zindelijkheid

Ook ik vind het heel vroeg. Met Joris (die is nu 4) ben ik voor zn tweede verjaardag begonnen, maar vond het een drama..Hij was wel redelijk snel zindelijk, maar omdat ze nog zo klein zijn heb je toch veel ongelukjes..brrr...die drollen uit die onderbroekjes wassen is niet mn hobby. En 2 keer een flinke terugval, wilde hij niet meer op de wc en deed alles in zn broek. Je doet ze dan ook niet zo snel weer een luier om..!
Met Elias iets later begonnen (2,5) en die was ook snel zindelijk maar en had minder ongelukjes maar plast wel nog heel vaak in zn bed. Bij Florian wacht ik gewoon rustig af..maar denk dat ik hem niet eerder dan dat ie 3 is zindelijk ga maken..

Maar ik denk dat het prima kan..vooral meisjes schijnen vroeg zindelijk te kunnen worden..

Groetjes

Iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij denkt dat 'ie moet doen! Persoonlijk vind ik het erg vroeg. En 60% zindelijkheid voor het 2e jaar lijkt mij erg veel, maar goed.

Met Tim wacht ik nog zeker een jaar. Misschien zomer 2013 een poging wagen.

@kelly, ik heb ook heel veel kinderen in mijn omgeving en geloof mij maar, echt niet dat 60 % zindelijk is voor zijn 2e. Allemaal leuk die theorieen, maar ik ben meer van de praktijkervaring.

Kelly met alle respect; een enquete op een kdv is niet echt een wetenschappelijk onderzoek waarop je dingen kunt baseren. Natuurlijk kan je juichen als je kind op het potje blijft zitten. Vervolgens moet het wel de volgende stap kunnen zetten en het verschil begrijpen tussen juichen als hij/zij op een potje zit en een positieve bekrachtiging als er iets daadwerkelijk in het potje beland. Maar begrijp je id wel hoor, alleen zie ik meer in een andere manier waarop kinderen op zo'n jonge leeftijd bekend raken met zinnelijkheid. Mijn oudste bijv. hobbelde altijd vrolijk met me mee naar de wc, zo raken ze er zelf bekend mee en vaak willen ze uiteindelijk jou na doen. De jongste komt nu ook kijken als ik op de wc zit. Ik geloof niet zo in het "over" stimuleren. Ze moeten in mijn ogen steeds meer en steeds jonger zo veel.

Trouwens wel grappig; op deze site staat ook nog een ander artikel over zinnelijkheid ( staat bij kleuters). Daar stellen ze dat training meestal pas zin heeft vanaf 1,5 jaar en dat het meestal daarna nog 1 tot 1,5 jaar duurt voordat een kind echt zinnelijk is/door heeft dat hij/zij zelf de sluitspier kan beheersen. Maar goed, voor die gene die interrese heeft..

@judithmb niet te vergeten dat er ook in staat dat je kleintje goed moet kunnen communiceren. De mijne zegt al veel, maar zie hem nog niet plassen of poepen zeggen hahahahaa.

Terug
Bovenaan