<p>Hallo moeders,</p><p>Ik heb een vraagje aan jullie: mijn zoontje van net 1 jaar (12 maanden) wil in de avond per se nog een flesje hebben. Overdag gaat het goed, we hebben een redelijk goed ritme en hij drinkt dan lekker thee of water (gewone melk vindt hij niet lekker, koud of warm maakt niks uit). De gewone melk blijf ik aanbieden, maar dat houdt tot nu toe nog elke keer op na 1 slokje. Hij eet nu met de pot mee en krijgt daarna nog wat yoghurt, dus op zich krijgt hij wel zijn melkproducten binnen. Hij eet met het avondeten echt al veel, dus het kan níét zijn dat hij werkelijk nog honger heeft. Maar rond 23.00u komt hij nog steevast voor een flesje. Hem wiegen of bijvoorbeeld wat water geven haalt echt niets uit, hij blijft huilen en in het ergste geval zelfs krijsen tot hij die fles krijgt. Na de fles is hij meteen rustig en slaapt hij zo weer in.</p><p>Ik weet dat kindjes van 1 jaar eigenlijk geen flesvoeding meer zouden moeten drinken, maar ik weet ook niet zo goed of ik deze fles nu moet afbouwen. Tot nu toe heeft ons zoontje elke keer heel goed aangegeven waar hij aan toe was qua eten en drinken. Wellicht dat hij er gewoon nog niet klaar voor is? Anderzijds twijfel ik of het niet een gewoonte is geworden en hij eraan moet wennen dat hij die fles niet meer krijgt. In dat geval zou ik niet weten hoe ik die avondfles nog moet afbouwen. Hopelijk heeft iemand van jullie raad voor me!</p>