Wijn

Ik drink niet tijdens mijn zwangerschap. Heb wel gevraagd of het kwaad kon omdat ik ook best van een wijntje of een biertje hou. Maar het schijnt dat je na één glaasje alcohol op de echo al kunt zien dat het kind minder beweegt. En het kind kan inderdaad nog geen alcohol afbreken. Dus ik hou me tijdens de zwangerschap gewoon aan het fris en ik moet zeggen dat ik de alcohol nog geen moment gemist heb, zelfs niet op het terras terwijl alle anderen wel lekker aan een koud glas bier zaten.
 
hoi
ik dronk normaal ook wel eens sávonds een lekker glaasje wijn. maar nu absoluut niet meer. ik heb ook gelezen dat je babytje nog geen goede leverfunctie heeft om jouw alcohol af te breken.
maar ik snap eigenlijk niet dat je (schrijver van eerste stukje) dat zelf niet kan bedenken.
en volgens mij onbewust weet je ook wel dat het niet zo goed is, anders ga je het hier niet vragen. nou ja...het leed is geleden en geniet verder maar van je zwangerschap. maar ik zou de wijntjes ff laten staan als ik jouw was.
groetjes sandy
 
Ik drink eigenlijk bijna nooit, maar het is heel grappig, sinds ik zwanger ben krijg ik ineens zin in alcohol. Ik heb nog geen druppel gedronken hoor sinds ik zwanger ben, ik vind voor mijzelf dat het iets is wat best kan wachten tot na de zwangerschap en borstvoeding. Maar ik vond het wel grappig dat ik er van te voren nooit echt naar kraaide en nu verlekkerd naar de wijn en de likeur sta te kijken in de winkel. Het zullen de hormonen wel zijn.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ie doet maar de vraag van anoniem is ' kan het kwaad'? Daarop zeg ik, ik denk het wel. Het word (net als roken) niet voor niets sterk afgeraden. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat je baby nu helemaal beschadigd is ofzo, ik denk dat dat wel meevalt. Maar persoonlijk wil ik geen risico lopen, ik wacht gewoon tot ik niet meer zwanger ben en dan ga ik lekker een broodje gerookte zalm, een broodje filet american met uitjes en een lekker glas wijn erbij drinken :)

groetjes, Jane 25 weken
 
Ik vind t ook niet makkelijk om een wijntje of biertje te laten staan, want ik lust geen frisdrank en vruchtensppen en elke dag water is zo saai. Maar ik drink nauwelijks wijn, alleen verdund met spa rood (1 deel wijn, 3 delen spa rood) of lingen's blond bier (2%). En voor de puriteinen: nooit meer dan 1 en dan nog niet vaker dan 2 keer per week. Maar ik ben er zeker van dat n beetje drinken geen kwaad kan voor de baby, heb genoeg 8 ponders om me heen gezien van moeders die af en toe een wijntje namen. Maar ken ook een baby van een moeder die veel dronk en pas met 4 maanden wist dat ze zwanger was. Deze baby is zeer klein en heeft een groei en ontwikkelingsachterstand. Maar dan praten we echt over dagelijks flinke hoeveelheden alcohol hoor!
 
Ik zit met verbazing de reacties te lezen. En dan vooral die domme en nutteloze zoals direct hierboven, waar is dat nu voor nodig. Er wordt door iemand een serieuze vraag gesteld, omdat ze zich zorgen maakt. Natuurlijk weet iedereen dat alcohol beter kan worden gemeden, maar het is nu niet meer terug te draaien. We hoeven heus niet allemaal te roepen dat het niet uitmaakt maar het heeft geen enkele zin om iemand door middel van dit soort reacties een extra schuldgevoel aan te praten.
 
Ik snap de botte reacties wel, ze zijn alleen niet zo handig verwoord misschien.. Zelf ben ik nu voor de derde keer zwanger. Mijn eerste kindje overleed na 8 maanden zwangerschap en de tweede kwam 3 maanden te vroeg. Beide keren heb ik vanaf het moment dat ik het wist ben ik zo gezond mogelijk gaan leven zonder alcohol roken etc. Helaas maakte dat alsnog niet dat alles goed ging. Nu bij mijn derde zwangerschap heb ik ook wel trek in een wijntje maar mijn behoefte aan een gezond, of een zo gezond mogelijk kind is toch stukken groter. Het is menselijk om te denken: ach zoiets overkomt mij niet, maar zo werkt het leven helaas niet. 
Persoonlijk vind ik het dus een vrij egoïstische keuze om te drinken tijdens de zwangerschap. Zoveel geef je er niet voor op en het is maar tijdelijk. Iedereen wil toch neem ik aan een gezonde baby en gezond mens oo de wereld zetten? Als die kans met zoiets kleins vergroot kan worden waarom niet? Drink Amé als je toch "mee wil doen" of iets anders zonder alcohol en geniet van het feit dat jij voor jezelf weet dat je er alles aan hebt gedaan om alles zo goed mogelijk te laten verlopen :)!
 
 
Terug
Bovenaan