Zelf eten, hoe pakken jullie dat aan?

A

Anoniem

Guest
Hoi!

De laatste week doet Lara moeilijk met eten; 's morgens 4 happen pap en dan hoeft ze niet meer. 's Middags 5 stukjes brood en dan is het weer genoeg. 's Avonds eet ze dan wel vrijwel haar hele warme hap op.
Ik vraag me af of ze er een beetje aan toe is om zelf te eten... Maar hoe pak ik dat aan?

Als ik blokjes brood voor haar neerleg knettert ze het alleen maar fijn en beland het op de grond. Aan een vorkje werkt ook maar voor 3 hapjes...

En met pap kan ik natuurlijk helemaal een knoeiboei verwachten (is dat niet zo erg; zeiltje onder de kinderstoel en achteraf kindje schoonpoetsen). Ik zie namelijk het bordje of kommetje pap al door de kamer vliegen!

Hebben jullie goeie ideeen? Ben benieuwd...

Jacoline mv Lara.

Hey Jacoline,

Nou hier is het ook nogal eens een heel gedoe om een fatsoenlijke maaltijd naar binnen te krijgen hoor.
Thomas wil zijn groentehap zelf naar binnen werken maar als ik hem het lepeltje geef, draait hij die om en stopt dan pas in z'n mond maar dan is de groente er dus al afgevallen. Fruithap en toetje mag ik wel weer geven dus dat gaat goed.
BVrood wil hij ook zelf doen en inderdaad wordt een deel fijngeknepen maar een deel belandt gelukkig ook in z'n mond. Ik denk wel dat ze dus in de fase van zelf willen doen zitten dus laten we het een beetje toe maar helemaal fijn is het ook niet altijd vanwege de vreselijke bende dat het wordt en ook wij twijfelen weleens of hij nou genoeg binnenkrijgt als er zoveel op de grond ligt.
Wellicht gaat deze fase weer over en wordt er ooit gewoon netjes gegeten.

Groetjes Ida

Hoi,

Wij oefenen met fruit en groenten. Kiwi, banaan, peer enzo prakken we niet meer maar krijgt ze in flinke repen zodat ze   zelf kan eten. Broccoli, boontjes en worteltjes is ook een succes.

Wat wel aan te raden is, is zo'n plastic schort/slabbertje .

Groetjes, KT

Hoi!

B'Elanna eet dus bijna alles zelf... pap doe ik in een fles, dus geen geknoei met lepeltjes. maar die heeft ze altijd al in een fles gehad.
Met het avond eten probeer ik zoveel rekening mogelijk te houden, dat het stukjes zijn.. maar soms ontkom ik er niet aan. En eten we lasagna/pasta met saus.
Die geef ik dus zelf... terwijl ze het eigelijk volledig zelf wilt doen.
helaas pindakaas voor haar.. we doen er dan 3x zolang over, en soms doe k het ook een beetje dwingen.
Anders eet ze namelijk niets ervan! haar wil om het zelf te doen is zeg maar groter dan haar honger. Ik probeer haar eerst met speeltjes enz. op een normale manier eten te gevn, lukt het niet.. dan ga ik achter haar staan, en 'dwing' (met 1 hand onder haar kin) een hap erin.
Na 2 happen op die manier merkt ze dat tegen strubbelen geen zin heeft, en dan laat ze het wel opeens toe.

Het is dus niet dat ze dan schreeuwt om moord en brand hoor... ze sputtert tegen zeg maar....

Wat jij daar schrijft Debby, is toch wel interessant want ik lees overal dat je eten niet mag dwingen en ik ben dus daar heel huiverig voor maar nu lees ik jouw verhaal en dan is het helemaal niet zo erg als dat "ze" voorspiegelen. Geeft weer een nieuwe kijk op eten. Bedankt.

quote: Ida30 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-11-2007 10:15:57'));

Hey Jacoline,

Nou hier is het ook nogal eens een heel gedoe om een fatsoenlijke maaltijd naar binnen te krijgen hoor.
Thomas wil zijn groentehap zelf naar binnen werken maar als ik hem het lepeltje geef, draait hij die om en stopt dan pas in z'n mond maar dan is de groente er dus al afgevallen. Fruithap en toetje mag ik wel weer geven dus dat gaat goed.
BVrood wil hij ook zelf doen en inderdaad wordt een deel fijngeknepen maar een deel belandt gelukkig ook in z'n mond. Ik denk wel dat ze dus in de fase van zelf willen doen zitten dus laten we het een beetje toe maar helemaal fijn is het ook niet altijd vanwege de vreselijke bende dat het wordt en ook wij twijfelen weleens of hij nou genoeg binnenkrijgt als er zoveel op de grond ligt.
Wellicht gaat deze fase weer over en wordt er ooit gewoon netjes gegeten.

Groetjes Ida

Hihihi, vast wel, wij eten toch ook met mes en vork!

KT

Ha Jacoline,

Ook hier heeft madam het soms ineens gehad met eten en draait ze resoluut haar hoofd weg. Afleiding werkt  bij ons  prima.
Ik zorg er op het ogenblik voor dat ik een verzameling kleine (speelgoed)dingetjes binnen handbereik heb onder het eten. Als ze zogenaamd niet meer hoeft, geef ik haar iets in de handen en daarna gaat de mond weer wagenwijd open. Heel apart, maar het werkt echt.
En bij het brood eten: ik snijd de onder- en bovenkorst eraf en die bewaar ik. Hoeft ze geen stukjes brood meer, dan geef ik haar eerst zo'n korst in handen. Die eet ze dan op en daarna gaan de stukjes ook weer.
Hoezo een vrouwtje met gebruiksaanwijzing???

Wilmi

wij geven aaron zoveel mogelijk zelf,en dat doet hij dan ook wel,alleen als hij potje krijgt dan geven wij het hem,anders wordt het zo'n knoeiboel!fruit eet hij ook zelf van een vork maar soms geef ik hem ook wel stukjes in de hand,vind hij ook erg gezellig en dan krijgt mama af en toe ook een stukje mee:)

groetjes nienke

Terug
Bovenaan