Zelf eten, hoe pakken jullie dat aan?

Goh Debby, ik ben onder de indruk dat die kleine van jou al zo zelfstandig is!! Die van mij laat zich nog lekker voeren. Heel soms wil hij zelf het brood met een vorkje eten, moet ik het eraan prikken en na 3 happen heeft hij er genoeg van.... Dus zelfstandig eten, dat duurt hier nog wel even.

groetjes
Mie

hallo
hier was het zelfde probleem tot dat ik een tip kreeg van mijn moeder
ik was namelijk zelf ook zo als ik het niet zelf mocht doen dan geen eten
met ruben doe ik het nu zo dat hij zelf een lepeltje in de hand heeft en ik de lepel met het eten en iedere keer dat hij een hap neemt van mijn lepel is hij trots want hij denkt tot nu toe dat hij zelf eet mischien een idee voor jullie om uit te proberen
ik doe ook nog wel eens een klein beetje om zijn lepel en dat gaat gelijk naar de mond
succes
groetjes ineke

Zelf eten?Wat is dat?Nee hoor dat zie ik hier ook nog niet gebeuren....
s'ochtends dan leg ik der bij mij in bed en krijgt ze de fles maar die houdt ze wel zelf vast enz....Maar een lepeltje vast houden zelf.....nee, dan vliegt het geheid door de hele kamer heen.....Doe maar niet dus!

succes ermee

quote: Ida30 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-11-2007 10:31:50'));

Wat jij daar schrijft Debby, is toch wel interessant want ik lees overal dat je eten niet mag dwingen en ik ben dus daar heel huiverig voor maar nu lees ik jouw verhaal en dan is het helemaal niet zo erg als dat "ze" voorspiegelen. Geeft weer een nieuwe kijk op eten. Bedankt.

tja, dat had ik in het begin ook hoor.. ik wilde er ook geen strijd van maken.
Tot ik doorhad wat madame precies wilde  ze neemt gewoon een loopje met ons.

De 1e 3 happen met een lepeltje zijn dan knudde (omdat ze het zelf wilt doen, en met een lepel kan dat nog niet)
Ze gaat niet vreselijk uit haar stekker, maar strubbelt zeg maar tegen en wil de lepel weg slaan.
Op zo een moment ga ik dan achter haar staan, in de ene hand de lepel en de andere hand onder haar kin. Na 3 happen doet ze gewoon de mond open en rost de lepel ook niet meer weg.

Groetjes Debby

Nou Debby, wij hebben deze techniek overgenomen en het werkt uitstekend! Hij blijft wel laten merken dat ie het er niet mee eens is, maar hij doet wel zelf z'n mondje steeds open dus hij geeft zich wel een beetje over. En dan gaat het groentehapje er ineens weer helemaal in. Grappig is dat als hij daarna en het toetje krijgt dit weer helemaal geen problemen geeft. Je hoeft geen handjes vast te houden of zo.
Het is echt puur die groentehap en brood wat hij zelf wil doen.
Oh ja, gisteren gaven we hem een dubbelgeklapte boterham en hij heeft die helemaal zelfstandig opgegeten, dus hij kan het prima. Misschien een tip voor andere moeders.

groetjes Ida

Die dubbel geklapte boterham ga ik straks eens uitproberen, want ze eet al weken geen brood meer.
Eerst dacht ik dat het kwam door de oorontsteking, ze at helemaal slecht, maar nu eet ze alles weer, behalve haar brood. En stukjes zelf eten eindigt in een grote knoeipartij waarbij er niet 1 stukje in haar mond komt; ze mietert alles gewoon op de grond.
Nou zag ik gisteren wel een hele grote bobbel op haar onderkaak, dus misschien is het ook wel een kies wat dwars zit..
Dwingen werkt hier ook niet, want als ik eindelijk iets in haar mond heb weten te krijgen, dan spuugt ze het gewoon weer uit.
Sil

Hallo,

Wij geven het brood stukje voor stukje; leggen dat op haar bord, pakt ze zelf en doet ze zelf in de mond. Dat gaat goed. Leggen we alles voor haar neus, dan gaat ze ermee spelen. Af en toe een paar stukjes om zo te oefenen. Werkt perfect.

Met warm eten doen wij een hap op haar lepel, pakt ze aan , doet ze in de mond en dan geeft ze zelf de lepel weer terug, doen wij er weer een hap op etc. Wel handig als het eten een beetje aan de lepel blijft plakken......... dan gaat het ook ondersteboven 'goed'.

Wel heel leuk en gezellig , dat eten, vind ik.

gr Lidi

Efraim eet sinds dit weekend helemaal zelf een boterham op.
Ik doe de boterham dubbel en snijd hem in stukjes.
Hij pakt netjes elke keer pas een stukje als zijn mond leeg is.
Gaat echt heel goed.

Terug
Bovenaan