Zoontje van 12 mnd wil 's avonds nog een fles

<p>Hallo moeders,</p><p>Ik heb een vraagje aan jullie: mijn zoontje van net 1 jaar (12 maanden) wil in de avond per se nog een flesje hebben. Overdag gaat het goed, we hebben een redelijk goed ritme en hij drinkt dan lekker thee of water (gewone melk vindt hij niet lekker, koud of warm maakt niks uit). De gewone melk blijf ik aanbieden, maar dat houdt tot nu toe nog elke keer op na 1 slokje. Hij eet nu met de pot mee en krijgt daarna nog wat yoghurt, dus op zich krijgt hij wel zijn melkproducten binnen. Hij eet met het avondeten echt al veel, dus het kan níét zijn dat hij werkelijk nog honger heeft. Maar rond 23.00u komt hij nog steevast voor een flesje. Hem wiegen of bijvoorbeeld wat water geven haalt echt niets uit, hij blijft huilen en in het ergste geval zelfs krijsen tot hij die fles krijgt. Na de fles is hij meteen rustig en slaapt hij zo weer in.</p><p>Ik weet dat kindjes van 1 jaar eigenlijk geen flesvoeding meer zouden moeten drinken, maar ik weet ook niet zo goed of ik deze fles nu moet afbouwen. Tot nu toe heeft ons zoontje elke keer heel goed aangegeven waar hij aan toe was qua eten en drinken. Wellicht dat hij er gewoon nog niet klaar voor is? Anderzijds twijfel ik of het niet een gewoonte is geworden en hij eraan moet wennen dat hij die fles niet meer krijgt. In dat geval zou ik niet weten hoe ik die avondfles nog moet afbouwen. Hopelijk heeft iemand van jullie raad voor me!</p>

Hier is onze zoon nu 1.5 jaar en heeft qua voeding altijd alles zelf aangegeven. Tot ik van de week erachter kwam dat hij tijdens het logeren bij mijn zus de flesinks liet liggen. En bij de kdv dronk hij zijn gewone melk netjes uit een rietjesbeker. En thuis, ho maar. Dus voor thuis was het een gewoo te geworden..Nu net de 2e dag dat we geen fles meer aanbieden maar de rietjesbeker. Hem Dit uitgelegd en samen de fles in de prullenbak gegooid. En dit gaat nu goed. Afgelopen nacht was het wel opeens een half uur drama. Maar dit wel volgehouden en is weer gaan slapen. Het is dan of de rietjesbeker of niet.

Doen waar jij je nu goed bij voelt. Vind je het nog wel even goed zo en wacht je tot hij dit zelf gaat aangeven. Of ga je de uitdaging even aan.

De avond/nachtfles zou je eigenlijk moeten weglaten, maar hij moet vanaf 12 mnd wel zo’n 300ml aan zuivel binnenkrijgen. Dit is wat het GGD adviseert. 
We hebben dit advies bij onze 1e niet opgevolgd maar ik ga dit wel proberen op te volgen bij onze 2e. 

Mijn zoontje van 19 maanden valt nog steeds in slaap met de fles hoor, ik zelf heb volgesn mij tot ik 4 was een fles warme melk oid nodig gehad om lekker in slaap te komen. Zou er niet te veel mee zitten! 

Ik zou ook zeggen voor het slapen gaan de fles te geven. Mijn zoon is bijna twee en half en krijgt nog 2 flessen opvolgmelk Hero ns per dag.  Eerste na zijn middagslaapje en die gaat meestal helemaal op en 1 na zijn badje en voor tandenpoetsen en die drinkt hij soms op en soms maar paar slokjes. Ik weet wel dat het flesje met een speen nu wel over moet zijn maar hij geniet er echt van en verder drinkt hij gewoon de hele dag water of diksap uit een rietjes of gewone beker/ glas. Gewone melk wil hij ook niet en opvolgmelk uit een gewone beker ook niet. Ik denk dat het vanzelf een keer overgaat. 

Terug
Bovenaan