wie heeft er ook een kindje met exzeem..

Ook Siebe heeft last van eczeem. Hij kreeg het nadat hij, toen hij 6 maanden was, de waterpokken heeft gehad. Hij had namelijk een bacterie bij zijn waterpokken gekregen. Dus tijdens de waterpokken al eens naar de huisarts. Hij kreeg antibiotica, maar dat hielp niet. Nadat ik door het CB weer was terugverwezen naar huisarts kreeg ik een creme (Ketoconazol tegen schimmels) maar ook die hielp niet. Daarna weer terug en de huisarts heeft me toen doorverwezen naar de dermatoloog. Van hem kreeg ik Elocon vetzalf (hormoon) en koelzalf (tegen de jeuk). Die Elocon werkt als een trein, maar behoort dan ook tot de sterke zalven met bijnierschorshormoon. Je mag er ook niet langdurig en op heel grote oppervlakten mee smeren. De plekjes waren zo weg en nu, wanneer Siebe weer eens een plekje heeft smeer ik dat eenmalig in en is het vaak de volgende dag zo goed als weg. Men heeft toen gekozen voor de agressieve korte aanpak i.p.v. de milde langdurige aanpak. Ik vind dat, ondanks dat het sterke zalf is toch wel prettig. Ik kon er vrij snel mee stoppen en mag het nu gewoon heel af en toe gebruiken.

Het probleem is wel dat wanneer de weerstand van Siebe verminderd, door b.v. een verkoudheid, hij meteen weer plekjes krijgt, die meestal achter zijn rechteroortje beginnen. En idd, zoals al iemand anders beschreef, slaat een verkoudheid bij Siebe ook meteen op zijn longetjes. Hij rochelt dan behoorlijk. Ik heb zijn longetjes echter al een paar keer laten beluisteren bij de huisarts, maar die vindt ze steeds schoon. Nu ook weer, hij is verkouden en rochelt zijn best. Je voelt het zelfs als je hem optilt, maar ja, na 3 keer luisteren ga ik er toch echt niet meer mee terug naar de huisarts. Het komt gelukkig wel steeds goed los, dus is het dan ook snel weer over.

Ook toen Siebe laatst een virusinfectie heeft gehad (5 dagen spugen en diaree). De 4de dag kreeg hij weer plekken, maar anders dan zijn 'normale' eczeem. Ik ben er weer mee naar huisarts gegaan en die vermoedde al dat het een reactie was van zijn huid op die virusinfectie, maar nadat het de dag erna verdrievoudigd was, heeft hij me toch doorgestuurd naar de dermatoloog. Die dacht hetzelfde maar nam toch een slag om de arm, wat betreft de eczeem. Ik kreeg hydrocortisonzalf voorgeschreven, maar was die dag niet meer in de gelegenheid om die te halen bij de apotheek. Toen ik Siebe de dag erna uit zijn bedje haalde, was het zo goed als weg, dus was het toch een reactie op de virusinfectie.

Punt is en blijft dat hij een eczeem-kindje is met de bijbehorende ongemakjes. Ik hoop dat hij er overheen groeit.....

Groetjes Fonske.

P.s. zalven op basis van zink worden alleen voorgeschreven bij nattende eczeem-soorten omdat zink idd een uitdrogende werking heeft. Dus nooit zomaar op alle eczeem smeren lijkt mij!!

Hoi,
Sep heeft ook eczeem en een hele droge huid. Met name bij tandjes opkomst speelt t erg op, op zijn gezicht. Verder heeft hij plekjes op zijn polsjes en knieholtes. Ik smeer gewone vaseline en badder hem met balneum tegen de jeuk. Ook is afgeraden om shampoo te gebruiken en zeep dus alleen olie en daarmee  was ik ook zijn haren. Verder heb ik een soort 'pads' die in olie zijn gedrenkt van etos merk, om zijn hoofdhuis in te smeren en daarmee de 'velletjes' los te krijgen en ook de jeuk te verlichten. Verder probeer ik aan zijn nageltjes geen hoekjes te krijgen waarmee hij zich kan openkrabben.. helaas lukt dit niet zo best. Vooral als ik ze heb geknipt lijkt t juist of ie wel een hoekje vindt!
Vind het wel sneu hoor dat ie soms zo'n jeuk heeft en je kan er zo weinig tegen doen, alleen proberen vet te houden. (dat zeiden ze bij mij op t cb).

Groetjes Bianca mv Sep

Hoi tobi,

mijn oudste zoontje Kevan(5) heeft ook last van eczeem. Het begon al vlak na zijn geboorte met een grote plek op zijn hoofd. En kreeg al direct hormoonzalf(cortizone)
Rond zijn eerste jaar is er bloed afgenomen en bleek dat hij allergisch is voor kippen-eiwit. Nou kippen-eiwit zit in hoop producten verwerkt en ik moest proberen zijn huid zoveel mogelijk vet te houden.
Dus in bad met Balneum hermal, extra vettend. die flesjes zijn niet goedkoop en kreeg toen een tip via de apotheek dat ik via een receptje van de hypotheek een vervanger er voor kon krijgen die volledig vergoed werd dus het ziekenfonds.
Al met al het arme kind zat altijd onder en giga jeuk. Via mijn huisarts hier in deventer ben ik bij de dermatoloog gekomen en heeft hij de prikkentest gehad. Nog steeds allergisch voor kippen-eiwit en daarbij ook allergisch voor vis(waren we zelf al achtergekomen na een bakje kibbeling)
Ik heb toen een programma doorgelopen bij het zh hoe om te gaan met een kindje met eczeem, hoe je het best om moet gaan met de hormoonzalf ed. Hij kreeg speciale pyama's de hormoon zalf elocon vet de vettende zalven cetomacrogol en lanette, en voor de zomer koelzalf.
En ik moet zeggen zijn huidje ziet er nu zo rustig uit!

liefs kim

Terug
Bovenaan