wie heeft er ervaring met opwekken miskraam dmv pillen (Cytotec)

Hallo dames,

Vorige week heb ik een echo gehad bij 7.2 weken en helaas een missed abortion ofwel leeg vruchtzakje. Dat vermoeden hadden we al omdat ik in de 5de week een bloeding kreeg.
De gyn zei in eerste instantie afwachten, maar na een week wilde ik toch dat er iets gebeurde. Ze doen liever geen curretage en vandaag heb ik dan pillen gekregen (Cytotec) die de miskraam kunnen opwekken. Ze worden eigenlijk genruikt tegen maagzweren maar hebben als bijwerking dat de baarmoeder gaat samentrekken en het vruchtje uitdrijft.

Wie heeft hier ervaring mee of kent iemand die ze heeft gebruikt?
ik lees op internet meer slechte dan goede verhalen over de tabletten, maar ja meestal komen de goede verhalen niet zo snel op forums terecht. De gyn zegt trouwens dat het in 80% van de gevallen goed gaat. Daar vertrouw ik maar op.

Hoop dat er meer zijn die de pillen heeft gebruikt.

Groeten dusss

Hoi Dusss,

Ik weet alleen wat ze tegen mij zeiden toen ik hier naar heb gevraagt.
Bij mij kwam de miskraam niet op gang en ik vroeg ofdat ze dat met pillen konden opwekken, ze zeiden dat het wel kan maar liever niet doen want daar zitten vele negatieve bijwerkingen bij zoals: hevig bloeden en buikpijnen, ze zeiden dat die vaak toch leiden tot een curretage en dat ze ze daarom niet geven als het onder de 14 weken oud is. Bij mij was het vruchtje met 9,5 week overleden en daar kwamen wij bij de 12 weken echo achter, ik heb toen nog tot 14,5   week gewacht en ben toen gecurreteerd want ik werd er lichamelijk niet lekker van.
Groetjes

Hallo Dusss,

Ik heb ruim 5 weken geleden een MA opgewekt met Cytotec, bij mij was het bij 6 weken zwangerschap misgegaan, maar we kwamen er bij de termijnecho pas achter, toen had ik bijna 11 weken moeten zijn, uiteindelijk heeft het vruchtje 5 weken niet levend in mij gezeten.
Ik heb na een echo ter controle de pillen voorgeschreven gekregen, de pillen hebben uitstekend hun werk gedaan, de arts had mij vantevoren goed gezegd waar ik op moest letten en wat er zou kunnen gaan gebeuren, ook heb ik 2 keer 2 paracetamols geslikt, en de pijn heb ik dus nauwelijks gevoeld. Ik had natuurlijk liever een gezond kindje gekregen, maar een curretage is mij bespaard gebleven en daar ben ik erg blij mee. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en heb je vragen ik hou dit draadje in de gaten.
Heel veel sterkte meid!!!

Lieve groetjes Inge

Hoi Dusss,

Ik heb 2 x een missed abortion gehad, beide keren is het vruchtje met zo'n 6,5 week gestopt met groeien. De eerste keer kwamen we daar met 10 weken achter de tweede keer met ca. 8 weken. Beide keren zijn de miskramen opgewekt met cytotectabletten, ik heb dit beide keren als positief ervaren.

Ik kreeg van de gynaecoloog steeds 3 opties, afwachten of het vanzelf los kwam, een curretage of met cytotectabletten. Ook zei ze dat er aan alles risico's verbonden zijn met de tabletten is er een kans dat het niet loskomt en dan moet je alsnog gecurreteerd worden, maar ook met een curretage zijn er risico's, want het is toch een soort operatie die je ondergaat.

Ik ben voor de tabletten gegaan, omdat ik het fijn vond om het thuis bewust te ondergaan en zo ook een soort van afscheid te nemen en als het niet zou   werken of als het bloedverlies en krampen te hevig werden tja dan kon ik alsnog naar het ziekenhuis.
Ik heb de tabletten ingebracht en een paar uur daarna begonnen de eerste krampen, deze voelden als menstruatiekrampen, maar dan wat heviger. Ik heb met een warme kruik op mijn buik op de bank en op bed gelegen. Ook ging ik constant naar de wc, want met die krampen kwam ook de bleoding opgang. Op het moment dat het vruchtzakje of delen daarvan naar buiten kwamen voelde ik een soort van plop. Na die 'plop' werden de krampen ook wat minder. Beide keren was na 24 uur het ergste geweest en ben ik nog een kleine week blijven vloeien.
Na 1-2 weken ben ik voor controle bij de gynaecoloog geweest om te kijken of de baarmoeder weer schoon was en dit was beide keren het geval.

Nu ervaart iedereen dit natuurlijk anders en ik ben hier zeer positief over, maar dat wil niet zeggen dat anderen er geen negatieve ervaringen mee hebben. Succes en heel veel sterkte met het verwerken van deze miskraam.

Sinds 1 juni weet ik overigens dat ik voor de 3e keer zwanger ben en ik heb 19 juni mijn eerste echo, heel spannend allemaal. Helaas kun je na een miskraam niet meer onbezorgd zwanger zijn, maar we houden de moed er in!

Groeten,
Karin

Dag Nlie, Inge en Karin,

Hartelijk dank voor jullie lieve reacties. Hoop dat het bij mij ook uitloopt op een goede afloop en ik niet meer gecurreteerd hoef te worden.
Ik heb de eerste twee pillen vanmorgen (oraal) ingenomen en moet dadelijk weer twee pillen nemen. Dus ik wacht af.

Dat is ook nog raar want ook daar lees verschillende verhalen over: oraal of vaginaal inbrengen van de pillen. Mijn gyn vertelde me dat het niet uitmaakt. Er wordt nog wel eens gedacht dat als je ze vaginaal inbrengt de kans op bijwerkingen minder is maar volgens haar was dat niet het geval. Dus ja, ik zie wel.

groetjes

Hoi Dusss,

Ik moest net als Inge 4 pillen vaginaal inbrengen en had er nog twee extra voor de volgende dag, mocht het niet goed op gang gekomen zijn.

Hoe gaat het nu met jou, heb je de pillen al ingenomen en hoe voel je je.

Ik hoop dat het goed met je gaat en dat je alles een beetje kunt verwerken.

Sterkte!

Karin

Hoi Dusss,

Wat naar van je miskraam!! Ik heb in januari ook een miskraam gehad, met bijna 10 weken. Het vruchtje kwam ook niet vanzelf los en mijn gyn. gaf de voorkeur aan die tabletten boven een curretage, vw risico op verklevingen bij de curretage. Je hoort dat het per ziekenhuis verschilt wat er geadviseerd wordt. Ik heb wel behoorlijk veel pijn gehad en niet alle baarmoederslijmvlies is mee weggeraakt na die tabletten, die ik overigers 2 weken later nogmaals moest inbrengen, om het nog eens te proberen. Daarna nog 2 hormoonkuren gehad om menstruatie op te wekken in de hoop dat alles dan schoon zou zijn, maar ik reageerde helemaal nergens meer op... Toen een afspraak voor een hysteriscopie gemaakt en 2 dagen voor die afspraak werd ik uit mezelf ongesteld en ben ik alles kwijtgeraakt, ook nog een grote cyste die in mijn eierstok zat. Al met al waren we ruim 4 maanden verder toen we weer verder konden.
Ik ben meteen de eerste ronde daarna weer zwanger geworden, maar helaas liep dat ook mis. Het verschil was echter dat deze keer een spontane bloeding optrad en alles na een week weg was. Ik zou echter die tweede keer anders wel voor een curretage gekozen hebben, omdat ik het er gewoon heel moeilijk mee had dat we zo lang moesten wachten (we zitten daarnaast ook al 2,5 jaar in de mmm) en ik zoveel pijn en ellende ervan heb gehad. Maar goed,   iedereen is anders en ieder lichaam reageert anders. Een curretage kan net zo goed problemen geven.

Ik hoop voor je dat alles goedgaat, dat je, je verdriet een plekje kunt geven en je natuurlijk gauw weer kunt zeggendat je zwanger bent!!

Mickey

Terug
Bovenaan