Zoontje van 2 wil niet warm eten !

Ik heb een zoontje van 2 en hij wil niet warm eten 's avonds.

Het is hopeloos en ik heb alles geprobeert maar hij weigert gewoon te eten.
 
Hij krijgt geen snoep of koek tussendoor. Het enige wat hij krijgt is drinken en een appel, peer of banaan als hij 's middags uit z'n bedje komt, dat is meestal rond 15:00 uur.

Een uur voor het eten krijgt hij geen drinken meer omdat ik bang ben dat hij anders z'n maagje vult met drinken.

Ik kook elke dag verse groente en aardappelen en ik wissel het af met rijst of pasta. Rijst lust hij niet, pasta wel. Als we rijst eten maak ik voor mijn zoontje een potje Olvarit klaar en dat eet hij zo op ! Maar ik kan toch moeilijk nu nog steeds iedere avond een potje olvarit voor hem klaar maken, het wordt toch wel eens tijd dat hij gewoon met de pot mee eet....

Als we bij opa en oma eten, eet hij trouwens wel gewoon met de pot mee.... Dat geld ook als hij bij de buurvrouw + buurmeisje mag mee eten....

Wie kan mij tips/advies geven..... Ik wordt inmiddels al aardig wanhopig

Groetjes Bianca
 
hallo

ik ben martine en heb ook een zoontje van 2 jaar en ik heb dit probleem ook gehad en soms nog steeds. Wat ik nu doe is zijn eten prakken in een bordje of bakje en het hem zelf laten eten.het wordt wel een srommeltje
sterkte
 
hoi,

mijn zoon is 2 jaar en 2 maanden. eet sinds hij 1 is volledig met de pot mee. (sinds hij 1,5 jaar is houdt ik ook geen rekening meer met pittige gerechten). met 1,5 jaar is hij zelf met een lepel en vork gaan eten. en dit ging heel goed. de laatste 4 maanden wil hij geen groenten meer eten, of 's avonds zelfs helemaal niets. dat hoort bij de leeftijd.

ik lees dat jouw zoontje bij anderen wel gewoon mee eet, en bij jou zelf nog regelmatig een potje krijgt. niet dat dat verkeerd is. maar ik denk dat je zoon een spelletje met je speelt. omdat hij weet dat jij voor hem het menu aanpast, heeft hij een beetje macht over jou. en dat vinden kinderen prachtig. ze willen met 2 jaar "eigen" baas zijn. en halen daarom van dit soort streken uit, het is ontwikkeling.
en kinderen doen dat alleen waar ze zich thuis voelen, daarom wilt hij bij jou niet eten en op een ander wel.

ik denk dat je 1 lijn moet trekken: eten wat de pot schaft en anders maar niet.

en lekker zelf je kind laten knoeien (is echt maar even, desnoods een tafellaken onder de kinderstoel om het ergste op te vangen) zo blijft je kind "macht" houden over zijn eigen eetgebeuren. en een kind kan heus wel zonder avond eten. een kind hongert zijn eigen niet zomaar uit.

ik wens je veel succes!
en als laatste opmerking, ik heb maar 1 keer het plafond moeten poetsen, mijn knul ondekte toen dat je met een lepel kunt schieten. en dan lig je eigenlijk in een deuk.

groetjes monique.
 
Hallo Allemaal,
Grappig om te lezen, mijn zoon is 2 jaar en 3 maanden en eet sinds een paar weken ook geen warm eten meer. Heeft altijd goed gegeten en nu ineens niet meer. De rest gaat wel goed. Het maakt niet uit of hij nou wel een paar chipjes of iets te snoepen krijgt. Hij doet een hapje bij zijn mond en trekt een gezicht van moet ik dit opeten. Het zal dus wel bij de leeftijd horen. Ik zeg er niks van, haal het bord gewoon weg als we klaar zijn of pak het van hem aan als hij het wegschuift. Soms pakt hij zijn bord weer terug en gaat dan alsnog eten.
Wat doen jullie met het toetje??? Bij geen bordje leegeten.
Groetjes Inge
 
Hallo, mijn zoontje is nu ook 2 jaar en 2mnd en hij eet sinds 1 jaar ook met de pot mee. Soms ook als ik pittige gerechten klaar maak(soms is het wel terug te vinden in de luiers) Hij is een echt vleesmens, eerst pikt hij al het vlees eruit en daarna de aardappels. De groentes laat hij meestal liggen. Ik heb al uitgevonden dat je met dwingen niks bereikt want kevin maait met zijn hand zo het eten van zijn kinderstoel en dan ligt alles verspreid over de vloer(bedekking!) Gelukkig zijn we nu aan het verbouwen en kunnen we daarna in de keuken eten waar plavuizen liggen.
Als hij dat doet dan pak ik het eten af maar hij krijgt dan wel gewoon zijn toetje. Ik heb ooit gehoord dat je ze dat niet moet onthouden omdat het zuivel is en toch zijn hoeveelheid nodig heeft. Daarnaast krijgt hij ook wel zijn fruit (of vers of verwerkt in zo'n nestle reepje) en anders hebben we nog davitamon junior kauwtabletten. Hij drinkt gelukkig wel heel veel,vooral met dit warme weer.
groetjes heidi
 
Hai Bianca,

Ik laat mijn dochter van 26 maanden gewoon meehelpen met koken. Ze mag met een bot Jip en Janneke mes "snijden" en mag alles in bakjes doen etc. Ze vindt het erg leuk en ik heb het gevoel dat ze daarom ook meer lust aan groenten en fruit.

Wat ook nog weleens helpt is als ze het zelf mogen opscheppen, of als je een gezicht/figuurtje van het eten maakt.

Ik wens je veel succes! Maar blijf duidelijk en neem de tijd voor elk nieuw probeersel.

Succes,
Natas mv Sophie 26 maanden en 16 weken zwanger van een wonder
 
Hallo hier het zelfde 'probleem ', soms eet hij goed soms helemaal niets en ja potjes gaat nog wel maar dat ben ik zat. HIj is nu bijna 2 en ik vind het tijd dat de potjes de kast uit gaan. Ik denk dat we ook wat strenger gaan handelen en eten wat de pot schaft en anders niets omdat het volgens mij ook een machtsspelletje gaat worden. Maar ja wat doe je als hij dan avonden achter elkaar niet eet... wordt hij dan niet wakker van de honger? We zullen het zien, houi jullie op de hoogte.

Groeten Debby

 
En wat eten jullie dan? ik krijg er bij mijn zoontje (anderhalf) alleen aardappels en vlees in. dus kook ik vaak apart voor hem of krijgt hij ook nog af en toe een potje. pasta, rijst, groenten lust ie allemaal niet. Hij gaat er ook echt van kokhalzen  (ook als ik em negeer). Nog tips wat je kan koken voor het hele gezin???
 
Terug
Bovenaan