Zoontje van bijna 3 'weigert' avondeten!!!

Hoi, die van mij van bijna 3 eet ook niet al te best. Maar op een dag heeft hij genoeg binnen. Het is geen vetpot en hij weegt 12,4 ( vorige week op CB) Hij is heel aktief dus er is niks mis mee. Hij zit aan tafel, er mag wel een speeltje bij, voor onze rust, maar hij moet wel blijven zitten. Wij hebben 4 kinderen dus dan moet je wel regels hebben.
 
Hallo,

hier een moeder met t zelfde probleem als velen zo ik lees. Tot 1.5 eten wat er te eten valt en daarna je moeder tot wanhoop drijven lijkt het motto van die kleintjes.
Mijn dochter eet af en toe iets, 's ochtends meestal een fles pap, die gaat er meestal wel in, tussen de middag tijdenlang brood met smeerkaas, maar dat lust ze niet meer, toen hagelslag (was allang blij dat ze wat at) en nu is het droog brood met kaas. 's Avonds is het meestal drama, tenzij het macaroni met eigengemaakte saus is, maar dat kan ik niet iedere avond op tafel zetten dus proberen we toch ook soms wat anders. Tenzij het uit een potje komt wil de dame het niet. Ze is dolenthousiast en rent naar de tafel om vervolgens het bord gewoon weg te duwen. Haar toetje krijgt ze wwel altijd gewoon en als wij eten (wij eten erg laat voor haar) en ze vraagt om brood (droog) dan krijgt ze dat gewoon, onder het motto, als ze maar wat eet.
groetjes en succes voor iedereen
Gerda
 
hoi allemaal,

mijn zoon heeft precies het zelfde hij is nu 2 jaar en 9 maanden,
wij maken er ook geen drama van het schiet toch niet op je krijgt er alleen maar elke avond stress aan tafel van als ze honger hebben eten ze echt wel.
en trouwens het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en bij eet die van mij zijn ontbijt goed op.

groetjes tineke
 
Hallo Allemaal,

Ons zoontje is nu ruim 2 jaar en eet inderdaad ook vanaf anderhalf jaar geen groente.
Soms nog wel vlees of vis en aardappel maar dat ook lang niet altijd. Bij mijn moeder eet hij wél goed al geeft die dan een potje olvarit en krijgt hij nog yoghurt met vanillevla en cruesli toe....Hij eet alleen eigenlijk brood en fruit goed en dan ook weer niet alle fruit.
Hij is ruim 15 kilo en 97 cm dus ik maak me maar geen zorgen. Straffen   met geen TV na het eten helpt niet want dan gaat hij wel iets anders doen..ach ja, het is een actief en vrolijk ventje en dan geef ik hem maar van die multivitaminen van optimax, krijgt hij toch alles binnen wat hij nodig heeft denk ik dan maar...en hopelijk eet hij ooit zo goed groente en warm eten als ik!

Groetjes

Saskia
 
Wat je ook kan doen is als je een broodmaaltijd eet smiddags, dat je er stukjes tomaat of cherry tomaatjes, stukjes komkommer en paprika in een schaaltje erbij zet, meestal lusten ze dat wel, en hebben ze toch al wat groenten op.
Of goed gevulde groentesoep evt...

succes!
 
Beste allemaal,
Mijn zoontje is nu 2,5 jaar en eet eerlijk gezegt alles, dat was niet altijd zo maar naar lang volhouden bijna 9 maanden lang is de strijd nu over. Ik betrek hem sinds kort bij het boodschappen doen zelfs al bij het lijstje en zo bereid hij zich voor op wat er komen gaat eveneens betrek ik hem zo nu en dan bij het koken vind hij geweldig !! Een peuter wat moet hij doen in de keuken hoor ik je denken gevaren   etc... Uiteraard laat ik hem ver weg bij hete pannen. Maar denk aan groenten wassen, helpen met snijden en vertel ook wat je doet. Het helpt niet direct maar na een tijdje volhouden bij mij duurde het een week at hij gewoon zelfs knoflook, koriander, broccoli, vlees, etc..
Soms vraagt hij zelfs om meer en in de ochtend gaat het nu ook rustiger hij eet zelfs 2 à 3 boterhammen met beleg in de ochtend.
En negatief gedrag negeren, laat ook niet zien of merken dat je het erg interessant vind dat hij zijn eten op eet hoe meer je erop let hoe slechter hij gaat eten.
Tja...probeer het zou ik zeggen. Veel succ6 !!

groeten Lola
 
Hoi,

je moet nooit alternatieven aanbieden als: geen warm eten, wel een fles pap. Je kind moet leren met de pot mee te eten en wij hebben dat, (met de kinderen van mijn man) gedaan door het stuk vlees of vis als laatste te geven, als ze op een normale manier hun bord niet leeg aten. Daarnaast: bord niet leeg is geen toetjes en te lang mieren met eten is zonder filmpje of bad naar bed. Daarmee lukt het op het moment zelf natuurlijk niet altijd om ze zover te krijgen dat ze eten, maar een volgende keer weten ze weer dat het menens was.
Mijn neefje eet thuis erg slecht, maar bij ons erg goed: hij weet dat er consequenties zijn als hij er een drama van maakt en dat helpt. Thuis heeft hij die consequenties niet: zijn moeder geeft hem dan ook maar alternatieven of vindt het goed als hij alleen de stukjes vlees/kaas enzovoort eruit vist... Heel slecht, want hij krijgt gewoon niet voldoende voedingsstoffen binnen...

Daarnaast: nooit laten snoepen als ze niet gegeten hebben en zorg dat je van eten ook iets leuks maakt. Als we ze mee laten helpen met koken, tafel dekken, wat dan ook, ze betrekken bij het eten en ze af en toe zelf mogen kiezen wat er 's avonds gegeten wordt, geeft dat dat ze er plezier in hebben.
Wij zorgen verder ook dat fruit als een lekkernij ervaren wordt, (als ze goed gegeten hebben, mag fruit altijd, snoep krijgen ze eenmaal per dag).

En, ook een beetje nuchter wezen: het gaat met fases. We hebben tijden gehad dat mijn stiefdochter erg goed at, (meer dan ik) en dan weer erg slecht. Met m'n stiefzoon precies hetzelfde, (stukje extremer nog), maar ook in zijn geval: als hij honger krijgt en hij krijgt geen alternatieven buiten de maaltijd om, gaat hij echt wel weer een keer eten, (tenzij het eten zo'n negatief moment wordt).
Je kunt er een beetje een feestje van maken door bijvoorbeeld eten te verstoppen onder gekleurde bordjes elke keer dat hij een bordje leegheeft, mag hij de volgende omdraaien. (En natuurlijk wissel je dan af met gezond en lekker, zodat hij niet na het tweede bordje denkt: hmm, alleen 'vieze dingen').
Daarnaast heeft de moeder van m'n stiefkinderen ooit een groente-proef-feestje gehouden, (omdat mijn stiefzoon een fase had van: groente lust ik niet). Hij bleek alles lekker te vinden en dat konden we hem toen ook elke keer voorhouden: je hebt het bij mama geproefd en toen vond je het lekker.... Werkte uitstekend ook!
 
Hoi,

De enige tip die ik kan geven is: ga naar de huisarts, meldt het probleem, vraag om een verwijzing voor de diëtiste of logopediste.

Onze dochter van 17 maanden weigerde 3 maanden allerlei hard voedsel, w.o. brood. Net als jij van alles geprobeerd. Niets hielp. De diëtiste kon niets voor ons doen, omdat wij van alles hadden geprobeerd wat zij ook zou adviseren. Zij raadde ons aan om naar een logopediste te gaan. Inmiddels is de logopediste 2x thuis geweest (wat een luxe). Vraag me niet hoe, maar ze eet 2x per dag een halve boterham (weliswaar met zoet beleg) en het avondeten geprakt i.p.v. gepureerd. Ze heeft op zich niet veel gedaan of niet veel hoeven doen. De logopediste gaf onze dochter een stukje brood. Stopte dat in de zijkant van haar wang. Omdat dit voor haar teveel moeite koste om het stukje eruit te halen, besloot zij het in haar mond te houden en kauwde. Van het een kwam het ander.

Succes.
 
Terug
Bovenaan