wie weet er raad (met peuter van 3)

Hallo Esmee,
Ben je nog niet bevallen????  Je weet maar nooit!!!
Hier nog zo'n moeder die jarenlang met haar zoon enorme slaapproblemen heeft gehad.
Vooral het abnormaal vroeg wakker worden herken ik sterk. Ook het inslapen was bij tijden een drama, veel huilen, opeisen enz. enz.
Ik wil dus allereerst laten weten dat je niet alleen staat. Want het kan zo slopend zijn dat je soms de mooie dingen om je heen niet meer kunt zien, omdat je zo baalt van die slechte nachtrust. Het is echt niet leuk. Je gaat meestal al je bed in met het gevoel: o jee, hoe zal het vannacht weer zijn????!!!!
Wij hebben veel trucs geprobeerd; sommigen leuk verzonnen maar niet werkzaam, maar met een hele lange adem zijn we er gekomen, hoor. Mijn zoontje is nu 7 jaar en slaapt nu van 20.00-6.30 uur. Misschien klinkt je dat als muziek in de oren.... er is dus hoop op lange termijn.
Hoe is het verder met jouw zoontje? Zijn er verder overdag alleen vermoeidheidsproblemen? Mijn zoontje had, denk ik nu, veel 's nachts te verwerken, weet het ook niet precies. Ook een tijdje veel gedroomd, soms bijna onbereikbaar, dan zat ie rechtop in zijn bed.
Wat bij ons uiteindelijk heeft geholpen (je probeert van alles), is een combinatie van:
- inderdaad de lamp: eentje die automatisch (tijdklok ertussen zetten) aansprong; we begonnen hem te zetten rond  half 6, en voerden stiekem de tijd steeds later op. Zo leerde hij om te wachten tot de lamp aanging en dat gaf ergens rust ofzo (niet direct natuurlijk, maar op termijn).
- een vast ritueel voor het naar bed gaan: aankondigen dat hij nog een half uur op mocht blijven, bepaald boekje lezen, tanden poetsen, pyama aan, liedje zingen enz. We maakten er zelfs een mooie tekening van: zo van: eerst dit, dan dat en dat, en dan ga je slapen. Ook dat gaf rust??
- consequent gedrag. Omdat mijn zoontje ook superonrustig in bed is (en wij daar niet van kunnen slapen), heeft hij nooit bij ons geslapen. Wel kort een matras op de grond naast hem gehad, zodat we daar 's nachts zelf konden verder slapen. Zo leerde hij in zijn eigen bed te blijven.
- 'wisseldiensten': om elkaar een goede nachtrust te gunnen, gingen we om en om 'dienst' draaien 's nachts: de ene nacht was ik degene die er telkens uitging, de andere nacht mijn man; zo kon je tenminste 1 nacht van de 2 nachten goed slapen en was het beter vol te houden.
- ook de osteopaat heb ik voorbij zien komen. Die heeft inderdaad in het geval van mijn zoontje rust gebracht; er bleken blokkades en verdraaiingen in zijn nek te zitten die een bepaalde onrust veroorzaakten.
- wat wij niet hebben gedaan, maar waar ik andere ouders over heb gehoord is toch melatonine (in NL niet vrij verkrijgbaar, in Belgie wel, geloof ik?); een natuurlijk stofje dat sommige kinderen te weinig aanmaken waardoor ze geen slaap krijgen. Belangrijk is om te weten of hij niet in slaap kan komen doordat hij niet moe is of dat hij onrustig in zijn koppie is.

Ik weet hoe ontzettend moeilijk het is om consequent te weinig slaap te krijgen, zeker als er nog een kleintje komt. Wil je dan ook heel veel sterkte toewensen en hoop dat het niet meer erg lang duurt dat je zulke slechte nachten maakt. Als je nog meer wilt weten, vraag gerust!

hey hannah!!

ik ben nog niet bevallen helaas maar aan de andere kant vind ik het wel weer prima want ik weet hoe heftig bevallen is ook al weet ik dat elke zwangerschap anders is, gelukkig dat ik niet de enige ben met een zoontje met slaapproblemen want zo voelt het af en toe wel,ik ben afgelopen donderdag naar het consultatiebureau geweest ook gelijk voor een oogtest en die was niet goed hij heeft een lui oog aan de rechterkant (dat wist ik )maar hij kan er ook niet goed mee zien dat verbaasde me wel omdat hij altijd verteld wat hij ziet, nu zei zij dat dat ook een oorzaak kon zijn van het slapen je zou haast denken dat hij dan juist wel goed slaapt omdat hij maar 1 oogje heeft wat goed kan zien, maar goed woensdag komt er een wijkverpleegkundige en gaat mijn zoontje observeren op zijn gedrag en dergelijke een vast patroon doe ik eigenlijk al iedere dag omdat regelmaat belangrijk is,misschien zit hij ook wel met de baby in zijn hoofd want hij sliep al slecht maar de laatste weken nog meer drama alsof ze het toch aanvoelen ik ga maar stug verder voel me ook schuldig omdat ik zo vaak boos op hem word vooral snachts raak ik dan geirriteerd zo zielig...

hey miriam

ik geef mijn zoontje eigenlijk al weinig snoep omdat hij zo hyper kan doen hij krijgt 1 a 2 snoepjes per dag en van drank water en wickeys 1 keer per week krijgt hij een kindercola en af en toe fristi

quote: esmee1976 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-09-2007 13:51:59'));

hey hannah!!

ik ben nog niet bevallen helaas maar aan de andere kant vind ik het wel weer prima want ik weet hoe heftig bevallen is ook al weet ik dat elke zwangerschap anders is, gelukkig dat ik niet de enige ben met een zoontje met slaapproblemen want zo voelt het af en toe wel,ik ben afgelopen donderdag naar het consultatiebureau geweest ook gelijk voor een oogtest en die was niet goed hij heeft een lui oog aan de rechterkant (dat wist ik )maar hij kan er ook niet goed mee zien dat verbaasde me wel omdat hij altijd verteld wat hij ziet, nu zei zij dat dat ook een oorzaak kon zijn van het slapen je zou haast denken dat hij dan juist wel goed slaapt omdat hij maar 1 oogje heeft wat goed kan zien, maar goed woensdag komt er een wijkverpleegkundige en gaat mijn zoontje observeren op zijn gedrag en dergelijke een vast patroon doe ik eigenlijk al iedere dag omdat regelmaat belangrijk is,misschien zit hij ook wel met de baby in zijn hoofd want hij sliep al slecht maar de laatste weken nog meer drama alsof ze het toch aanvoelen ik ga maar stug verder voel me ook schuldig omdat ik zo vaak boos op hem word vooral snachts raak ik dan geirriteerd zo zielig...

Hey Esmee!
Hoe gaat het nu? Wees niet te streng voor jezelf dat je 's nachts geirriteerd bent, dat heeft bijna iedereen die zo consequent wordt gestoord in z'n nachtrust (net nu je het zo nodig hebt). Niet leuk, dat snap ik, maar wel heel logisch hoor. En ook omdat het zo vaak gebeurt. Gaat het met slapen op het moment nog zo slecht met je zoontje? Voelt waarschijnlijk aan dat er iets groots te gebeuren staat.... En hoe is het observeren van de wijkvpk eigenlijk gegaan? Ben erg benieuwd!
Ik wens je goede slaapuurtjes toe, groetjes, Hannah

Terug
Bovenaan