Zeg me dat ik niet de enige ben!

Mijn oudste dochter is 4.5 en mn jongste dochter is 2.5 en we hebben in die jaren amper een nacht doorgeslapen. Tot 14 maanden 6/7 nachten een nachtvoeding. En anders werden ze wel wakker om 100.000 andere redenen. Een heeeel enkele keer sliepen ze 2 nachten achter elkaar door, daarna weer 2 volle weken niet.

En zelfs nu, jaren later, slaap ik amper door. M'n jongste wordt elke nacht minimaal 1 a 2x wakker. De oudste slaapt vaak wel door, maar toch nog 1 a 2x per week wakker door een droom of haar deken kwijt etc. T is nier meer zo intens als een huilende baby, maar toch blijven m'n nachten gebroken.

Ik ben nu zwanger van de 3e dus verwacht dat het de komende jaren zo blijft. En eerlijk gezegd went het. Bij de 1e kon ik me er ook zo druk om maken, nu nier meer. Ik slaap altijd maar zo'n 6 a 7 uurtjes per nacht, soms nog minder. En dus nooit die uren in 1 blok. Middagdutjes zijn er hier niet meer en ze zijn om 6.00 uitgeslapen, dus tussen 6.00 en 19.30 is er hier geen moment rust in huis.

Echt, doorslapen heb je niet in de hand!! Met 4.5 maand is wakker worden elke 2/3/4 uur helaas heel normaal. Sowieso dat hele eerste jaar hoort het erbij, en hier dus jaren later nog steeds. Ook al wordt het minder intens als de kinderen groter groeien, het blijft pittig.

Echt, je bent zeer zeker niet de enige en ik kan ook stik jaloers zijn op mensen van wie hun kind altijd doorslaapt al op heel jonge leeftijd. Ik werk in de kinderopvang en gisterochtend kwam er toevallig nog een vader binnen met een kindje van 6 maanden. Het kindje was die nacht 2x wakker geworden en o o wat hadden ze slecht geslapen, want hij sliep normaal altijd door van 19.00-7.30. Blehhh denk ik dan, je hebt geen idee hoeveel geluk je hebt..

Ik heb me daar ook enorm aan geërgerd.
"Die van ons sliep al met 6 weken door". Heel fijn voor jou Karen, geniet er maar van, jou tijd komt nog wel. 

Ons zoontje is bijna 1,5jaar en ik wil je niet ongelukkig maken, maar slaapt nu (terwijl ik afklop op hout) ongeveer een kleine maand zo goed als door van 19-6u. Hiervoor minimaal 2x per nacht half/heel uur gedoe om hem weer in slaap te krijgen. 
Je bent zeker dus niet de enige zoals je leest. Soms lag ik er samen met hem om 20u al in, dan wist ik zeker dat ik al wat uurtjes had gehad zodra hij rond 00 begon met z'n eerst krijs-ronde. 
Houd vol, je doet t goed, het ene kind is het andere niet en zoals al gezegd wordt, uiteindelijkkkkkk gaan ze doorslapen. 

Mijn baby slaapt goed, vind ik. Maar ze slaapt niet door, ze is 5 maanden oud. Denk dat iedereen iets anders ‘goed’ vindt.

Mijn ervaring is wel dat als mijn geduld echt opraakt met iets, het vanaf dat punt vaak iets verbetert.

Tip: schrijf op hoe lang je kindje werkelijk slaapt. Toen ik dat deed omdat ik het huilen beu was, hielp mij dat inzicht te krijgen.

Heb vertrouwen in je kindje

Ik vond het al heel goed van mijn dochter toen dat ze eindelijk rond 20 uur in bed te leggen was en dat we onze avond terug hadden. 23 uur een voeding, tussen 2-4 weer 1 a 2 voedingen en na 4 uur gedoe. 
Rond 6 maanden waren we op 1 nachtvoeding over, plus die avondvoeding dus, maar het gedoe na 4 uur bleef. 
Rond 8 maanden verviel de avondvoeding en kreeg ze een kleine nachtvoeding. Ze sliep toen wel tot 6 uur. 
Altijd een vroege vogel gebleven, wordt nu met 22 maanden nog steeds 6 uur wakker. Maar de kleine nachtvoeding die we tot 1,5 nog wel regelmatig moesten geven is er niet meer. Ze slaapt sindsdien de helft van de nachten door. 
En dan heb ik het nog niet gehad over dromen, ziek zijn, gewoon niet kunnen slapen, sprongetjes. We hebben heel wat nachten uren lang met een ontroostbare baby of dreumes gehannest. En nog steeds wordt ze regelmatig even wakker. Dan moet een van ons er toch even heen lopen om gauw te zeggen dat ze nog even moet slapen, of een slokje water geven. Van de week was ze ziek en toen was het weer elk uur op. 
Echt lekker doorslapen tot een schappelijk tijdstip doen wij nog steeds niet. Maar je went er echt aan hoor. Je erbij neerleggen, snappen dat het normaal is voor kleine kinderen... Het doet zoveel met je mindset. En ik denk dat mensen die roepen dat hun kind zo fantastisch slaapt, misschien gewoon zelf makkelijker om gaan met eventjes op staan. Die mensen hebben vast ook wel weer andere dingen waar ze tegenaan lopen. Ik hoor van vrienden en collega's in elk geval niks anders dan hoe het bij ons thuis ook gaat. 

Hier ook een kindje van 5,5 maand en doorslapen no way. Eerlijk gezegd wel een paar keer doorgeslapen voor de 4 maanden slaapregressie maar sindsdien nooit meer. Veel nachten waarbij we echt lang naast hem moesten zitten. Sinds een paar nachten 2-3 keer speentje geven, daar ben ik dan al blij mee? Hij wordt vaak tussen 5 en 6 kletsen wakker, geven we speentje valt hij niet in slaap pak je hem in je armen valt hij heerlijk in slaap. Ik probeer maar te genieten van die momentjes

Haaii!!! Probeer je niet druk te maken, ieder kind is anders. Mn zoontje sliep door met 4 mnd. Mn dochter nu 11 mnd slaapt hooguit 1x per maand door.. als ik commentaar krijg dat het niet normaal is zeg ik: “joh als ze 16 is kan ze dr eigen fles klaarmaken”.
Tis pittig maar je went er ook aan.. en misschien kan je man ook af en toe eens een fles geven snachts?

Trouwens kinderen die tot half 8 slapen vind ik al een wonder. Mijn oudste heeft denk ik 2 keer tot half 8 geslapen in haar leven. Allebei zijn ze tussen 6-6.30 klaarwakker en aan. Echt niet alle kids slapen van 19-7 hoor? Je went er wel aan gelukkih

Heel herkenbaar!! Alhoewel ik het heb geprobeerd te accepteren en niet allerlei dingen geprobeerd om haar te laten doorslapen. Ik gaf bv en ze sliep 's nachts in de cosleeper of bij ons in bed. Dat heeft veel geholpen in zoveel mogelijk slaap pakken. Aanleggen en lekker blijven liggen, daarna gelijk weer verder slapen. En ik ging idd ook vroeg naar bed, heb haar nooit wakker gemaakt 's avonds maar ze kwam altijd vanzelf wel en dan ook weer 's nachts. Dan had ik vanaf 21u toch alvast een paar uurtjes slaap. Voor kindjes van 4,5 maand is het echt heel normaal om niet door te slapen en 's nachts een voeding nodig te hebben. Ik wil je niet ontmoedigen, maar mijn dochter sliep haar eerste nacht ooit door toen ze een jaar en 7 maanden was. Nu is ze 22 maanden en slaapt ze gelukkig de meeste nachten door. Maar nu zwanger van de 2e dus moet er alsnog uit om te plassen ? En straks het hele riedeltje dus weer opnieuw! Sterkte, hang in there!! Accepteren was voor mij echt the key. Succes!

Terug
Bovenaan