Zij hier ook tienermoeders?

Hier ook een tienermoeder
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!!!

Ben nu 19 en 18 weken zwanger bijna, ben 20 als het kindje geboren word, gelukkig is mijn basis wel goed, eigen huisje lieve vriend met al een kindje van 3 enz...
maar dat wil niet zeggen dat iemand die nog thuis woont of geen vriend (meer) heeft niet net zo'n goede moeder is!! wilde alleen pas aan kinderen beginnen als mijn basis wel goed was!!

Wist niet dat hier zoveel 'tiener' moeders waren, is fijn om te weten dat ik niet de enige ben!! En denk dat jullie dan allemaal hetzelfde mee maken als ik, raar aangekeken worden in winkels enzo!!

Nou iedereen een fijne zwangerschap!!

Hallo,ook ik was 19 toen ik voor het eerst zwanger was,en als ik het over mocht doen deed ik het weer.Het is zo ontzettend leuk om een jonge moeder te zijn maar niet altijd even makkelijk.Ik ben nu 31 en 7keer zwanger en 4kinderen veder en super trots op me zelf dat ik dat allemaal maar super doe.een hele fijne zwangerschap toegewenst,geniet er van!!!!

Dag tienermammies,

Ik wilde jullie veel sterkte wensen en feliciteren met jullie zwangerschappen. Al sta ik wel versteld van wat sommige van jullie schrijven! Een tiener aanraden om zwanger te worden .... Dat gaat toch wel erg ver in mijn ogen. Het lijkt me wijselijker als je een meid van die leeftijd aanraadt om eerst een opleiding af te ronden of dusdanig af te ronden dat er een zekerdere toekomst is voor haar en/of een baan te vinden. Ik vind het heel dapper als je besluit ervoor te gaan, maar ik snap ook erg goed als er meiden zijn van rond de 18 of 19 die voor een abortus kiezen. Begrijp me niet verkeerd, maar er zijn en hoop meiden die echt niet aan het moederschap toe zijn op die leeftijd, geen stabiele relatie of uitzicht op een redelijk inkomen omdat ze nauwlijks of geen opleiding hebben, of waarvan de familie geen ondersteunende rol wil/kan spelen.
Ik heb zelf enige tijd in de VS gewoond. En ik kan je op het hart drukken dat het daar veel te vaak gebeurd dat een meisje op High School zwanger raakt. Het gebruik van voorbehoedsmiddelen is daar veel beperkter omdat de voorlichting erg slecht is, er een hoop mensen vanwege het christelijk geloof geen gebruik van maken (vreemd genoeg is sex voor het huwelijk dan geen probleem...), of als pappa of mamma een pilstrip vindt of condooms deze zonder pardon in de vuilnisbak deponeert. En het kind is dan letterlijk het kind van de rekening.
Hier in Nederland is de situatie een stukje beter. Maar het blijft toch echt zo dat er voor tienermoeders de risico's groter blijken uit de statistieken dan voor vrouwen die tussen hun 21e en 30e levensjaar kinderen krijgen. En dat als je het nu als tienermoeder goed voor elkaar hebt je tot de meer gelukkigen behoort.
Gebruik je kennis die je hebt opgedaan als tienermoeder (ik spreek bewust niet over jonge moeder, want ik beschouw mezelf met 25 jaar ook een jonge moeder) om meiden in dezelfde goed te informeren, en niet om niet zwanger tieners aan te raden om als tiener zwanger te worden.
Natuurlijk kan je als 17jarige ook liefde geven aan je kind en een warme veilige omgeving realiseren en een solide financiële basis hebt, of het verstand om wijselijk met geld om te gaan. Net zo goed als een 30 jarige. Maar de KANS dat je dat als 17 jarige helemaal hebt is toch net iets kleiner dan een ietswat oudere vrouw, die zich uit de puberteit heeft ontworsteld en haar wilde haren kwijt is.

Dames succes met jullie zwangerschappen en petje af voor degene die het allemaal hebben gerooid als tienermoeder!

groetjes,
Wietske

Hallo allemaal,

Allemaal gefeliciteerd met jullie zwangerschap. Ik sta er een beetje versteld van hoeveel tienermoeders zich hier hebben verzameld. Ik hoop dat iedereen geniet van de zwangerschap en een heel gelukkig leven gaat hebben.   Als je ervoor gaat denk ik dat eenieder het ook echt kan redden.

Ik begrijp dat velen hier ook positief schrijven om de topicschrijfster een hart onder de riem te steken. Maar ook ik vind het ver gaan om mensen te motiveren om op tienerleeftijd al aan kinderen te beginnen. Ik ben wel van mening dat als je vindt dat je toe bent aan sex je ook de gevolgen moet kunnen overzien. Een logisch gevolg van sex is een zwangerschap en als je dat niet wilt dan moet je zorgen voor een goed anticonceptiemiddel. En zelfs dan kan het misgaan. Op het moment dat je dan zwanger bent en je besluit ervoor te gaan dan heb ik daar een enorm groot respect voor. Ik gun die moeders dan ook alle goeds en hoop dat er heel veel positieve dingen op hun pad komen zodat ze heerlijk onbezorgd kunnen genieten van de zwangerschap en de kindertijd. Het is heel makkelijk om te zeggen dat er dan maar een abortus moet plaatsvinden maar dat is een beslissing waar je je hele leven mee moet leven en dus moet je er voor de volle 100% achter staan,

Dus voor iedereen, veel geluk en liefde. geniet ervan

Liefs,

Patricia

Ik wil hier nog effe op reageren, volgens mij is er hier niemand die het aanraad om als tiener zwanger te raken hoor!
Het meisje is al zwanger, en er word volgens mij alleen gezegt dat het heel mooi is om moeder te worden maar niet dat je maar zo jong bewust zwanger moet raken. Of ik heb het helemaal verkeert gelezen!
Ik zou ook zeker niet iemand van 17 aanraden om zwanger te raken, er zijn toch wel heel veel dingen die je op moet geven als je zo jong bent en die je later ook niet meer in kunt halen.
Maar dit meisje is al zwanger en aangezien ik tegen abortus ben, kan ik allen maar zeggen dat het heel mooi is om moeder te worden ookal is het soms best wel zwaar.

Groetjes Annemiek
29w4d

Ho-ho! Ik zei helemaal niet dat iedereen maar met zijn allen
tienerouder moet gaan worden. Het enige wat ik zei, tegen de TS, die al
zwanger is, is dat het geweldig is om jong moeder te worden. Ja ik
schreef "ik raad het je aan" maar haar vraag was niet van: Goh, ik ben
17, heb geen inkomen en geen ondersteuning om een kind op te voeden,
zal ik zwanger worden of niet? Zij is zwanger, en wil er samen met haar
vriend voor gaan. Dat kan ik alleen maar aanraden, want als ik nu mijn
dochter zie dan kan ik er nóg boos om worden dat mensen mij aanraadden
om maar een abortus te doen.

Lynn

Ik vond mijzelf al jong moeder.. ik was 23, nu zwanger van de 2de, ik ben nu 25. Maar ook ik liet een leven vol feesten en gekkigheid achter voor een kind. Ik was net klaar met studeren aan het begin van mijn carriere en toen was ik zwanger. Mijn vriend en ik hebben ook gekozen om het te houden. Ook omdat ik tegen arbortus ben. Maar hier is alles helemaal goed gekomen. We zijn getrouwd, hebben een mooi huis en straks 2 prachtige kindjes. Maar daar heb ik wel keihard voor moeten bikkelen. Qua geld, qua emotie.. en wij hebben allebei gestudeert.. maar ook wij komen maar net rond iedere maand.

Maar ik heb ook een vriendin die op haar 23ste zwanger werd en waar het helemaal niet zo geweldig meegaat. Ze is nu bijna 30 en haar dochter is 6. De vader bekommert zich bijna niet om zijn dochter, en de moeder brengt haar kind heel vaak weg, om zelf uit te gaan. Ze is een bijstandmoeder en helemaal niet gelukkig. Het kind is hier zeker de dupe van en heeft nu al een rotjeugd achter de rug.

Ik vind alle tienermoeders hier boven heel goed. Blijkbaar hebben hun hun leven wel op de rit, maar wees eerlijk tegen jezelf en kijk wat jij je kindje te bieden hebt. Ben je een enorm feestbeest normaal? Weet je zeker dat het goed zit tussen jou en je vriend? Waar kunnen jullie wonen? Steunt je familie je? Wil je het wel echt? Of doe je het voor de aandacht?

Dit zijn allemaal serieuze vragen die je jezelf moet stellen, want als het er eenmaal is, kan je het niet terug draaien. En ik zie die dochter van mijn vriendin echt wegkwijnen. (gaat nu beter overigens.. moeder heeft beter door wat belangrijk is) Maar het leed is al geleden..

Het is een vreselijke keus, maar laat je niet nu goedvoelen door alleen maar goede ervaringen te lezen. Besef heel goed dat het ook helemaal fout kan gaan en geloof mij nou maar dat je ongelukkig bent hoor, als je vriend bij je weggaat, je vriendinnen lekker uitgaan en jij zonder ene rooie rotcent met je kind op de bank zit, die ook nog eens vreselijk vervelend tegen je is...

Heel veel succes met je keus

Gr. Marianne 39w 4d

Hoi allemaal

Ik wil ook maar even een duit in het zakje doen.  
Ten eerste is er inderdaad niemand geweest die gezegd heeft zwanger voor je 20 het beste idee is dat er is, maar er zijn wel veel voordelen aan jong zwanger zijn en moeder worden. Ons lichaam is niet gemaak voor zwanger worden op je 40ste (denk aan de verhoogde kans op een miskraam boven 35 jaar oud). En zoals eerder ook al gezegd werd, bevallen is vaak makkelijker als je jonger bent. Daarnaast heb je als je jong bent veel meer energie dan als je 35 bent (uitzonderingen daargelaten). Je bent vaak ook nog jong als je al weer uit de kinderen bent. En dan dus ook nog fit genoeg om van alles te ondernemen.
Ik zal ook niemand stimuleren om zomaar zonder studie, baan of huis of relatie aan een kind te beginnen, maar zoals ook eerder al gezegd ïs: ben je klaar voor sex wees dan ook bedacht op de gevolgen en maak je er dan niet zomaar met een makkie (abortus) vanaf.

Ik vind het geweldig om te lezen dat er zoveel meiden zijn die er op jonge leeftijd toch gewoon voor gaan. Een leven vol uitgaan en feesten is ook niet alles. Ik zorg liever voor mijn zoontje dan dat ik in een volle kroeg zit.

Succes allemaal.

Gr. Caroline

Terug
Bovenaan