zijn er nog meer vrouwen zwanger en 35 of ouder??? i.v.m. prenatale testen

Hoi Bosus,

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap !!!! Ik ben 35 en zwanger van nummer 3. Ik kwam niet in aanmerking voor een punctie omdat ik voor mijn 36e zal bevallen. Wel heb ik een combinatietest laten doen (nekplooimeting met bloedtest). Uit deze test heb ik een kans van 1 op 5900 op een kindje met down syndroom. Voor het testen had ik wel besloten dat als de kans 1 op 250 of de kans nog hoger is dat ik een punctie zou willen laten uitvoren. De kans dat een punctie eindigt in een miskraam is ook 1 op de 250 en bij een vlokkentest is volgens mij de kans nog iets groter op een miskraam.

Het blijven natuurlijk kansberekeningen en zekerheid heb je alleen bij een vlokkentest of punctie maar 1 op de 250 eindigt in een miskraam. Wat andere ook al hebben gezegd doe wat jij wil en waar jij je goed bij voelt en laat je niet door andere ompraten.

Succes met je beslissing

Lidewij

hoi!
ik ben zelf 35 en we zijn net "bezig" voor de tweede. ik ga geen testen doen, behalve de 20-weken echo. want wat moet ik met die informatie? stel je hebt een kans van een op de zoveel op het downsyndroom? ga je het dan weg laten halen? en: misschien laat je een gezond kind weghalen... ook is een kind met het syndroom van down ook een kind dat een gelukkig leven kan hebben en waar je veel van kan houden. ik zou er niet mee kunnen leven een kindje van ongeveer 20 weken te laten weghalen/geboren te laten worden, het is wel al een echt kindje dan en je moet een echte bevalling doormaken.
maar iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, maar voor mij is het niks.

groetjes,
daphne

Hoi,
Ik ben zelf 36 (bijna 37) en 21 weken zwanger van de vierde. Ik heb de combinatietest gedaan en de uitslag daarvan was positief. Ik heb voor de test niet besloten wat ik zou doen bij een slechte uitslag. Wel weet ik van mijzelf dat ik het kindje niet makkelijk zou weg laten halen. Ik zag het meer als een mogelijke mentale voorbereiding dat we misschien wel eens een kindje met Down zouden kunnen krijgen. Die kans is er nu nog, maar die is klein. Maargoed, een kindje kan vanalles hebben (of later nog krijgen) dus garantie is er toch niet.
Ivy

hoi hoi

hier nog een oudere mama (volgende maand 37)
ik ben nu 31wk zwanger van nr 4

wij hebben bewust gekozen om geen testen te laten doen (bij ons komt down voor in de fam   best dicht bij ) wij hebben zoiets van een kind is een kind hoe het is is het welkom
ik zou het nooit weg kunne weg halen tenzij het helemaal mismaakt zou zijn zonder levensverwachting  
maar dat zie je ook op een echo en er is niet eens een nekplooi meting gedaan

ik weet niet of dit helpt maar in ieder geval probeer zeker tegenieten van je zwangerschap
gr eugenie

Hoi,

Ik ben 36 en zwanger van nr 3. Wij hebben bewust voor een vruchtwaterpunctie gekozen omdat deze op een aantal punten zekerheid geeft. Uiteraard zijn er nog heel veel zaken waar je geen zekerheid over hebt/krijgt. Maar wij wilden graag uit sluiten wat we konden uitsluiten. Mede omdat het ook impact heeft voor de andere 2 kinderen als er heel veel zorg zou moeten gaan naar 1 kind, zij zouden er daardoor veel meer bij in kunnen schieten. Dit gevoel werd mede versterkt toen onze jongste laatst is opgenomen in het ziekenhuis, voor de oudste was er toen echt minder tijd en aandacht, hoe goed we dat ook probeerden te voorkomen. Dit was nog maar voor een bepaalde periode, een evt. ernstig gehandicapt kindje heeft continue extra zorg nodig.
Het risico op een miskraam namen we voor lief, omdat we als uitgangspunt hadden: een miskraam nu sluit een evt. volgende zwangerschap niet uit en hoeft dus geen blijvend gevolg te hebben, een gehandicapt kind met de daarbij behorende extra zorg is wel blijvend. Dit klinkt misschien heel rationeel, maar deze benadering was voor ons het beste om een goede keus te maken en uiteraard ligt dit voor iedereen anders.

Succes met het maken van je keuze.

Gr cc

Ik blijf het moeilijk vinden. Onze vorige zwangerschap hebben we moeten afbreken bij 22,6 weken. Ons kindje had trisomie 9 en kon buiten mijn baarmoeder niet leven. Toen heben we een nekplooimeting laten doen en ons risico was 1:4300 dus het genieten kon beginnen dacht ik, ondertussen weet ik wel beter. Een kansberekening hoeft voor mij deze keer niet meer omdat me dat toch niet gerust zal stellen.

We overwegen een vruchtwaterpunctie. Alhoewel dat medisch gezien niet nodig is. We hebben ook onze chromosomen laten onderzoeken en deze bleken in orde. Dus we hebben pech gehad. Toch weet ik niet of ik met de onzekerheid kan leven en ik wil al helemaal geen slecht nieuws 20 weken echo meer. Maar goed dat risico hoe klein dan ook blijft een risico.

we weten het nog niet................... het blijft moeilijk

liefs
talke

hoi Talke,
Wat afschuwelijk voor je! Lijkt me echt verschrikkelijk om mee te maken.
Maar ik dacht dat een punctie ook pas bij 16 weken kon? Dan zit je met de uitslag ook pas tegen de 20 weken toch?

Groetjes,
Daphne

HI

ik ben 36 en zwanger van de 2de, wij hebben bewust gekozen voor de vlokkentest omdat we gewoon zekerheid willen hebben, we hebben namelijk al een gezond kind, ik zou het hem en ons ook niet niet willen aandoen als al onze aandacht naar de andere moet gaan. Het is een persoonlijke keuze. Het brengt ook wel een risico met zich mee, op zich valt het ook wel mee 0,3% kans op miskraam, die periode hebben we nu achter de rug nu nog wachten op de uitslag.

Succes
lia

Terug
Bovenaan