zijn er nog meer vrouwen zwanger en 35 of ouder??? i.v.m. prenatale testen

A

Anoniem

Guest
Hallo ouwe vrijdsters,

ik ben 37 en 8 weken zwanger van de 1ste. zo zie je maar dat je na je 35ste ook nog nieuwe dingen kunt meemaken. we zijn er erg lang mee bezig geweest maar de natuur heeft mij spontaan zwanger gemaakt.We zijn dolgelukkig maar ook angstig maar dat heeft elke a.s. moeder/ vader  wel dacht ik.
nu heb ik a.s. woensdag mijn eerste gesprek bij de vk. en zij zal gezien mijn leefdtijd voorstellen om prenatale testen te gaan doen. Nu weet ik echt niet wat verstandig is en wat we moeten beslissen en als het niet goed zou zijn ,hoe niet goed zal het dan zijn het zijn veelal kansberekeningen heb ik ook wel gehoord.
mijn vraag is wie heeft hier ervaring mee en welke factoren hebben jullie doen beslissen wel of niet testen????
groetjes Bonus

Hallo Bonus,

Hier nog een oudere mama in spee.
Ik ben nu 37 jaar,zwanger van onze 1e en 34 weken en 2 dagen zwanger.
Ik kwam mijn liefde wat later tegen vandaar dat ik nu pas mama wordt.
Ik kan je niet zeggen wat je moet doen mbt testen want ik vind dat voor iedereen persoonlijk.
Wij hebben de neklpooimeting en bloedtest laten doen ,dit is een kansberekening en ik had een uitslag van 1:750,dit was volgens de vk eeen goeie uitslag en niet   een reden om een vruchtwaterpunctie te laten doen.dit kan overigens wel als je 37 jaar bent.
Natuurlijk vind ik het nog steeds spannend en hoop ik dat we een gezond kind krijgen over een week of 6.

succes met het maken van je beslissing,
liefs,swinnie

Hoi Bonus,

Gefeliciteerd! Nou het kan nog gekker: ben 42 en  zwanger! Ik ben net zo ver als jij. Ik heb al heel wat pech  qua zwangerschappen en relaties gehad.  
Over je onderzoeken: ik zou je maar gewoon goed door de vk laten informeren en daarna vooral doen wat JIJ denkt wat het beste voor jou/jullie is! Laat je daarbij niet ompraten of   "afschepen".
Ben ik ook van plan.Zo ga ik dinsdag naar de dokter en wil een verwijsbrief naar het ziekenhuis. Ik wil niet alleen begeleiding van vk maar ook van gynicoloog, klaar! En daar wil ik deze week al een afspraak mee hebben.
Groetjes en succes Tetje

Hoi Bonus,

ten eerste van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ook ik ben 35 maar nu 8 weken zwanger van de 2de.  Ik zou zeggen geniet want dat is het allerbelangrijkste en leeftijd vindt ik onbelangrijk.  Volgens mij krijg je de vlokkentest en de vruchtwaterpuntie pas aangeboden  als je  18 weken zwanger bent en dan 36 jaar oud en indien bij verhoogde risico's in je famillie of bij eerdere miskramen. Bij de andere testen moet je voor  jezelf bepalen of je ze wil laten uitvoeren.    
Wij hebben nu wel besloten om decombitesten uit te laten voeren, er is in mijn famillie een groot risicofactor.
groetjes Manuela

hoi bonus,

hier nog een oudere aanstaande mama (nog twee en een halve week)...
wij hebben wel bij 16 weken een vruchtwaterpunctie gedaan en dat is me alles meegevallen en we zijn ook blij dat we dat hebben laten doen maar de keus ligt helemaal bij je zelf... vanaf 36 krijg je dit zowieso standaard vergoed....heel veel succes met je keuze...

groetjes mascha

ik ben trouwens 38....was ik even vergeten te vermelden....

Hoi,
Ben 39 jaar en morgen 40 weken zwanger van onze tweede, bij de eerste was ik 36 jaar.
We hebben beide keren er niet voor gekozen om prenataal onderzoek te laten doen, uitgezonderd de 20 weken echo. Vond het wel  goed om  voor de geboorte van grote lichamelijke afwijkingen op de hoogte te zijn.
Belangrijk lijkt mij  om je van te voren af te vragen wat je met de informatie gaat doen die je gaat krijgen.  Geeft een nekplooitest of combitest een verhoogd risico dan zul je al sneller over willen gaan tot een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Maar deze ingrepen zijn weer niet geheel zonder risico.
Voor ons was belangrijk om te weten dat we het heel moeilijk zouden vinden om de keuze te moeten maken om een  zwangerschap af te  breken, ook al zou het  kindje niet gezond zijn. Vandaar onze keuze om geen tests te laten doen.

Hopelijk kun je hier iets mee,
Fijne zwangerschap, Judith

Hoi Bonus,

ook ik hoor bij de groep zwangere 35+ers.
Ook spontaan zwanger naar maar 4 mndjes.
Algelopen vrijdag de eerste echo gehad. Na de echo een gesprek gehad met de gyn. Aardige vent, met hem alle mogelijkheden betreffende de diverse onderzoeken doorgesproken.
Wij hebben over 3 weken een afspraak voor de combitest. Naar aanleiding van die uitslag gaan we kijken of we wel of niet een punctie laten doen.
Wij kiezen er bewust voor bepaalde onderzoeken wel te laten doen.

Succes met je keuze.

Groetjes Noelie

Terug
Bovenaan