Zoontje 16 maanden elke avond verhoging of koorts

Suusje

New member
Hoi allemaal,<br />Mijn 16 maanden oude zoontje heeft al maanden (vanaf dat hij ongeveer 6 maanden oud is) bijna elke dag in de avond verhoging en soms zelfs koorts. Het varieert tussen de 37.6 en 38.2. Dit is een aantal maanden terug in het ziekenhuis grondig onderzocht. Door middel van bloedtesten, echo’s, allergietesten en röntgenfoto’s is er van alles uitgesloten. Gelukkig.<br />Feit blijft dat hij elke dag in de loop van de middag en begin van de avond warmer wordt. ’s Ochtends is zijn temperatuur normaal en rond de 36.8. We kleden hem niet te warm aan en het is binnen ook gewoon een normale temperatuur. Hij lijkt er zelf ook geen last van te hebben. Wel is hij vaak erg bleek en heeft hij soms walletjes in combinatie met die hoge temperatuur. Herkent iemand dit? We willen ons geen zorgen maken maar z’n temperatuur geeft toch duidelijk aan dat er iets in zijn lijfje gaande is. Soms denk ik zelf aan een koemelkallergie. Proberen nu een tijdje koemelkvrij. Hij slaapt, eet en ontwikkelt zich verder heel goed.<br />Hopelijk herkent iemand dit. Dank!<br />
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik serieus bijna nooit de temperatuur meet van mijn dochters (3 jaar en 16 maanden) Alleen als ik vermoed dat ze ziekjes zijn.
Meet je echt elke ochtend én avond zijn temperatuur? Al maandenlang? Waarom? Als hij zich gewoon goed voelt en niet ziek lijkt, is dat toch helemaal niet nodig? Dan ga je het juist heel eŕg in de gaten houden. Misschien hebben mijn dochters ook wel altijd een temperatuur van rond de 38.0 graden, maar ik heb gewoon geen idee!

Ik werk op een kinderdagverblijf en met 38.0 is nog niet echt koorts hoor, zelfs amper verhoging. Opzich is dat geen gekke temperatuur, ook al is het wat 'hoger dan gemiddeld '. Zolang je kindje zich gewoon goed voelt , zou ik me er zeker niet druk om maken en hem zeker niet dagelijks temperaturen, dan maak je jezelf alleen maar gek. I
 
Pfoeh, ik temperatuur mijn zoontje (2jr) ook eigenlijk nooit. Behalve als we merken dat hij echt ziek is. Wel zie ik savonds altijd rode wangen bij hem en voelt hij meestal wat warmer aan dan overdag. Ik denk gewoon door vermoeidheid. Geen idee wat dan zijn temperatuur is.
Kan het niet zijn dat de hogere temperatuur een combinatie van vermoeidheid en eventuele andere omstandigheden (toch te warm gekleed, druk met spelen, opwinding....) is?
Bij het vermoeden van koemelkallergie kan je dit inderdaad proberen. Maar mocht dat geen effect hebben, en jullie zoontje doet het verder gewoon goed, dan denk ik eerder dat je het misschien wel wat los kan laten. Een wat hogere temperatuur hoeft bij kleintjes niet per se wat te betekenen. 
 
Mijn dochter van 16 maanden heeft aan t einde van de dag vaak ook wel wallen, rode wangen en wat vlekken op dr wang. Dan voelt ze ook wat warmer, maar ik temperatuur haar dus nooit. Lijkt me idd gewoon van het spelen/vermoeidheid.
 
Dank voor jullie reactie. Ik temperatuur hem uiteraard niet elke avond, daar zijn we al lang mee gestopt. Sporadisch doe ik dit om te kijken of zijn temperatuur al wat lager is. Ook snap ik dat kindjes warmer worden in de loop van de dag als ze gespeeld hebben en moe zijn. Maar hij heeft het ook als hij rustig is geweest en in zijn stoel zit. Dit in combinatie met het bleke snoetje klopt voor mijn gevoel gewoon niet. En ook in het ziekenhuis is dit door 2 kinderartsen bevestigd en on onderzocht. Graag dus juist reacties van mensen die het herkennen bij hun eigen kindjes.
 
Hoi suusje, 
Ik begrijp je wel helemaal. Mijn zoontje heeft dit nu ook sinds een half jaar. Gisteren voor het eerst de stap naar de huisarts genomen die ook een doorverwijzing naar de kinderarts heeft gegeven.
Hier is het tot 15u een normale temperatuur en dan schiet deze steeds naar de 38.3 of hoger.
Wij zijn nu juist wel meerdere keren per dag aan het temperaturen om te kijken of we een patroon kunnen ontdekken. Iedereen mag daarvan vinden wat hij of zij wil, maar als wij het gevoel hebben dat we er data uit halen die ons wellicht kan helpen bij de kinderarts en ons mannetje heeft er niet teveel last van dan doe ik dat.
Ben jij inmiddels al wat wijzer geworden?
 
Hier met ons dochtertje van 20 maanden precies het zelfde. En ook bij de huisarts geweest. Nog niet naar het ziekenhuis geweest omdat de huisarts hier geen medische reden voor ziet.  Verder heeft ze het in het zwembad altijd koud en krijgt ze snel blauwe lippen. Herkennen jullie dat ook? Ik denk zelf dat ze nog steeds moeite heeft om haar temperatuur stabiel te houden. Ik zou verder niks anders kunnen bedenken, als de huisarts zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken. Of weten jullie nu meer?
   
 
Het is toch juist verstandig dat Suusje de temperatuur wat vaker opmeet dan andere ouders als ze weet dat de temperatuur zo afwijkt van normaal? En 38 graden of hoger noemt men wel degelijk koorts, in tijden van corona was mijn kind met die temperatuur niet eens welkom op het kdv. 
Ik bedoel hier niet mee dat ik me direct zorgen zou maken als je kind dit altijd heeft en zich verder goed ontwikkelt, maar ik begrijp wel dat je het in de gaten wilt houden. 
Mijn zoontje had het andersom. Zijn temperatuur zakte juist altijd richting de 35, vooral tijdens en net na zijn slaap. Dit is begonnen na flinke koorts tijdens de zesde ziekte. Hij leek zijn temperatuur niet meer goed te kunnen reguleren. De huisarts zei dat dit geen kwaad kon en dat het vanzelf zou stabiliseren. Eerlijk gezegd twijfel ik nog wel hoe normaal het was. Het kinderdagverblijf heeft me weleens gebeld en gezegd dat ze zulke temperaturen eigenlijk nooit zagen.

Inmiddels is hij ouder (2) en zakt de temperatuur niet zo sterk als voorheen.
 
 
Terug
Bovenaan