Wie voed haar kindje vogens de Rapley-methode?

overigens is "rapleyen" niet exclusief voor borstgevoede kinderen, maar bouwt er meer op voort (tenminste, zo interpreteer ik het). Wij doen het ook niet exclusief, maar er zijn wel een aantal punten die ik er erg goed in vind:
- een kind verwacht datgene dat hij zelf in zijn mond stop ook in zijn mond en handelt daar ook naar
- als je ervoor zorgt dat hij/zij in een actieve houding eet (zittend, een beetje naar voren geleund) komen te grote stukken eten er vanzelf weer uit. (misschien wel kokhalzen, maar ze spugen het uit), want als ze achterover zitten zakt het eten vanzelf de keel in.
- ze stoppen nog geen eten in hun mond waar ze zelf nog niet aan toe zijn (bv het lichaam zou nog niet klaar zijn voor rozijntjes als ze het niet zelf met duim en wijsvinger kunnen pakken)

deze site vond ik wel informatief: http://www.kindjeopkomst.nl/html/baby/rapley_002.htm

Wij wisselen het af. Ik vind het erg lang duren voor ze een normale hoeveelheid heeft gegeten heeft als ze alles zo eet uit haar hand. Dus daarom ook wel eten met de staafmixer.
En dan nog wat boontjes zo en aardappeltjes. Fruit geven we steeds meer in stukken in haar hand.

Niek krijgt tijdens ons eten ook altijd iets (bv boontjes, stukje brood, aardappel) Dan is hij lekker bezig en kijkt hij het eten bij ons tenminste niet uit de mond.
Maar je moet het niet erg vinden dat het een knoeiboel wordt!!!

mmm
Brent heeft toch stiekem al wat rozijntjes naar binnen gewerkt, die hij in zijn knuisje had verstopt... en hij spuugt eigenlijk nooit eten uit (of alles komt in 1 keer, als hij teveel gegeten heeft, dus wij letten op andere signalen dan uitspugen om te weten of hij genoeg heeft gehad... overigens is hij koning in het 'ophalen' van eten wat te groot doorgeslikt is om vervolgens verder te kauwen... hahaha) gisteren heeft hij voor het eerst een hap eruit gespuugt omdat hij echt niet wilde eten (ziekig)
Waarschijnlijk was hij een heel geschikt rapleykindje geweest indien toch borst gevoed, juist omdat hij eten niet uitspuugt, ook niet als hij genoeg heeft gehad. Maar om er nu aan te beginnen, neh hij vind het eten zo veel te lekker... en hij is blij met af en toe een boontje, stukje appel/peer/meloen/wortel van ons bord...
ach en zijn wij ook niet groot geworden zonder al deze "nieuwe" methodes???

oja over dat niet uitspugen en geschikt rapleykindje (om verwarring te voorkomen...) bij rapleymethode ga je er dus vanuit dat hij kind op die manier zelf er voor zorgt voldoende binnen te krijgen... vandaar...

ik wist ook niet dat er een naam voor was hahaha maar Tieme wil alleen op deze manier het avond eten eten Dus wij deden dat al een tijd op deze manier Enigste wat er geprakt in gaat is fruit

Terug
Bovenaan