Wie wil er ook voor lange tijd bv geven?

Hallo meiden,

wat fijn dat er meerdere zijn die toch (in eerste instantie) voor bv gaan!
En natuurlijk moet je het net zolang doen als het goed voelt!
Ik heb gewoon het geluk gehad dat het allemaal heel makkelijk verliep, of dat deze keer weer zo gaat is natuurlijk afwachten!

Wat ik wel jammer vind is dat je hoe dan ook kritiek krijgt, of het nu om vf of bv gaat (in mijn geval omdat ik uiteindelijk een peuter aan de borst had hangen).

Waarom laten mensen elkaar niet wat meer in hun waarde en respecteren en accepteren ze andermans keuze niet gewoon???

Ik ben misschien een extreem geval met bv tot 2,5, maar een goede vriendin van mij was het tegengestelde; zij moest er niet aan denken om bv te geven... Dat is haar keuze en ik heb dat dan ook gewoon geaccepteerd!
Nu zijn alle twee onze zoontjes  lekkere kereltjes!

~Dus ieder zijn eigen keus, maar ik vond bv heerlijk!!!

Liefs Nika  

al tijdens mijn eerste zw.schap wou ik graag borstvoeding geven en wat heb ik ervan gebaald dat het door meerdere dingen niet echt is gelukt.... zhuis bevalling waarbij ik binnen een uur gescheiden werd van kind (kinderafdeling en kraamafdeling) 24 uur later pas een kolf losgepeuterd had en pas na zo'm 36 uur voor het eerst aan de borst... tegenstrijdige adviezen en weet ik het.... ook met nog 2 dagen kraamhulp was er niet heel veel meer aan te redden, maar nog een kleine 8 week deels borstvoeding gegeven, aangevuld met kv. Daarna over op volledige flesvoeding en dat ventje is nu alweer ruim 3.

Onze jongste is 1,5 en krijgt nog steeds borstvoeding. Dus ehm ja, lang borstvoeding ook . Vind het helemaal super.... mijn eerste doelstelling was 6 maand ivm allergieen, toen een jaar: want waarom zouden we nu nog aan de fles beginnen als het zo goed gaat?! En daarna heb ik er eigenlijk nog niet weer over nagedacht, het gaat zo goed.

Hij bouwt wel zelf af, dus een eind komt er echt wel aan, maar wanneer dat zullen we wel zien...

Ja als het goed gaat en je voelt je er goed bij dan ga je toch gewoon lekker door, alhoewel ik pas een reportage zag die ik toch wel TE ver vond gaan hoor, vond het in elk geval genant om te zien, dat kind was 8 geloof ik...

Nu zou ik misschien ook wel eerlijk gezegd even raar staan te kijken van een 2,5 jarig kindje aan de borst dat geef ik eerlijk toe maar dat is dan meer mijn probleem als dat van de moeder hoor, ik heb te weinig ervaring om te zeggen dat ik dan niet zou doen of juist wel, soms maken mensen van iets een probleem terwijl het aan hun eigen ligt, laat iemand gewoon lekker doen wat ie wil, soms een oogje de andere kant uit zou voor sommige mensen wel een goed idee zijn, iemand in zijn waarde laten.

quote: ponyville reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-07-2007 17:40:57'));

Nu zou ik misschien ook wel eerlijk gezegd even raar staan te kijken van een 2,5 jarig kindje aan de borst dat geef ik eerlijk toe maar dat is dan meer mijn probleem als dat van de moeder hoor, ik heb te weinig ervaring om te zeggen dat ik dan niet zou doen of juist wel, soms maken mensen van iets een probleem terwijl het aan hun eigen ligt, laat iemand gewoon lekker doen wat ie wil, soms een oogje de andere kant uit zou voor sommige mensen wel een goed idee zijn, iemand in zijn waarde laten.

Dank je Ponnyville: dat is nou precies hoe ik erover denk!

Liefs Nika

Youre welcome!

Wat is trouwens de ervaring met op verzoek voeden en op schema?

Ik zit te twijfelen wat ik moet doen hiermee, op verzoek heb ik het idee dat je kindje bij elke bler denkt de borst te krijgen en dat wil ik niet (zo ben ik zelf ook niet opgevoed) klinkt misschien hard hoor maar ik zie regelmatig kindjes waarbij TE snel naartoe word gegaan naar mijn mening die enorm verwend zijn.

Waar ligt de grens van verwennen en voeden?? dat vraag ik me weleens af.. ik wil toch een beetje naar een soort van schema toewerken (indien mogelijk) vroeg me af of dat ook goed te doen is...

Eneh Marije,

Het heeft bij mij een tijdje geduurt, maar toen mn zoontje 2,5 was had ie er opeens zelf genoeg van: hij ging nog wel in "de houding" liggen, maar nam de tepel niet meer  in zijn mond.

Op deze manier is het verloop van wel/geen bv heel natuurlijk en zonder stress verlopen!
(hij dronk op het laatst maar 1a2 keer pd, meer uit gewoonte dan iets anders)

Gewoon blijven doen zolang het voor jullie beide goed voelt zou ik zeggen (al lijkt het mijzelf niet prettig als je kind op 8jarige leeftijd nog bij je drinkt, zoals in het vb van Ponnyville)  

Liefs Nika

quote: ponyville reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-07-2007 17:50:03'));

Youre welcome!

Wat is trouwens de ervaring met op verzoek voeden en op schema?

Ik zit te twijfelen wat ik moet doen hiermee, op verzoek heb ik het idee dat je kindje bij elke bler denkt de borst te krijgen en dat wil ik niet (zo ben ik zelf ook niet opgevoed) klinkt misschien hard hoor maar ik zie regelmatig kindjes waarbij TE snel naartoe word gegaan naar mijn mening die enorm verwend zijn.

Waar ligt de grens van verwennen en voeden?? dat vraag ik me weleens af.. ik wil toch een beetje naar een soort van schema toewerken (indien mogelijk) vroeg me af of dat ook goed te doen is...

Als je een beetje een ritme hebt (en dus niet die gekke wisseldagen) dan weet je dat zelf aan je eigen kind snel genoeg.
Ik dacht altijd maar zo: net gevoed, dan hoef je niet meer Maar in het begin heb ik hem ook wel eens te vaak aangelegd. Je moet dan nog vertrouwen krijgen in je eigen lichaam en het feit dat als jouw kind 25 minuten gedronken heeft achter elkaar, dat het dan genoeg heeft gekregen.
Maar ook die tijden verschillen nogal eens per kind. Mijn mannetje was heel gulzig en dronk 15 minuten de ene en 10 minuten de andere borst en zat dan goed vol. Hij moest overigens wel boeren, terwijl men zegt dat bv kinderen dat niet hoeven.
Maar de mijne was erg gulzig en moest dat dus wel.

Dus zodra je er een beetje aan gewend bent, weet je het wel. En als je kind er eenmaal is, denk je er misschien anders over als het toch eerder wil drinken, dat dat toch niet voelt als verwennen.

succes

gr mama van MD

Ook hier een borstvoedingsfanatiekeling. Haha. Althans, volgens mijn schoonfamilie dan. Zij vinden dat ik geobsedeerd ben door borstvoeding. Ik denk dat ook en ik ben er trots op. Al zal ik er nooit iemand om veroordelen dat zij gestopt is, jammer vind ik het wel.

Ik heb een moeilijke start gehad, ik had ingetrokken tepels, Thirza is de eerste dag bijgevoed, omdat ze op suiker geprikt moest worden, dat moest op een volle maag en ik had nog geen melk. En ja, als het maagje vol zit, dan heeft mevrouw ook niet meer zo'n zin om aan een tepel te gaan liggen trekken, dus dat schoot niet op. Eenmaal thuis hebben mijn man en de kraamhulp het zuigreflex van Thirza weer op gang gekregen door te vingervoeden en ik ben elke keer als een gek met tepelvormers, tepelhoedjes en de kolf in de weer geweest om mijn tepels in vorm te krijgen en de melk op gang te brengen. Na 5 dagen had ik melk, na 6 dagen dronk Thirza aarzelend en na 8 dagen had ik er voldoende vertrouwen in om er lekker mee door te gaan. Na 5 maanden heb ik ongeveer drie maanden lang doorlopend borstonsteking gehad. Dit was echt een hel, maar bij elke "nieuwe" ontsteking denk je: doorgaan, dat is de beste manier om er van af te komen, en als ik dan eenmaal weer van een ontsteking af was, dan vond ik het weer zonde om te stoppen. MIjn motto in die maanden was: (want men begreep het niet meer, omdat ik echt heel lang, heel ziek was!) als je pijn aan je been hebt, stop je toch ook niet met lopen, dan los je het probleem op en dan loop je weer door.
Na drie maanden bleek het aan mijn overproductie te liggen. Ik kolfde na de ochtendvoeding altijd nog 1 a 2 extra voedingen, uit 1 borst. Toen ik dat heb afgebouwd waren mijn ontstekingen snel verleden tijd. Kort daarna verviel mijn kolfrecht op mijn werk, waardoor ik mijn aangelegde voorraad niet meer kon aanvullen. Drie maanden daarrna was het dus alleen nog maar "live" voeden en als ik niet in de buurt was kreeg ze fv, omdat de vriezer leeg was. Toch heb ik de avond en ochtendvoeding kunnen volhouden tot ze een jaar was. Daarna zijn we gestopt met de avondvoeding. Ze at toen al zo goed mee aan tafel en had niet meer zo'n honger in het toetje. Ze begon dan wat te spelen met mijn tepels en daar had ik, na al die problemen, niet zo'n trek in.
De ochtendvoedingen heb ik vol kunnen houden tot 14 maanden. Daarna ben ik er mee gestopt omdat ik op werkdagen haar soms om 5:30 uur moest voeden, omdat ik 6 uur de deur uit moest. Ze werd elke dag vermoeider wakker daarna, dat mijn man en ik besloten dat ik er meer kwaad mee deed dan goed en daarom zijn we gestopt.

Ik hoop het bij nummer twee minstens net zo lang vol te kunnen houden, want ik heb er enorm van genoten. Ik zou ook best tot het tweede jaar kunnen voeden al moet ik ook zeggen dat ik wel even moet slikken om een echte peuter van 2 of ouder aan de borst te zien, laat staan hebben. Maar ja, wie weet denk ik daar over ruim 2,5 jaar wel heel anders over. Ik ben alleen blij met de ervaringen die ik heb. Ik kan mezelf nu beter voorbereiden op de bv omdat ik weet wat me te wachten staat. Mijn tepels zijn minder ingetrokken dan 3 jaar geleden, dus dat is alvast winst. Daarnaast weet ik nu dat ik beeb nr2 binnen een uur na de bevalling aan moet leggen (dat had niemand mij ooit verteld bij nr 1) en dat helpt ook.

We gaan er weer voor.

Groetjes,

Marjoke

Terug
Bovenaan