Wie heeft er ook een schildklierziekte?

Hai Meiden,

Ben benieuwd of er hier ook meiden zijn die een schildklierziekte hebben en of jullie goed begeleid worden tijdens jullie zwangerschap.
Zelf heb ik Hypothyreoïdie (een te trage schildklier).  
Merk nu tijdens deze zwangerschap dat de meeste verloskundigen hier maar bar weinig vanaf weten en ik niet goed wordt voorgelicht.
Dit geeft veel onzekerheid. Ben nu met 34 weken zwanger pas geprikt op antistoffen voor TSH terwijl dit al met 13 weken had gemoeten.  Krijg waarschijnlijk  morgen de uitslag te horen.
Hoop zooooo dat ik ze niet heb of zo minimaal dat alles in orde is en ik gewoon thuis mag bevallen. Als ze de antistoffen  wel vinden dan is het nog maar weer afwachten hoe of wat en zit ik nog steeds in de onzekerheid over wat nu? Dan krijg ik een vervolgtraject bij de gynaecoloog.
Sorry   meiden maar ik moest het even kwijt! Baal zo van dat gestress .

Liefs Kellebel

Hallo Kellebel,

Ook ik heb een te trage schildklier en wij krijgen de uitslag as dinsdag van de gyn. Alleen ik loop al bij de gyn. vanwege mijn vorige zwangerschap, (onze zoon had een groeiachterstand van 6 weken en is 3 weken te vroeg geboren via een spoedkeizersnede.) Ik hoop voor jou (en natuurlijk ook voor mezelf) dat het geen effect heeft op de kleine, maar ik vind het wel fijn dat het gecontroleerd wordt. Het is idd laat dat ze het bij jou pas bij 34 weken doen, kunnen ze het dan nog wel zien? Volgens de gyn. was het bij mij eigenlijk al laat maar wij wisten pas dat ik zwanger was toen ik al ruim 3 maanden zwanger was dus vandaar.

groetjes en een fijne zwangerschap toegewenst, Oelie

Hey meiden,

Ik denk dat ik goed nieuws heb.
Een te traag werkende schildklier gaat niet echt van invloed zijn op je kindje. Bij een te snel werkende schildklier, De ziekte van Graves (dit had ik) heb je meer kans op een miskraam, en de schildklierremmers die ze je geven zijn allesbehalve gezond voor je kindje. Bij mij hebben ze dus voor ik zwanger mocht worden heel mijn schildklier verwijderd. Met als gevolg dat ik zelf dus geen schildklierhormoon meer aanmaak. Ik neem nu een dosis schildklierhormoon, die ze liever te laag houden dan te hoog, omdat te laag geen kwaad kan. En ik ben intussen meer dan 5 maanden zwanger, heb mijn dosis verlaagd gekregen na een controle op 3 maanden, en nu moet ik weer laten controleren op 6 maanden. Maar volgens mijn endocrinoloog heeft een te traagwerkende schildklier dus geen nadelig effect op je kindje. Alleen is het niet zo goed voor de moeder, je gewicht gaat omhoog, je hebt meer rust nodig, maar niets ernstig hoor.
knuffels sita

Haai Sita,

Dat zou echt mooi zijn idd.
Maar waarom wordt er dan toch gekeken of wij antistoffen in ons bloed hebben?
Ik heb een dochtertje van 2.5 en toen ik zwanger van haar was hebben ze daar nooit op getest, begreep dat dit nieuwe richtlijnen zijn.
Afhankelijk van die waardes bij aanwezigheid van antistoffen zou ik mogelijk in het Zh moeten bevallen en wordt de baby gelijk getest.

Groetjes Kellebel

Hoi,

Ik wil hier ook op reageren omdat ik weer iets heel anders heb gehoord van mijn internist en gyn.
Ik heb een te traag werkende schildklier. Als je antistoffen aanmaakt moet je in ZH bevallen, omdat het niet goed kan zijn voor je kindje.
Verder ben ik zodra ik wist dat ik zwanger was in de gaten gehouden door internist en gyn. Ook al mag ik gewoon thuis bevallen (maak geen antistoffen aan) de gyn wilde me wel in de gaten houden met mn schildklier. (normaal doet mn HA dat)
Ik moet elke 4 weken bloed prikken en in tegenstelling wat mamasita zegt, ben ik al 2x omhoog gegaan met mn pilletjes.
Tijdens je zwangerschap dalen je waarden een aantal keer, waardoor je juist meer moet nemen, daarom wordt ik nu ook zo vaak geprikt.
En misschien juist wel daardoor, maar ik ben nog niet veel aangekomen hoor.
Vind het raar dat niemand je hierop gewezen heeft.
Mn HA heeft me op het hart gedrukt dat zodra ik zwanger was sowieso naar de internist moest.
Ik hoop voor je dat je geen antistoffen aanmaakt! Laat je dat nog even weten?
Liefs Reneke

20wkn 3 dgn

Ik kan me voorstellen dat je bij een hypothyreoidie goed moet kijken of je niet te laag komt te zitten. De hoeveelheid T3 moet waarschijnlijk tijdelijk omhoog, juist omdat je in gewicht aankomt (meer "lijf" heeft ook meer T3 nodig).

Laat je T3-spiegel regelmatig prikken, gewoon door je huisarts als je VK het niet snapt.
Succes!
Groetjes, José

Ik heb een traag werkende schildklier en gebruik tyrax al jaren lang.

Bij mijn zoon zijn de waarden regelmatig geprikt maar verder geen schokkende dingen gebeurd.

Nu in deze zwangeschap moet ik regelmatig de TSH laten prikken ben al bij de gyn. geweest en die wilde me daar onder behandeling houden. Verloskundige vondt dit onzin
en heeft me teruggehaald naar hun ( wil zelf erg graag thuis bevallen).
TSH waarden mogen niet boven een bepaalde hoogte komen dan val je wel onder de gyn.maar anders schijnt het geen kwaad te kunnen. Bij mijn zoon werd er lang niet zoveel drukte gemaakt als tegen woordig!! Ik snap wel dat het in de gaten gehouden moet worden hoor, laat ik dat voorop stellen maar als de waaden oke zijn..   dan gaat het toch verder wel goed.

Mijn verloskundige zei ook dat de tyrax niet bij de kleine komt, en dus niet in de placenta dus als de controle's van TSH gewoon goed blijven dan kan ik dus gewoon thuis bevallen!

sterkte allemaal, er blijft een hoop onwetendheid over een schildklierafwijking!

groetjes,

suus

Thyrax (T3) is een lichaamseigen stof. Je maakt zelf te weinig aan en compenseert dit door Thyrax te nemen. Als de dosering goed is, heeft Thyrax dus ook geen bijwerkingen en geen invloed op je kind. Als je teveel zou nemen, is het natuurlijk een ander verhaal. Dat is vooral voor jezelf erg gevaarlijk.

Terug
Bovenaan