zijn er ook rokende aanstaande mama's met heel veel schuldgevoel?

hoi allemaal

durf dit onderwerp haast niet te starten, want commentaar zal er ongetwijfeld komen, maar goed daar heb je ook een forum voor toch?
ik ben nu 29 weken zwanger en rook nog steeds, en voel me zóóó schuldig en rot bij elke sigaret wat ik aansteek! nou hoor ik jullie denken van: dan doe je dat toch niet! maar helaas heb alles al geprobeerd maar kom er niet vanaf! ik probeer me er sinds vandaag bij neer te leggen, dat het dan niet anders is, maar blijf me ontzettend rot voelen! het beheerst mijn hele gevoel van de zwangerschap, en heb tot nu toe nog steeds geen kleertjes of dergelijke gekocht, omdat ik het gevoel heb, dat het met de bevalling toch niet goed afloopt en ik straks geen baby heb! zo erg beheerst het dus het blije gevoel van zwanger zijn!! wat een stress zeg! echt niet leuk meer! ik heb al een kindje van 3, en heb toen vééél minder gerookt, bij de geboorte was ze 2800 gram, maar of dat door het roken komt weet ik niet.
meer meiden met hetzelfde gevoel??
alle reacties zijn welkom!
 
ik ken het gevoel zelf niet(rook niet en heb ook nooit gerookt), maar een kennisje van mij heeft nu drie kinderen en bij alle drie tijdens de zwangerschap gerookt. met alle drie de kinderen gaat het prima, en ze waren alle drie redelijk met het gewicht niet groot maar ook niet heel klein gemiddeld zeg maar.
ik zou me er toch niet te druk om gaan maken en lekker gaan genieten, de controles bij de vk zijn toch goed?? en al die stress is ook niet goed voor jezelf of je kindje.
tuurlijk het is niet goed voor je kindje, maar ik durf te wedden dat er veel meer toekomstige moeders zijn die roken.
 
hoi hoi. Ik rookte zelf voor de bevalling en ben gestopt omdat ik het smerig vond smaken. dat was mijn voordeel. Anders had ik liever gerookt dan de stress om het stoppen. collega van mij was gestopt toen ze net zwanger was, maar raakte zo gestressed dat ze weer is begonnen. stress was veel minder en ze heeft een gezonde zoon.
ik ben het eens met trotse mam; zo lang de controles goed zijn, is die stress vermindering belangrijker dan het stoppen met roken.

geniet lekker van je zwangerschap.
en ik vind het dapper dat je dit onderwerp aan kaart.

liefs
smooty
 
Ja, inderdaad...ik vind het heel dapper dat je aangeeft dat je rookt tijdens je zwangerschap.
Ik ben zelf gestopt met roken toen ik gestopt ben met de pil en 4 maanden later raakte ik zwanger.

Ik geloof niet dat het aan ons is om je te beoordelen hierover.
En zolang op dit moment alles goed gaat met het kindje zal ik er maar lekker van genieten, want van stress ga je alleen maar meer roken.

liefs
nicole
 
Oei... Inderdaad een gevoelig onderwerp..!! Ik zou er zelf niet zo snel over beginnen maar wil je ook niet alleen aan je lot over laten dus hier kom ik dan...

Ik ben morgen 25 weken zwanger en rook ook. In plaats van een pakje per dag rook ik er nu 3 per dag maar nog steeds voel ik me vreselijk. Net wat jij zegt... Waarom stoppen we dan niet? Ik zal je vertellen dat elke dag een stopdag is voor mij momenteel. Elke dag begin ik met de instelling: Zo.. vandaag rook ik niet meer en toch red ik het niet. Aan de ene kant ben ik heel trots dat ik van 19 peuken per dag naar 3 peuken ben gegaan maar toch he... Het is niet gezond!

Om mijn schuldgevoel een beetje weg te nemen probeer ik voor de rest wel zo gezond mogelijk te eten zodat mijn enige zonde roken is.

Bij de 20 weken echo zagen ze dat de kleine boven gemiddeld zat met haar gewicht, dat heeft mij wel iets gerustgesteld maar er zijn nog zoveel meer risico's he!

Het enige wat me nog wel eens goed doet voelen is dat junkies/alcohol verslaafde etcetera ook vaak gezonde kinderen krijgen. Klinkt heel cru, ik weet het.

Poeh hee, dapper hoor dit onderwerp!
 
hey hey
Er wordt heel veel gezegd (het is natuurlijk wel waar) dat roken tijdens de zwangerschap niet goed is.
Maar er zal niet heel veel veranderen lijkt mij.
Vroeger wisten ze dit niet eens en aanstaande moeders waarvan hun moeder weer rookte tijdens de zwangerschap zijn nu ook groot en gezond.

Ik zou me niet AL te druk maken.
Doe lekker rustig aan, niet te veel stressen en neem bijvoorbeeld alleen een sigaret als je echt denkt van.. Ja nu heb ik er even 1 nodig.

Veel succes nog de komende maanden.

groetjes
 
Hoi hoi,

Allereerst, heel knap dat je dit aan durft te snijden!!! Wow benijd je er haast om... Ik ben helaas ook een rokende zwangere... Ik heb hier natuurlijk al heel veel negatieve reacties over gehad hoewel de VK er nog vrij luchtig onder is...
Natuurlijk weten we allemaal dat het niet goed is om te roken tijdens de zs en het heeft ook geen zin hier excuses over te maken of smoesjes te verzinnen...

Ik heb zo vaak geprobeerd te stoppen. Het langst dat ik het heb volgehouden is 3 dagen geweest, maar wat een hel...!!

Ik maak me ook steeds zorgen of het allemaal wel goed blijft gaan en hoop van harte dat ik hier geen 'schade' mee aanricht...
Bij mijn eerste zs heb ik ook gerookt. In het begin heel weinig en later steeds meer tot wel een pakje per dag! Ik schaam me hier ook voor... Gelukkig is mijn zoontje kerngezond geboren.. Hij woog ruim 7 pond en dat bij een duur van 38 weken. Nu is hij net een jaar geworden en nog nooit ziek geweest. Ik weet ook dat ik hiermee gezegend ben.
Nu ben ik inmiddels 21 weken zwanger en tot nu toe verloopt alles prima. Ook dit kindje loopt weer 2 weken voor met groei... Toch blijft het elke dag knagen Wat als??
Maar ik vind het zo ontzettend moeilijk om te stoppen... en net wat hierboven al aangegeven wordt: elke dag neem ik me voor de peukjes te laten liggen en elke dag zwicht ik weer....

Weet dus precies hoe je je voelt...
Maar probeer inderdaad toch tegenieten van de rest van je zs.....

Succes....
 
Goed dat je een taboe aanhaalt omdat je er een naar gevoel bij hebt.

Ik ben op het moment zwanger van mijn 4e manneke.
Bij mijn oudste rookte ik zware shag, hij was de grootste van de nu nog 3 met 55 cm en 4398 gram. Bij mijn middelste rookte ik gewone normale sigaretten, hij was 52 cm met 3986 gram, na de bevalling van mijn middelste was ik gestopt en ben niet meer begonnen tot mijn jongste een paar maanden was, das dus bijna 2 jaar gestopt. Hij was 52,5 cm met 3974 gram bij de geboorte. Bij mijn oudste 2 dus wel gerookt, en die2 waren de grootste met de minste problemen. Mijn jongste heeft de meeste problemen met verkoudheid ed.

Rookte dus inmiddels een pakje per dag (Pall Mall GROOT 28 stuks dus) dat is afgezakt naar max 10, soms niet eens 3, hangt van de stress op de dag af.

Laat je niet gek maken door andere erover. Je weet dat het niet goed is, je mindert en meer kan je niet doen.

Stress is slechter hoor.

Succes en veel plezier met je zwangerschap
 
Terug
Bovenaan