Wie voed haar kindje vogens de Rapley-methode?

Mijn oudste Thomas was van de kwantiteit (veel en makkelijk), Hanna meer van de kwaliteit (ze wil het eten zien). Hanna en prakjes is daaroma maar weinig succes. Maar met een staaf komkommer is ze een hele maaltijd zoet.
Daarom ben ik steeds vaker stukjes eten aan het aanbieden om te eten in plaats van prakjes. Wie doet dat nog meer en hoe?

De Rapley methode ken ik niet maar Gijs wil alleen maar eten met stukjes. Geven we hem een keer een potje dan moeten we er iets door doen wat stukjes geeft anders moet meneer het niet.....
Vinden we op zich niet erg want we koken in principe altijd zelf eten maar die ene keer dat we een potje doen moet er dus toch nog iets door. Hij kauwt overigens goed op zn eten.

Ik ken de Rapley methode ook niet, maar Viviënne eet sinds een paar weken met de pot mee. Alleen als wij gekruid eten dan maak ik of iets voor haar apart of een potje. ze is wel heel makkelijk met eten (heeft ze niet van mama ;).

heb me ingelezen en las dat het vooral geschikt is voor borst gevoede kindjes. Brent heeft helaas maar 6 weken borstvoeding gehad. Hij krijgt wel af en toe stukjes, maar hij geniet voor al van ons eigen gemaakte grof gepureerde eten.
op vakantie potjes van 6m geprobeerd, ook geen succes, waarschijnlijk te fijn gepureerd. mijn moeder gaf later de tip om dan potjes van 8m te geven...
maar vooralsnog geven we eigen gemaakt eten. Ik kan me wel vinden in de theorie (kind bepaald eigen voedselinname, net als bij borstvoeding op verzoek) maar Brent verslikte zich steeds en gaf dan alles over (incl fles van 2 uur daarvoor) dus wij hebben het maar kort geprobeerd.
Mogelijk bij een tweede die wel 6mnd borstvoeding krijgt dat we het dan weer proberen... wie weet

ik geef Mare vaak sperzieboontjes, worteltjes e.d. in de hand en dan geef ik tussendoor steeds hapjes. ze wil zien wat ze eet, en met stukjes. ook veel fruitsoorten eet ze in stukjes.

Hm.. ik doe het wel, maar niet exclusief.. telt dat ook? :p
Ik geef nog steeds borstvoeding, 's ochtends en 's avonds en hoop dit vol te houden tot Aquafina 1 jaar is. Het fruit- en groentehapje stoom en pureer ik zelf, maar ze krijgt het nu met grotere stukjes. Daarnaast sabbelt en/of knabbelt ze al een tijdje op stukjes fruit en groente. Ik geef haar vaak alvast een schijfje appel o.i.d. terwijl ik de rest van het fruithapje voorbereid. Tussendoortjes zijn bijvoorbeeld worteltjes, gekookte sperzieboontjes, komkommer of paprika. Aqua vindt alles best.. gepureerd, geprakt of stukjes in de hand.. als het maar eetbaar is! :p

Heel bekend... Ook hier is het geven van eten zónder stukjes erg lastig. Vooral de potjes fruit zijn er eigenlijk niet meer in te krijgen. Alleen als we het wat aanlengen met water drinkt hij het gewoon op.
We geven hem daarom meestal banaan (halve tegelijk), stukjes meloen, perzik/nectarine, pruim, komkommer, sperziebonen. Alles met schil. Hij eet het lekkere van de schil af en de schil zelf laat hij liggen (maar houdt wel handiger vast). Wortel en appel was nog niet zo'n succes (misschien moet ik idd schijfjes appel proberen). Soms eet hij een frietje, dat vindt hij ook erg lekker
Ook het avondeten gaat niet zo goed zonder stukjes. We zijn al een tijdje terug overgestapt op 8 of soms zelfs 12 maanden potjes, maar we proberen steeds meer om hem mee te laten eten met ons. Gisteren heeft hij bami op. Ik had het voor hem in kleinere stukjes gesneden, en dat ging uitstekend. Hij eet dan misschien iets minder, maar wel rustig, kauwt goed, kijkt heeeel trots en hij is daarna ook erg tevreden.
Grappig om te lezen dat meer kinderen dat hebben... doet me wel goed :)

Terug
Bovenaan