zijn er nog meer vrouwen zwanger en 35 of ouder??? i.v.m. prenatale testen

Hoi,

Ik ben 39 jaar en zwanger van de tweede. Wij hebben direct besloten tot een vruchtwaterpunctie en dus niet vooraf een nekplooimeting. Om dezelfde reden die iemand hier al eerder noemde; dan krijg je een kansberekening en wat doe je daar dan mee. Ook wij wilden graag "zekerheid".

Vorige week dinsdag heb ik de punctie gehad. Viel me zeker niet tegen, had er wel erg tegenop gezien en heb de avond tevoren ook nog echt getwijfeld of ik het wel moest doen.

Aangezien wij deelnamen aan een of onderzoek dat nu loopt met een nieuwe methode kon ik afgelopen maandag al bellen over de uitslag over de meest voorkomende chromosomale afwijkingen (o.a. Down). Gelukkig was alles goed. Over twee weken krijgen we een uitgebreidere uitslag.
Zelf ben ik blij dat we hiervoor gekozen hebben al valt het me op dat er toch wel erg veel mensen zijn die zeer negatief reageren op de keuze die wij gemaakt hebben. Men staat zo gauw met een oordeel klaar!!!

Ben benieuwd of je al een beslissing hebt genomen want het blijft een ontzettend moeilijke beslissing. Heel veel succes.
Myr

Hoi Bonus,

Gefeliciteerd met je zwangerschap. Zelf ben ik 35   en 37 weken zwanger van onze 2e.
Wij hebben gekozen voor een structurele echo (ivm afwijkingen die voorkomen in de familie). Als daar hele rare dingen uit naar voren waren gekomen waardoor ons kindje buiten de baarmoeder niet zou kunnen leven dan hadden wij gekozen voor een zwangerschapsafbreking. Andere afwijkingen zoals syndroom van Down etc wilde wij niet laten onderzoeken. Wat doe je dan met een uitslag van nekplooimeting etc he.
Ik denk dat het belangrijk is dat jij zelf met je partner een keuze maakt van wat wel en niet te doen en vooral ook na te denken over wat doen met een slechte uirslag.
Als ik je stukje lees is het een erg gewenste zwangerschap.
Veel succes ermee.

groetjes,
Stanneke

Hoi,

Ik ben net 33 dus nog iets jonger maar heb al wel prenatale testen gehad omdat er een dikke afwijking op de echo zichtbaar werd met 10 weken. De vlokkentest is met 12 weken gedaan en daar had ik binnen 3 dagen de uitslag van. Deze uitslag paste helemaal bij het echobeeld dus was er geen twijfel. Echter is een vlokkentest nooit 100% betrouwbaar omdat de placenta's door de snelle bouw hiervan foutjes mag bevatten die vervolgens niet voor het kind gelden. Een vruchtwaterpuntie hebben we niet gedaan omdat we al wisten welke chromosoomafwijking het betrof en we voor het overgebleven kindje wilden gaan (eentje van de eeneiige tweeling is middels een operatie overleden). Vergeet ook vooral niet dat die testen risico's met zich mee brengen. Ik ken er genoeg die na de punctie het vruchtwater braken. Ik ben geopereerd met een 2 mm naald om het zieke kindje te laten overlijden en het andere kindje te redden en mijn vliezen zijn vroegtijdig gebroken.
Ik denk dat de vraag is wat je met deze info zou willen doen. Als het down is oid laat je het dan weghalen? Het nadeel van de vruchtwaterpunctie is dat ie pas rond week 16 kan en je pas 3 weken later de uitslag krijgt als je je kindje al voelt bewegen. Dit was voor mij een reden om toch de vlokkentest te doen en daar kwam voor ons voldoende uit. Chromosoomafwijkingen waarbij bv geen levensvatbaarheid is op termijn komen daar ook mee naar voren.

Succes met het nemen van je beslissing!
gr.Ing

hallo allemaal,
Ben 35 (bijna 1 maand), heb een zoontje van 8 mnd, 3 wkn, ben nu zwanger van 2e kindje (bijna 20 wkn). Heb bij beide een nekplooi(combinatietest) laten doen. Gewoon voor onze eigen geruststelling, want het is tenslotte maar een kansberekening en een momentopname. Uitslag bij 2e was beter dan bij 1e, maar ons zoontje is prima gezond. We hadden er wel al voor gekozen om verder te laten onderzoeken als kans 1:250 zou zijn geweest, maar dat is gelukkig, ik zeg echt gelukkig niet nodig geweest, ik zou het toch moeilijk hebben gevonden om een keuze te moeten maken. En het is toch nog afwachten of ons 2e kindje ook gezond is, nog plm. 20 weken wachten...Krijg over plm.2 weekjes de 20 wkn echo, beetje later dan 20 weken dus...!
Allemaal een gezonde en fijne zwangerschap toegewenst! Geniet ervan.
groetjes, Mariëlle (mama van Mike)

Terug
Bovenaan