Bij ons in het ziekenhuis heb je twee opties:
Ruggenprik en een prik in je kont ;-). Hoe die prik in je kont heet weet ik niet, maar het werkt een aantal uur, ik geloof drie, je voelt dan de pieken van de weeen niet meer. Volgens het ziekenhuis is het tevredenheidspercentage bij die prik maar iets van 60% en bij een ruggenprik 95%. Voordeel van de prik is dat je niet hoeft te liggen, dat je niet vast komt te liggen aan apparatuur en dat je vk eventueel de bevalling kan begeleiden. En de prik kunnen ze eigenlijk altijd geven, terwijl ruggenprik na een aantal cm ontsluiting niet meer nodig is.
Ik weet dat ze in een aantal ziekenhuizen ook Remifantril (ofzoiets) hebben, dat is een pompje met een morfineachtig spul die je zelf kan toedienen als je het nodig hebt. Ik weet dat het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp dat heeft, dus misschien kun je op die site kijken.
Dit is wat ik ervan weet en hoe het mij is verteld. Maar ik ben natuurlijk geen arts of vk, dus misschien kun je ook even bij je vk / gyn navragen wat in jouw geval de mogelijkheden zijn.