wie heeft er evaring met pijnstilling?

Nu het voor mij toch echt dichtbij komt,zit ik er aan te denken om evt pijnbestrijding te gaan vragen,maar aan wat moet ik dan denken,tijdens de bevalling gewoon vragen[als dat niet schreeuwen word]daarom zou ik graag wat verhalen willen horen van jullie,voor die gene dan die het gehad hebben!
alvast bedankt
groetjes Bianca

hee bianca! goede vraag! ik twijfel ook heeel erg! dus ben benieuwd!
heb bij mn 1ste geen pijnstilling gehad,weet ook niet wat er mogelijk is enzo..
ja ee ruggenprik..maar die zie ik niet zo zitten :-s

Liefs Kim 37,3

Bij ons in het ziekenhuis heb je twee opties:

Ruggenprik en een prik in je kont ;-). Hoe die prik in je kont heet weet ik niet, maar het werkt een aantal uur, ik geloof drie, je voelt dan de pieken van de weeen niet meer. Volgens het ziekenhuis is het tevredenheidspercentage bij die prik maar iets van 60% en bij een ruggenprik 95%. Voordeel van de prik is dat je niet hoeft te liggen, dat je niet vast komt te liggen aan apparatuur en dat je vk eventueel de bevalling kan begeleiden. En de prik kunnen ze eigenlijk altijd geven, terwijl ruggenprik na een aantal cm ontsluiting niet meer nodig is.

Ik weet dat ze in een aantal ziekenhuizen ook Remifantril (ofzoiets) hebben, dat is een pompje met een morfineachtig spul die je zelf kan toedienen als je het nodig hebt. Ik weet dat het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp dat heeft, dus misschien kun je op die site kijken.

Dit is wat ik ervan weet en hoe het mij is verteld. Maar ik ben natuurlijk geen arts of vk, dus misschien kun je ook even bij je vk / gyn navragen wat in jouw geval de mogelijkheden zijn.

je hebt een bethadineprik... is een pijnstilling is een prik die de pieken wegneemt.....

en je hebt een ruggeprik ... bijd e eerste een ruggeprik gehad maar had een sectio dus logisch

Na effe googlen het volgende gevonden:

Remifentanil (is dus niet in ieder ziekenhuis)
Remifentanil is een pijnstillend middel dat wordt gegeven op medische indicatie; wanneer
een verloskundige of gynaecoloog van het Rijnland Ziekenhuis dat noodzakelijk acht. Via
een infuus wordt het middel in de bloedbaan gebracht en met een infuuspomp wordt een
continue dosering gegeven. Het middel stilt kortdurend de meest heftige pijn, zoals bij het
toppunt van een wee. Je kunt jezelf door een druk op een knop een extra dosering geven,
waarbij een overdosering uiteraard onmogelijk is.
Bijwerkingen
Remifentanil heeft als bijwerkingen misselijkheid, jeuk en sufheid. In de praktijk komen
deze bijwerkingen zelden voor. Bij het stoppen van de toediening verdwijnen de
bijwerkingen binnen enkele minuten.
Voordelen
- zelf invloed op mate van pijnbestrijding en moment van toedienen;
- krachtige werking, direct na toediening;
- snel uitgewerkt. Hierdoor kun je goed meewerken tijdens de bevalling en is jouw baby
bij de geboorte helder en niet onder invloed van het pijnbestrijdingsmiddelen

Ruggenprik
Bij deze methode worden pijnstillende middelen toegediend via een slangetje bij
het zenuwkanaal van de ruggenwervels. Dit kan een vrijwel volledige pijnstilling
teweegbrengen.
Nadat de toediening is gestopt, kan het echter lang duren voordat het gevoel in de benen
weer terugkeert. Dat is nadelig voor het meepersen bij het laatste deel van de bevalling.
Bijwerkingen
De bijwerking van een ruggenprik is ernstige hoofdpijn. In de praktijk blijkt dit zelden
voor te komen.
Voordelen
Het grote voordeel van de ruggenprik is de volledige pijnstilling.

Pethidine
Pethidine wordt door een
injectie in de spieren toegediend.
Dit is een morfine-achtig
pijnstillend middel. Doordat het
in een spier wordt geïnjecteerd
is de dosering daarna niet meer
goed bij te sturen.
Bijwerkingen
Pethidine heeft vergelijkbare
bijwerkingen als Remifentanil.
Voordelen
Het middel werkt krachtig, snel
en gedurende een lange tijd.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Na effe googlen het volgende gevonden:

Remifentanil (is dus niet in ieder ziekenhuis)
Remifentanil is een pijnstillend middel dat wordt gegeven op medische indicatie; wanneer
een verloskundige of gynaecoloog van het Rijnland Ziekenhuis dat noodzakelijk acht. Via
een infuus wordt het middel in de bloedbaan gebracht en met een infuuspomp wordt een
continue dosering gegeven. Het middel stilt kortdurend de meest heftige pijn, zoals bij het
toppunt van een wee. Je kunt jezelf door een druk op een knop een extra dosering geven,
waarbij een overdosering uiteraard onmogelijk is.
Bijwerkingen
Remifentanil heeft als bijwerkingen misselijkheid, jeuk en sufheid. In de praktijk komen
deze bijwerkingen zelden voor. Bij het stoppen van de toediening verdwijnen de
bijwerkingen binnen enkele minuten.
Voordelen
- zelf invloed op mate van pijnbestrijding en moment van toedienen;
- krachtige werking, direct na toediening;
- snel uitgewerkt. Hierdoor kun je goed meewerken tijdens de bevalling en is jouw baby
bij de geboorte helder en niet onder invloed van het pijnbestrijdingsmiddelen

Ruggenprik
Bij deze methode worden pijnstillende middelen toegediend via een slangetje bij
het zenuwkanaal van de ruggenwervels. Dit kan een vrijwel volledige pijnstilling
teweegbrengen.
Nadat de toediening is gestopt, kan het echter lang duren voordat het gevoel in de benen
weer terugkeert. Dat is nadelig voor het meepersen bij het laatste deel van de bevalling.
Bijwerkingen
De bijwerking van een ruggenprik is ernstige hoofdpijn. In de praktijk blijkt dit zelden
voor te komen.
Voordelen
Het grote voordeel van de ruggenprik is de volledige pijnstilling.

Pethidine
Pethidine wordt door een
injectie in de spieren toegediend.
Dit is een morfine-achtig
pijnstillend middel. Doordat het
in een spier wordt geïnjecteerd
is de dosering daarna niet meer
goed bij te sturen.
Bijwerkingen
Pethidine heeft vergelijkbare
bijwerkingen als Remifentanil.
Voordelen
Het middel werkt krachtig, snel
en gedurende een lange tijd.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Pethidine is op zich ok, alleen mag je kindje niet binnen 4 uur na de injectie geboren worden want hij/zij krijgt er ook wat van mee, wordt er suf van.Er moet dan een kinderarts bij komen. Onze eerste was 4 minuten te vroeg en zelfs dan staat er nog een arts paraat ( gelukkig).
Het haalt niet alle pijn weg maar het doet je allemaal wat minder. Ik ben bijvoorbeeld als de dood voor naalden en infusen en ze mochten me na die spuit helemaal lek prikken, kon me niets meer schelen! Je wordt er een beetje "high" van maar niet zo erg dat je niets meer mee krijgt. Als ze hem mij weer aan bieden dan graag, ruggeprik twijfel ik nog over.

Groetjes!

Ik heb ook Pethidine gehad en ons kindje is wel binnen 4 uur geboren. Ze hebben het ook nergens over gehad, of dat wel of niet mocht. Ook was er geen kinderarts aanwezig.

Het werkt wel, ik werd er slaperig van en de pijn was zeker beter te houden.

Terug
Bovenaan