hoi,
allereerst (nog) gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Balen dat t een ks wordt, maar je kan je er al helemaal op voorbereiden. Ik vond het een hele rare gewaarwording dat ik 2 weken voor ks zh uitliep met de geboortedatum van ons kindje in de handen.
Ik vond de ruggeprik meevallen, was er veel gespannen onder, voelde heel kort een "bliksemschicht" door rug gaan, maar dat was alles. En wat ks betreft: je voelt helemaal geen pijn, toch vond ik het heel vreemd dat je wel voelt dat ze bezig zijn: je voelt t duwen en trekken (wordt zelf heen en weer geslingerd, overdreven gezegd), maar géén pijn!!
De nacht na ks viel mij tegen. Ik had een pijnpomp en zou geen pijn hoeven te hebben. Vlg ochtend bleek dat de pijnpomp hele nacht niet had gewerkt, terwijl ik heel vaak geduwd had voor een shotje... Gek he dat t tegenviel!
Je merkt verder dat je elke dag iets meer kan. Eerste dagen strompel je af en toe bed uit, maar ook snel er weer in. Dit wordt steeds beter. De leefregels van 6 weken niets doen, zijn er vooral voor een goed herstel van je litteken en om complicaties op latere leeftijd (incontinentie en verzakking baarmoeder) tegen te gaan. Ik heb me er strikt aan gehouden, ze zijn toch niet voor niets op gesteld en zeker niet bedoeld om osn pasbevallenen een hak te zetten. Ik vond t vooral de laatste 2 weken zwaar, omdat ik toen al zo was opgeknapt dat ik lichamelijk geen rem meer voelde.
Wel heb ik af en toe nog last van de buikspieren, terwijl het toch al 14mnd geleden is
Zeker de (grote) huishoudelijke klussen.en t zware tillen zou ik je niet aanraden. Wat een van de dames hierboven adviseert, lijkt me goed plan: eerste week na bevalling lig jij in zh en heb je kraamzorg. Zorg dat je man vanaf 2e week vrij is, dan heb je 4 weken gedekt.
Mijn vriend heeft ervoor gekozen om toch 1e 2 weken vrij te zijn, t was ons 1e kindje en zijn hoofd stond niet naar werken en hij wilde ook leren hij ons zoontje moest verzorgen. Vanaf week3 dus vaker alleen, al hebben mijn moeder en schoonmoeder veel gedaan in huishouden.
Voorspoedige zwangerschap gewenst en een voorspoedige ks met vlot herstel!!
Groetjes, mira