Wie werkt er ook in de kinderopvang?

En Rina...wat een naar verhaal over dat jongetje! Getsie! Zo zie je maar...als leidster (en helemaal in combi met het moederschap) ken je je kindertjes wel zo ondertussen.

Nonchalant gedrag: Kind valt bij ons: onwijs gat in het hoofd, zelf redelijk kunnen behandelen, maar het was toch nodig dat er een arts naar zou kijken. Ik belde moeder: " nee..ik kan niet weg...heb een vergadering"

AAAAAAHHHH....toen was ik a-professioneel en ben heel hard gaan huilen. "hij moet echt naar een arts en anders ga ik wel" zei ik.
Ze kwam uiteindelijk toch....het werd gehecht en binnen een uur was het manneke weer terug....met de boodschap erbij " wel in de gaten houden met slapen graag"

TE bizar....Oke ... we hebben allemaal verplichtingen naar de werkgever toe...Maarre....

zijn we op de eerste plaats geen vader of moeder?

x Anouj

Hoi Anouk,

Ik zelf heb SPW gedaan en mijn droom was echt om op een KDV te gaan werken. Het leek me helemaal fantastisch!! Tot ik op 3 verschillende kinderdagverblijven stage heb gelopen. Ik vond het echt helemaal niks. Heerlijk hoor met die kindjes maar ik was het met een aantal dingen echt niet eens. Heb toen ook echt besloten dat mijn kind nooit naar een kdv zou gaan. Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook hele goede dagverblijven maar het is niet mijn keus. Ik heb toen nog wel een aantal jaar als "nanny" gewerkt. Dat past gewoon echt beter bij mijn opvattingen, en nu ben ik zelf fulltime thuis bij Marissa. Dat vind ik echt ontzettend prettig. Ik kan niet echt mee praten over werken op een kdv, maar heb dus wel in totaal 1,5 jaar stage gelopen op een kdv.

groetjes Linda

Ik werk zelf als leerkracht op een basisschool en als er bij ons een kind ziek wordt bellen we ook de ouders om te zeggen dat het kind opgehaald moet worden. Als ouders dan zeggen dat het niet kan omdat ze bijvoorbeeld een vergadering hebben of echt niet weg kunnen op het werk dan vragen we wie we dan wel kunnen bellen. Het kind kan dan echt niet op school blijven. We hebben natuurlijk geen bedden of rustplaatsen. Een ziek kind moet gewoon naar huis. Er is geen discussie over mogelijk. Als ze echt moeilijk dien zeggen we dat het echt moet.
Wij begrijpen dat ook niet hoor, dat je min of meer  die ouders moeten overtuigen om hun kind op te moeten halen... Het komt toch vaak voor. Gek he?

Groetjes Babybelle

Ohja, ik [ als leidster] vind het nog niet eens heel erg om een kindje erbij te hebben op de groep,dat niet helemaal fit is, als de ouders het maar wel eerlijk zeggen!
Snap idd zelf ook wel dat je moet werken, en als je een kindje hebt dat soms wat kwakkelt is dat best moeilijk..
Maar bel dan in de loop van de ochtend even naar het kdv, om te checken..
Ik ben echt niet de moeilijkste..Maar als een kindje dan extra aandacht nodig heeft, dan is het het beste af thuis..
En waarom ik persoonlijk drie dagen max vind, is dat ik denk dat een kindje niet meer buitenshuis moet zijn dan thuis..
Maar idd uitzonderingen zijn er ook..En bij bijv oma is ook weer anders, huiselijker dus.

Nog een voorbeeld, waar ik slecht tegenkan...
Jongetje komt 4 dgn per week, en bijna de hele dag dan ook, dus lange dagen..
Vader komt hem op vrijdagmiddag om 2 voor 6 ophalen..Manneke helemaal moe, en klaar voor het weekend..
Vraagt aan papa;'' dragen??'', en steekt zijn armen omhoog naar hem..Zegt papa;
Je kan zelf ook lopen!!!!!!!
Dan zou je zo'n man wel even door elkaar willen rammelen!!
Ik denk dan; PAK JE KIND!!
Maarja helaas is dat niet aan ons...op dat moment.

En wat betreft het niet lang mogen slapen op het kdv....
Heb ik ook moeite mee, maar komt vast omdat mijn kids goed slapen, en sávonds ook..dus..Maar ik heb liever een fit kind mee naar huis, dan een die meteen naar bed moet, niet eet, en jengelt..ja toch?

Niet iedereen is hetzelfde...
Groetjes Rina

Hoi Hoi,

Ook ik ben werkzaam op een kdv, ook drie dagen per week van 9 uur!! Ik loop tegen dezelfde problemen aan als jullie, dus zo bijzonder en apart zijn die ouders dus niet!!!

Wij hebben ook kinderen die standaard ziek of hangerig gebracht worden en waarvan we de ouders zeker een keer per zoveel weken kunnen bellen dat ze hun kind moeten halen omdat het kind weer eens ziek is!! Lang leve onderdrukken van koorts met een zetpil!!!

Wat ik vooral ook merk de laatste jaren is een verandering bij kinderen zelf!! Kinderen van 2,5/ 3 jaar die zo brutaal zijn en terugpraten. En dan van die irritante ouders hebben. Zo van: "Oh, die van ons doet dat niet". Bij ons is het de laatste weken echt raken en vechten ze elkaar letterlijk de groep uit. Willen wij daar met ouders over praten om een structurele oplossing te zoeken, staan ze daar niet voor open, want hun kind doet zoiets niet!!!!

Gewoon irri, dus heel herkenbaar, maar al die andere, lieve leuke kindjes maken een hele hoop goed, dus is het voor mij een van de mooiste beroepen die er zijn!!

Jammer dat het niet altijd gewaardeerd wordt wat we doen!!

Sorry voor t lange verhaal!! Fijn weekend,

Groetjes Martine

Als ik jullie verhalen lees weet ik niet wat ik lees. Sorry maar wat een ontaarde ouders heb je.... Als Feline ziek is haalt een van ons haar op en zorgen we zelf voor haar of brengen we haar bij oma om op te vangen.

En dat doet mijn kind niet.... Nou ik stond er wel van te kijken dat mijn man aangaf dat de leidster had gezegd dat Feline andere kindjes sloeg, kneep en duwde.... (ze zat nog in de babygroep, ze is nu wel naar de peuters en is daar de kleinste dus gebeurt het niet meer)
Maar ik heb meteen overlegd de eerstvolgende keer dat ik er was, om te vragen wat ze er aan doen en hoe ik er thuis mee om ga. (want slaan doet ze wel eens)
En een grote mond geven zie ik ook vaak om me heen (ik denk dat de ouders moe zijn of zo en de lieve vrede willen bewaren) maar hoe moe ik ben ik blijf moeder en dus opvoeder.....

Hoe gaan jullie om met slaan en grote mond enzo? Want jullie kunnen nog zo je best doen, maar als de ouders er niks mee doen......

groetjes Maris

Hallo!

jeetje wat een verhalen zeg, dat mensen niet eens hun kind op willen halen als het ziek is! Ik vind het wel echt een beroep waar je trots op kunt wezen! je past toch de hele dag op andermans kinderen, vind het echt knap. Vind daarnaast dat als het maar een beetje mogelijk is je een kind niet meer dan 3 dagen weg moet brengen, dan is hij tenminste nog meer dagen gewoon in huis dan dat hij weg is in de week. Maar kan me voorstellen dat het niet anders kan.
Hier in Canada (tenminste hier in de buurt) heb ik wel het idee dat het niet heel raar is om je kind de hele week (!) weg te brengen. Ik paste een tijdje geleden ook op op een jongetje van 3 voor 2 dagen in de week. Zijn moeder ging echter fulltime werken, of ik ook niet full time op dat jochie wou passen. En dan ook nog van sochtends 7 tot savonds 6! Hallo zeg dan kan hij net zo goed hier blijven slapen! Ze heeft uiteindelijk wel iemand anders gevonden maar ik vond het veel te veel. Dan   voeden wij dat jongetje ook helemaal op lijkt me..

Maar goed, voor iedereen die in de kinderopvang werkt: Petje af!

Groetjes Alberdien

wat een herkenbare verhalen allemaal.
ik heb ook 5 jaar op een kdv gewerkt. ik vond het altijd erg leuk werk en deed het met plezier...tot dat ik vera kreeg....ik ging steeds meer negatieve dingen zien. bv een groep van 12 kids die je eigenlijk allemaal persoonlijk aandacht moet/wilt geven. het verschoon en wc ronden werd echt een lopende band werk......
ik ging steeds met meer tegen zin werken. ook doordat ik vera regelematig uit bed moest halen 's ochtends om haar naar mijn moeder te brengen. zij ging niet mee naar het kdv omdat ik wisselende dagen werkte en ik wilde niet dat ze op verschillende groepen terecht zou komen.
uiteindelijk hebben we gekeken of het financieel mogelijk was om te stoppen met werken. we dachten dat het kon als ik als gastouder zou gaan werken. tot nu toe valt dat nog een beetje tegen en moet de bank ons nog regelmatig sponseren. maar goed ik geniet ontzettend nu van mijn meissie en vera vind de gastkindjes erg gezellig. we hopen nog op een betere bankrekening en ik ben er van overtuigt dat dat wel goed komt. het was voor mij een goede keus geweest om te stoppen met werken. ben nu een leukere moeder en een leukere vrouw en...het huis word nu beter gedaan en ik kan wat meer met vriendinnen afspreken. dat vond ik ook er belangrijk en miste ik toen ik nog werkte.

het werken op een kdv is best pittig en sommige mensen denken er helaas te makkelijk over.....

Terug
Bovenaan