zin in een glas wijn

Hallo dames,

Ik ben nu 20 weken zwanger. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was ben ik direct gestopt met roken. Ik rookte al vanaf mijn 14e de hele dag door. Stak bij wijze van spreken de ene peuk met de ander aan.  Ook dronk ik elke avond een glas wijn of een biertje en leefde ik overdag op koffie. Jullie zullen wel begrijpen dat ik die eerste twee weken door een hel ben gegaan. Geen peuken en wijn meer en nog maar een paar koppen koffie per dag. Ik wist niet meer waar ik zoeken moest. Ik heb 's avonds urenlang gewandeld omdat ik niet meer wist wat ik met mezelf moest en kon nachten niet slapen. Na twee weken ging het een stuk beter en dacht ik dat het moeilijke wel voorbij was.

Sinds een paar weken heb ik echter af en toe weer wat moeilijke momenten en snacht ik naar een biertje en een peuk. Vooral op vakantie als we dan de hele dag in de auto hadden gezeten en de tent eindelijk hadden staan. Ik doe het natuurlijk niet en schrijf het hier maar een beetje van me af, maar moeilijk vind het wel. Feestjes zijn ook zo erg. Dan kan ik echt jaloers zijn op mijn man die dan wel lekker  aan de alcohol zit  ( ik weet dat dat heel onredelijk is, de schat is zelfs samen met mij gestopt met roken. )

En nogmaals ik zal echt geen peuk meer opsteken maar ik moest even mijn verhaal kwijt. Op die momenten ga ik meestal maar een stuk lopen. Ze duren gelukkig ook nooit zo lang. Verder ben ik heel gelukkig met mijn zwangerschap, dat scheelt enorm.

Groetjes van een ex-verslaafde

Hey ex verslaafde! Voel je niet schuldig! vooral met t mooie weer dacht ik ook van doe mij ook een lekker koud rose-tje!
Een vriendin van mij die in Italie woont drinkt al jaren elke avond een glas wijn en tijdens de zwangerschap heeft ze dit ook gewoon gedaan, de artsen vonden dit ook geen probleem, het ligt dus echt aan het land en gewoontens! We slaan hier tegenwoordig wel een beetje door met alles wat ineens niet meer mag als je zwanger bent!!
Ik heb hier een boek liggen dat mijn moeder gekocht heeft toen zij zwanger was van mij en daarin staat dat je max 5 sigaretten per dag mag roken en omdat ik erg onrustig was snachts mocht mn moeder voor het slapen gaan een glas wijn nemen!! En dat is pas 23 jaar geleden!
Ik hou me ook aan alles wat niet 'mag' omdat dat fijner voelt maar eigenlijk is het allemaal wel en beetje te gek aan het worden!
Veel plezier met je zwangerschap!!
L81 (28 wkn zwanger 1e)

helemaal eens met hierboven! maak jezelf niet gek!

ik ben pas in het ziekenhuis opgenomen geweest en daar waren ze verbaasd dat ik niet af en toe iets dronk, en dat ik af en toe een sigaretje neem vonden ze ook niet gek, ze zeiden daar ook dat er zo schijnheilig over gedaan wordt in Nederland.

wat denk je van de stress zeg, dat is ook niet goed.

maar ik herken je gevoelens allemaal, tegen de muren oprennen, ik kon in het begin mensen die stonden te roken buiten op kantoor wel van hun peukje beroven! bah.

maar gelukkig lukt het me om van ruim een pakje per dag + 1 of 2 glazen wijn per avond naar 1 sigaret gemiddeld per dag + 2 slokken wijn per 2 weken gemiddeld te zijn gegaan en ik vind dat al heeeeeeeeeeeeeel erg goed van mezelf!

maar het is nu een stuk makkelijker, ik kan er niet eens meer tegen!

ik heb trouwens al 1000 euro bespaard aan niet roken, dat is ruim een maand kinderopvang en aan wijntjes thuis zo'n 250 euro, om over kroegbesparingen maar te zwijgen. dat is ook weer mooi meegenomen!

dus je zou kunnen zeggen dat ik van mijn zwangerschap gezond en rijk word! wat een redenatie he! ;-)

meid, hou vol, ik vind het heel stoer dat je rondjes ging lopen ipv roken, trots op u!

enneh dat boek dat je er 5 per dag mocht vroeger, kan dat in herdruk? haha!

Noem het maar schijnheilig , maar er is tegenwoordig gewoon bekend wat de gevolgen kunnen zijn als je toch rookt en of drinkt.
Ik vind het van degene die stoppen met roken en drinken dus alleen maar hulde dat ze dat doen voor de gezondheid van hun kindje , iets beters kun je niet doen voor je kindje lijkt me.

Groet Xanthe

Hoi hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Had vanavond na het eten weer even zon moeilijk moment dus ben maar weer een blokje om geweest. Ik loop wat af de laatste tijd,  ben nog nooit zo fit geweest. Zo herkenbaar trouwens dat van die mensen die staan te roken. Ik zou die sigaret ook wel uit hun handen kunnen trekken. Maar dan denk ik maar weer aan dat wurmpje daarbinnen. En inderdaad al dat geld wat ik bespaar. Ik denk dat ik daarvan maar eens genadeloos moet gaan shoppen. Dat heb ik wel verdiend.

Groetjes de EX-verslaafde

sorry hoor maar ik vind dat de wereld er een beetje in door draait met dit mag wel en dit mag niet die vijf sigaretten per dag kan je lichaam af breken voor dat het bij je kindje komt vandaar dat iemand dat in een boek  heeft gelezen  shet best is natuurlijk niks maar als jij je niet goed voelt voelt je kind zich ook niet goed
gewoon doen wat je kan

groetjes marieke

quote: marieke1984 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-08-2006 22:15:43'));

sorry hoor maar ik vind dat de wereld er een beetje in door draait met dit mag wel en dit mag niet die vijf sigaretten per dag kan je lichaam af breken voor dat het bij je kindje komt vandaar dat iemand dat in een boek  heeft gelezen  shet best is natuurlijk niks maar als jij je niet goed voelt voelt je kind zich ook niet goed
gewoon doen wat je kan

groetjes marieke

Ik heb gezien bij de vrouw van mijn neef wat voor gevolgen zelfs die 5 sigaretten voor gevolgen kunnen hebben. Hun kindje is met 32 weken met spoed met een keizersnede gehaald en met 28 weken lag ze in het ziekenhuis. Dat hun kindje het heeft overleefd is nog een wonder. De navelstreng bleek slechts 2 bloedvaten te hebben ipv. de gebruikelijke 3 , waardoor het kindje 5 weken (!!!!) in groei achter lag vanwege te weinig voeding , te weinig goede doorbloeding van de placenta. Zij kon voor en ten tijde van haar zwangerschap niet stoppen met roken (wel geminderd) en zei ook rustig dat zij er ook groot mee geworden was (dus het kon niet zoveel kwaad). Na de bevalling is zij abrupt gestopt en ze heeft er een flink schuld gevoel aan over gehouden.

Verder vind ik het persoonlijk ook erg moeilijk om te zien als mensen door roken en of drinken (ja ook 1 glas kan kwaad zijn ze nu achter , terwijl ons jaren lang is voorgehouden dat 1 glas af en toe wel kon) , maar dat zal wel komen omdat het ons niet zomaar is komen aanwaaien om zwanger te worden , wij zijn afhankelijk van de medische malle molen en daardoor misschien wat extra gestimuleerd om gezonder te gaan leven om zwanger te kunnen worden.

Daar komt bij dat een kind niet vraagt om op de wereld gezet te worden en het in mijn ogen je plicht is als ouder te zorgen voor een zo'n goed mogelijke leef omgeving en daar hoort dus ook zo gezond mogelijk bij.

Groet Xanthe

Hallo,

Ik moet hier toch even op reageren. Ik heb geloof ik wel wat ontketend. Maar discussies zijn er om gevoerd te worden. Ik had het stukje geschreven omdat ik het even kwijt moest. Of een sigaret per dag nu kwaad kan of niet doet er in mijn geval niet zo toe. Ik ken mezelf en weet dat als ik er een rook ik de volgende dag weer op een pakje per dag zit dus rook ik helemaal niet meer.  
Wat de drank betreft ook dat doe ik niet  meer omdat ik me er niet prettig bij voel, maar een keer per week drink ik een glas wijn en daar geniet ik heel erg van. Ik kan me niet voorstellen dat dat slecht  is.  

Een glas wijn per dag  is goed voor je, zeggen de onderzoeken, maar als je zwanger bent opeens niet meer. Ik vraag me af onder welke omstandigheden ze die onderzoeken doen. Dat zeggen ze er nooit bij. Laatst las ik ergens dat volgens onderzoek kinderen van boeren  gemiddeld minder last hebben van allergieen, waarschijnlijk omdat de moeders tijdens hun zwangerschap rauwe melk  hebben gedronken. Terwijl ons  juist wordt afgeraden rauwe melk te  drinken/eten. Voor de  zekerheid neem ik  het maar niet.

Je wordt er niet veel wijzer van allemaal. Ik weet in ieder geval dat iedereen moet doen waar zij zich het beste bij voelt.  Je kunt een ander niet je eigen overtuiging opleggen.

Terug
Bovenaan