Wie werkt er ook in de kinderopvang?

Lieve meiden,
Zoals ik een tijdje terug al vertelde werk ik 2 dagen per week op een kinderdagverblijf. Ik vraag me af wie van jullie ook?!
Ik zit met het volgende:

Sinds mijn jongste is geboren (aug.2007) heb ik het niet meer zo erg naar mijn zin. Komt voornamelijk door andere ouders. Ik begrijp sommige ouders gewoonweg niet. Ik weet wel dat ik me niet druk moet maken om andermans keuzes en ik met plezier mijn werk moet doen, maar
waarom brengen sommige ouders hun kindje 4 tot 5 dagen naar de opvang?
waarom worden er zieke kindjes gebracht?
waarom wordt er zo neergekeken op ons beroep? (dat gevoel krijg ik steeds vaker)

Werk ik op een " verkeerd" dagverblijf met "bijzondere" ouders? Of zou het echt komen dat ik me nu zo anders voel omdat ik zelf moeder ben?
Toen de 2ling de leeftijd van Sven had, had ik dit gevoel ook wel, maar nu overheerst het echt.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Liefs Anouk

Ik werk niet op een kdv maar heb overal een mening over.... hahahah
Sommige ouders brengen hun kindje zo vaak omdat het niet anders kan (of ze moeten verhuizen, vaak zijn de woonlasten te hoog) En sommige ouders voelen zich er goed bij. Ik niet, maar ja iedereen is anders. Wel adviseerde het kdv waar Feline op zit om max 3 dagen te doen.

Dat van zieke kindjes brengen gebeurt bij Feline ook. Ik hoorde van de leidsters dat er door de ouders een zetpil wordt gegeven zodat ze om 12 uur pas worden gebeld omdat dan de koorts pas hoog is. En die ouders hebben dan nog lekker kunnen werken. Ik vind dat echt heel erg!!!!!

Ik kijk zelf niet neer op de leidsters, ik waardeer het wat ze doen, ik zou het nooit kunnen. Die drukte en al die poep en plas en gehuil..... En als ze op je neerkijken waarom brengen ze dan hun kinderen bij je??

Dus van mij krijg je een PLUIM!!

groetjes Maris

Hoi Mariska,
Dank voor je lieve reactie, er zijn gelukkig ook wel lieve ouders bij. We zorgen samen voor hetzelfde kind tenslotte!

En die zetpil....helaas herkenbaar! Kind enorm huilerig en bloedheet maar geen koorts op de thermometer....later in de ochtend (lees: zetpil uitgewerkt) bellen we ouders en dan "ja had ik verwacht, maar ik ben toch de ochtend doorgekomen"
Harteloos!

Momenteel moeilijke situatie: we hebben een kindje met een achterstand. we hebben dit gesignaleerd (ook een functie van het dagverblijf naar mijn mening) maar ouders willen het niet horen.
Snap ik..ook ik word een leeuw als het m'n kinderen betreft, maar wij willen helpen. Helaas worden we behoorlijk op de proef gesteld (lees: afgesnauwd en beledigd) en het welzijn van het kind gaat me aan m'n hart.

Toch een leuk en dankbaar beroep. Kindje wat vaak komt noemt mij "mama" en stiekem voel ik me vereerd........
Het is erg leuk om mee te helpen om kinderen op te voeden en te begeleiden bij het groot worden, en de poep,plas enzo gaat vaak op de automatische piloot.

Nogmaals dank voor je reactie en waren ze allemaal maar zoals jij....
Ze zullen je op handen dragen als je ook zo lief bent tegen de leidsters van je dochter!
Liefs Anouk

Hoi Anouk,

Ik snap die ouders niet, je moet je kind ergens brengen waar je je fijn bij voelt! Had ik op een creche niet en was bang dat als ik er over ging praten dat ze Feline anders gingen behandelen. Dus nu op de oude creche en het gaat daar heel goed en ik heb er een goed gevoel bij.
Spreek juffies ook op hyves en wordt goed op de hoogte gehouden over hoe Feline het doet.

Die zetpil inderdaad harteloos!!

Feline sloeg, kneep en duwde andere kindjes (paar weken geleden) en dan overleggen we hoe en wat. Feline is natuurlijk mijn eerste kindje en jullie hebben er voor geleerd, dus samen overlegd wat te doen!
Gek dat die ouders jullie niet snappen..... Jullie hebben gewoon het beste voor met hun kind?

groetjes Maris

Hoi Anouk
Hier een mede collega..
Ik werk al dik 16 jaar in de kinderopvang, en idd denken veel mensen zo van ; lekker luizebaantje..beetje met die kids spelen de hele dag!!
Nou sorry, ook ik word daar niet goed van..door ons, kunnen zij werken!!
Ik vind zelf drie dagen ook max, maar kan me wel voorstellen dat het meer moet als je bijv een alleenstaande ouder bent.
Als je kind het goed doet, zou ik ook wel kiezen voor een en dezelfde opvangplek..
Het gaat ook vaak wel goed he!
Ik snap die ouders ook niet, als ze ze ziekjes brengen, en dan niks zeggen..Hallo, wij kennen die kids ook, en hebben het snel genoeg door..Voel je je toch niet helemaal serieus genomen..

Of idd pas zeggen wanneer je belt; Ja we dachten het al!!

Heb zelf meegemaakt dat een jongen in de loop van de ochtend op het kdv doodziek werd, en echt zichtbaar achteruit ging!
Moeder gebeld, en die vond dat hij maar even nog naar bed moest, om het aan te kijken..Ze werkte maar 1 dag per week, en als ze dus weer moest terug komen, dan kon ze niks doen!!!
Wij even later weer gebeld, ze moest gewoon komen.Toen ze hem ophaalde spuugde hij onderweg naar huis, maar ze zei dat het wel mee zou vallen..deed lekker geiiriteerd naar ons..
Dit was op een donderdag.
Op maandag kwam ze toen vertellen dat hij was opgenomen met hersenvliesontsteking!!
Dus kun je nagaan!!

Ik ben zelf eerlijk erover, en zeg in de ochtend ook hoe het met haar gaat, als het even een keer niet goed gaat!
Mijn jongste zit opzelfde kdv als waar ik werk.

Ik zit nu na al die jaren ook een beetje in zo'n fase, van is dit het??
Zou ook wel eens iets anders willen nu. Het werk veranderd nu ook zo he, erg lange dagen!!!
Hoe is dat bij jou qua werktijden?

Maar kop op!!
Als je het zelf nog leuk vind!!
Sommige mensen hebben het niet echt begrepen..haha
Groetjes Rina

Hoi,

Ik ben het eigenlijk met jullie allemaal eens, maar ik heb toch nog een vraagje aan de leidsters die op KDV werken. Wat is de reden dat jullie 3 dagen de max. vinden? Ik vind dat zelf ook, maar ben benieuwd naar jullie redenen. Jullie hebben er in mijn ogen meer zicht op, omdat jullie er ook echt werken.

Groetjes Babybelle

O wat ik nog vergat te schrijven:

Je vraagt waarom mensen zieke kindjes brengen en waarom ze kinderen 4 a 5 dagen brengen. Ik denk dat dat komt omdat de maatschappij heel erg veranderd. Er wordt min of meer verwacht dat moeders werken. Op het werk wordt er veel verwacht. Meestal kun je niet makkelijk vrij krijgen of eerder naar huis. Mensen hebben minder sociale contacten in de buurt waar ze wonen, dus kunnen minder makkelijk een buurvrouw of kennis vragen op te passen. Daar komt bij dat die ook vaak zelf werken. Het leven is duur en wordt duurder, daarom werken vrouwen ook zoveel. Het is natuurlijk wel de keuze van de vrouw zelf, maar in mijn ogen was het vroeger toen de vrouw nog huisvrouw was toch wat gemakkelijker. Ik denk wel eens "vroeger was het zo gek nog niet...".

Ooh wat heerlijk om de verhalen van een "collega" hier te lezen. De werkdagen zijn ook lang...wij maken 9 uur per dag. Maar het is natuurlijk behoorlijk intensief...kwartiertje uit het raam staren en dagdromen is er niet bij in dit werk!
(hoeft ook niet, maar zou soms wel lekker zijn)

En ik vind 3 dagen zeker de max voor kinderen onder de 4 jaar. Bij mij op de groep zitten 12 kinderen per dag (in de leeftijd van 0 tot 4 jaar) iedereen maakt geluid, maakt bewegingen etc, de groep is 1 en al kleur, overal speelgoed.....We hebben een strak dagritme. Kinderen gaan daarin mee, dus ook al heeft het kind om op de bank te liggen, we gaan toch echt om 11.30 een boterham eten.
Kinderen krijgen echt mega veel indrukken op een dag en een dagje opvang is erg vermoeiend.

Weet je waar ik ook niet tegen kan? Jong kindje dat maximaal 1,5 uur mag slapen in de middag want anders "zitten ze er 's avonds weer mee"
Ik baal er juist enorm van dat ik na een werkdag thuis kom en de kinderen liggen er alweer bijna in!!
En buiten dat het kind dan "lastig" zou zijn...een kind slaapt niet voor niks deze uren...

En zeker dat de maatschappij veranderd is en dat we misschien wel MOETEN werken maar ik blijf erbij: We hebben allemaal een keuze. (uiteraard met de uitzonderingen daargelaten...)
Wij zorgen ook samen voor onze jongens. Betekent wel: allebei minder werken dus minder inkomen, maar het is dan ook zeker meer dan de moeite waard vind ik.

Lang verhaal. Wel heeeel fijn om te lezen dat er meer mensen denken zoals ik.

Liefs Anouk

Terug
Bovenaan