Waarom slaap je op de bank? Dat klinkt toch wel als 'angst' dat je hem niet hoort.
Slaap lekker in je bed met de babyfoon ernaast! Je kunt toch niet altijd op de bank blijven liggen? Want daar slaap je sowieso 100x slechter dan in je bed.
Mijn man en ik worden ook altijd allebei wakker als de kinderen wakker zijn s nachts. Ze zijn ruim 3 jaar en 17 maanden en nog steeds moeten we er bijna elke nacht 1-3x uit. Maar we hebben afgesproken dat mijn man er tussen 23.00-3.00 uit gaat en ik tussen 3.00-7.00. Ik ben wel wakker als mijn man naar de kinderen gaat en ik hoor alles, maar ik kan wel lekker blijven liggen en dat scheelt echt al veel. Zo hebben we toch 4 uur achter elkaar echt rust. In geval van nood ga ik er natuurlijk wel uit en help ik hem. Als hij ze echt niet gekalmeerd krijgt of als ze allebei tegelijk wakker zijn.
Ik vond de babytijd ook wel moeilijk met slapen, want je weet gewoon nooit hoe lang je kunt slapen en wanneer je baby weer gaat piepen. Maar je moet erop vertrouwen dat je je kindje echt wel hoort als hij gaat huilen, je hoeft niet elk piepje en kreuntje te horen. Daar lig je onnodig wakker van. En je wordt écht wel wakker zodra hij begint te huilen.
Overdag slapen vond ik ook lastig, dat werd makkelijker toen er meer ritme in de slaapjes kwam en ik bijna zeker wist dat ze bijvoorbeeld in de middag van 13.00-15.00 gingen slapen. Maar dat was pas vanaf 3 maanden ofzo.
In de weekenden ging ik vaak wel naar bed van 13.00-15.00. Dan was mn man thuis en kon hij gewoon voor de baby zorgen. Dat kun je toch sowieso doen op de dagen dat je man overdag thuis is? Jij gaat op zaterdagmiddag slapen, je man op zondagmiddag. Dan hoef je helemaal niet na te denken over de baby, want de ander zorgt ervoor. Die 2 uurtjes per week deden mij vaak al enorm goed.
Sterkte! Je moet echt een manier zoeken zodat je niet elk piepje hoort. Jullie zijn (onbewust) extreem gefocust en alert op je baby. Dat moet je los leren laten. Ik weet niet hoe, maar dit is geen doen natuurlijk..