Zelf niet kunnen slapen, help! Tips, adviezen?

Onze kleine man is nu 5 weken oud en sinds zijn geboorte slapen mijn vriend en ik nauwelijks. Als we inmiddels(!) 4 uur slaap kunnen pakken op 24 uur is het veel! Aanvankelijk sliepen we helemaal niet. Dit zou volgens de vk kunnen komen door hormonen. Echter slapen we na ruim 5 weken nog steeds niet. Het zijn nu niet alleen de hormonen(?) waardoor we niet in slaap kunnen komen, maar ook het feit dat de kleine heel onrustig slaapt en mijn vriend en ik van iedere kik wakker worden. We zijn dus oververmoeid.
Mijn vriend werkt, maar ik heb nog verlof en het lukt me ook niet om in de middag te slapen als de kleine ook slaapt.
Sinds 2 nachten ligt de kleine op aandringen van mijn vriend niet meer bij ons maar in zijn eigen kamer en ik voel me hier heel schuldig over. Ik heb de 'nachtdienst' en lig dan maar op de bank in de woonkamer die direct grenst aan zijn kamer. De deur is open en we hebben een babyfoon dus ik hoor alles. Slapen lukt dus niet, vandaar dat ik om 21:00 uur naar bed ga en mijn vriend om 01:00 uur aflos. Mijn vriend gaat dan naar bed maar ligt ook nog lang wakker voor hij in slaap valt. Het is nog steeds verre van ideaal, maar we krijgen ietsjes meer rust.
Zijn er meer mensen die het niet in slaap kunnen komen én de hyperalertheid & gevoeligheid voor geluiden m.b.t. de kleine herkennen? Tips en adviezen zijn meer dan welkom!!!

Indd dit is geen doen waarom word je van ieder geluidje wakker en waarom baby eigenkamer fie van ons is vandaag 1 en hij begint in eigrnkamer maar als wij moe zijn en naar bed willen en hij weer huilde nemen we hem bij ons en hij slaapt als een blok waarom geborge heid en wij hebben onze nacht rust ja om 5 uur is die wakker mar wel slapen dan van 11 tot 5 prima.we biede zijn bed aan maar soms lukt dat niet prima hij sliep sowidzo bij ons tot 6 maanden dit omdat het makkelijk en fijn was is. En nog steeds liefs neem ik hem bij ons waardoor hij ongebroken doorslaapt van half 7 tot 5 uur half 6.
Ik zal zeggen neem je kleine bij ja waarom geborgenheid veiligheid en ja veel moeders uilen nu zeggen nee niet bij je regels dit dat schijt er aan kijk naar je kind en niet naar dat rot boekje wat allemal volgemds de regels kijkt. Dit helpt ons enorm waardoor wij geen problemen hebben met hem met eten slapen alles niet.

Wat kan zo'n kleintje ontzettend zwaar zijn he? Heel herkenbaar hoor. Ik heb de eerste 6 maanden op 4 a 5 uurtjes slaap per 24 uur gedaan. In de eerste 3 weken een uurtje of 2 a 3 maar. Overdag slapen is me ook nooit gelukt, want mijn dochter sliep alleen op mij tot 4 maanden en daarna maar 45 min per keer. En snachts kwam ze erg lang voor 2 a 3 nachtvoedingen en werd daarna alsnog wel af en toe wakker en had onze hulp nodig. Elkaar aflossen werkte niet, want we werden van het geluid toch wel allebei wakker. Ze bleef desondanks toch tot 8 maanden naast me slapen. Haar eigen kamer had niet geholpen omdat we daar ook beiden wakker van werden. Ik val zelf heel lastig opnieuw in slaap. Dat duurt echt wel weer een uur. Of langer. 
Ik heb het geaccepteerd, en zo vechtte ik er minder tegen. Ik wende er ook een beetje aan. Maar ik voelde me voortdurend alsof ik tegen een lantaarnpaal in slaap zou kunnen vallen. En het gaat eigenlijk pas net een maand beter. Nu haal ik 6 a 7 uur op een nacht. Het slaaptekort wordt minder, maar het duurt wel even voor ik me weer fit voel hoor.
Geen tips dus. Maar herkenning.

Laat iemand anders eens oppassen, zodat jullie even kunnen slapen. Waarom lukt het niet om overdag te slapen wanneer je kindje slaapt? Waar zijn jullie zo bang voor? Dat je je kind niet hoort? Werk aan je angsten, want daar zit zo te lezen het probleem. Leg desnoods een luchtbed naast het bedje van jullie zoontje en ga lekker slapen overdag. Schuif elke keer het luchtbed meer naar buiten en bouw vertrouwen op.

Ik herken je verhaal meteen. Bij mij dochter helpt white noise geluiden heel goed. Zonder borstboeding en die herrie, want dat vind iik het slaapt ze absoluut niet in en ook niet door voor drie uur. Inbakeren helpt hier wisselend de standasard manier met armpjes naast der lichaam helpt niet, wordt ze woest, maar de slaapzak van love to dream gaat al beter.

Succes het is gewoon soms heel pittig.

Ik kan allemaal goed bedoelde adviezen geven maar inderdaad is de eerste vraag. Wat is de reden dat jullie niet kunnen slapen, als jullie zoontje wel slaapt?
Daarnaast zou ik inderdaad juist adviseren om jullie zoontje wel bij jullie te nemen, desnoods met oordopjes in. En hebben jullie wal geprobeerd je zoontje in te bakeren? Dat heeft hier heel veel geholpen.

Het lastige is dat het we niet per se angsten ofzo hebben. Misschien in het begin toen de kleine net geboren was, maar nu we zijn geluidjes (her)kennen niet meer. Het lukt ons gewoonweg niet om de slaap te vatten. Geen idee waarom. Dat is mede waarom het ons zo frustreert. We willen slapen maar lijken wel extra adrenaline aan te maken ofzo... :(

Ondanks dat we wel een jaar samen wilden slapen, ging ons zoontje ook met 5 weken naar z’n eigen kamertje. Hij sliep erg licht en wij hierdoor ook. Met lastige nachten kwam hij trouwens wel altijd bij me in bed. Maar als het voor jullie werkt is er geen reden om je schuldig te voelen dat je zoontje op een andere kamer ligt. De babyfoon naast je bed herken ik ook, terwijl hij in de kamer naast ons lag en ik hem echt wel had gehoord, wilde ik ook zeker zijn en ieder geluidje horen als er iets was. Ipv dat hij al 5 min moest huilen voordat er iemand kwam. Wat ik alleen minder herken is waarom het jullie ook wakker lijkt te houden als hij wel slaapt en waarom jullie om de beurt de wacht houden op de bank? Hebben jullie nare ervaringen dat er ook echt iets mis ging oid? Dat hyper alerte herken ik namelijk niet zoals jij het omschrijft, ik val juist vrij snel weer in slaap en daarin schijnen de hormonen van de borstvoeding je ook te helpen. Heb daarin geen advies uit eigen ervaring, maar zou geneigd zijn je te adviseren allebei gewoon in bed te gaan slapen en toch te proberen iets meer los te laten en vertrouwen te hebben dat het goed gaat met je kindje. Het op de bank slapen lijkt toch namelijk wel iets met angst te maken te hebben?

Terug
Bovenaan