Zoontje van bijna 3 'weigert' avondeten!!!

Iemand tips?
Wordt er langzamerhand moedeloos van!
Heb alles geprobeerd:
-Geen toetje/wel een toetje geven
-Straffen
-Heel lief benaderen
-Negeren
Nix helpt,alle tips zijn welkom,ik ga ze wel proberen!
Grtz An
 
Ik zou zeggen gewoon negeren, en als ie niet eet, dan niet!! Als je hem dan ook maar niks anders geeft! Als ie honger heeft gaat ie vanzelf eten hoor.. Kindjes hebben snel genoeg door of er nog iets anders in zit dan aardappelen of wat er dan ook op het menu staat..
Veel ouders (en dan met name de moeders denk ik haha..) zijn bang dat ze "verhongeren" maar ik ben van mening dat negeren het beste is.. Ze gaan dan vanzelf weer eten.
Gr. Anne-Marie
 
hallo,
ilse van bijna 3 jaar heeft hier de laatste tijd ook last van. maar dan ook met het middag eten.
terwijl ze altijd een zeer goede eter is geweest.
snoep en koek gaat er wel in maat gewoon eten niet.

nu krijg ze pas wat lekkers als ze wel gegeten heb. soms werkt het wel en soms niet.
gisteren hadden we patat en frikandel. haar lievelings eten, maar nee hoor geen eten. ze is zonder eten naar bed gegaan. wel heef ze een bekker melk op.

ik denk dat het de leeftijd is, weer een fase ofzo.

groetjes henny
 
Wij hebben hetzelfde probleem met onze zoon van 3.5 jaar.
Zo rond de 1.5 ging hij steeds slechter eten.
Nu krijg ik er 'smorgens met moeite 1 beschuitje in, 'smiddags 1 boterham en 'savonds meestal niets. Het enige wat hij wil eten is macaronie zonder saus met ger. kaas.
Het vreemde is dat hij eruit ziet als hollands welvaren. Hij is 108 cm en weegt 21 kg.
Dus waar maak ik me zorgen om zou je denken. Maar een kind wat weken geen groente, vlees en fruit eet  ( eigenlijk al twee jaar), dat kan toch niet goed zijn?
Hij heeft twee grotere broers van 7 en 10, en die eten wel normaal.
Belonen, straffen, in de gang zetten, naar bed brengen, het doet hem niets.
Wie heeft voor ons de ultieme tip?
 
Hallo,

Ook ik heb een dochter , nu 2.5 jaar, die vanaf dat zij 1.5 jaar was slecht eet.
 Inderdaad  ; weinig helpt. Ik heb wel een tip gekregen dat je bv als je kind graag pannekoeken lust , je door het beslag bv een aubergine doorheen kan mixen (of andere groenten die makkelijk te pureren zijn) , dan krijgen ze toch af en toe wat groente binnen. Of met bv macaroni de saus met verse tomaten maken. Verder kan je eigenlijk niet dwingen, dat werkt averechts is mijn ervaring. Als ze er verder gezond uitzien en levendig zijn is er naar mijn idee geen reden voor zorgen.

groetjes tirza
 
Hoi,

Mijn zoon van bijna 3 at tot 1,5 alles. Nu wil hij alleen maar pasta eten met kaas. Hij eet wel pap, brood zonder beleg,yoghurt en regelmatig fruit. Nu was ik ook van mening dat als ze niet eten dan niet......als ze honger hebben gaan ze vanzelf eten. En dan dus maar zonder eten naar bed. Totdat ik een half jaar geleden hem ijskoud en bijna levenloos in bed vond..... wij snel naar het ziekenhuis waar hij 34 graden was....hij reageerde nergens meer op totdat hij wat te eten zag en dus wat ging eten en drinken. Zienderogen knapte hij op. Ze hebben nooit geweten wat het was maar ze denken dat doordat hij niet had gegeten z'n bloedsuiker te laag was daardoor onderkoeld werd en daar kun je dus van in coma raken. Ik doe hem dus nooit meer naar bed zonder eten....dan maar een fles pap. Jammer dan dat hij denkt ik krijg toch wel pap. Ik ken niemand van 18 die alleen pasta met kaas eet of een fles pap. Het komt vanzelf goed!
Ik probeer nu geen aandacht te geven als hij eet...gewoon gezellig doen en prijzen als hij  nu soms toch iets anders probeert. En al eet hij nix ik geef ik 'm toch een toetje of pap.

Succes!! Groetjes Mirjam
 
1,5 jaar blijkt toch een magische leeftijd te zijn.... Onze zoon at tot dan alles alles of wilde in ieder geval alles proeven. Maar ineens was dat afgelopen. Boterhammen e.d. gaan er nog wel in, fruit wat moeizamer, maar avondeten...ho maar!
Inmiddels is meneertje bijna 2,5 jaar en hij heeft echt van die fases waarin hij bepaalde dingen veel en vaak wil eten. Een tijd geleden werkte hij hele bananen weg (nu kijkt hij er niet eens meer naar), dan een tijdje doperwten  en op het moment is hij helemaal verzot op kaas (babybel).
s'Avonds vraagt hij ook om een boterham. We bieden hem wel altijd 'ons' eten aan, maar meestal eindigen we daarmee dat hij een boterham eet + babybel en zijn danoontje.
Je hoort overal dat je geen alternativen moet geven, wil je dat je kind weer 'normaal' gaat eten. Maar zolang hij om verantwoorde dingen vraagt en niet om chocola of koekjes, krijgt hij die van mij. Hij is al zo'n scharminkel (net iets meer dan 12 kilo)... Ik ben allang blij dat hij iets wil eten en ik ben er ook van overtuigd dat het allemaal goed komt! Ik was ook een zeer slechte en vooral eenzijdige eter als kind, maar dat is inmiddels helemaal goedgekomen en zijn er weinig dingen die ik niet eet.

Ik wens ons allen geduld...

groetjes!
Uli
 
Tips??? Geen tips, zo laten. Mijn zoon van 3,5 eet al 2 jaar geen warm eten. Wel heel af en toe een paar sliertjes  pasta, 6  frietjes, 1 pannekoek, maar niet echt een warme maaltijd. Niks aan de hand, hij eet ook vaak s-avonds een boterham of cracker  met pindakaas of vanille kwark. Ook goed. Niet straffen, niet lief benaderen, niet negeren. Gewoon doen alsof er niets aan de hand is. Een half uur verplicht aan tafel? ik denk er niet aan; grootste onzin. Ik eet lekker rustig met mijn partner en als mijn zoon honger heeft komt hij wel. Hij zit vaak tv te kijken of valt gewoon op de bank in slaap en wij kunnen rustig eten. Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over of ze wel genoeg eten! Als je zoveel aandacht aan een kind besteedt ten aanzien van moeten eten, dan krijg je volgens mij later allemaal tieners met een eetprobleem of allemaal dikkertjes! En je moet er juist geen aandacht aan besteden. Wordt uiteraard anders als je kind te vaak ziek  of lusteloos is. Maar  zorg er wel voor dat je kind genoeg drinkt en fruit eet anders krijgt hij luie darmen.



 
Terug
Bovenaan