Hoi,
je moet nooit alternatieven aanbieden als: geen warm eten, wel een fles pap. Je kind moet leren met de pot mee te eten en wij hebben dat, (met de kinderen van mijn man) gedaan door het stuk vlees of vis als laatste te geven, als ze op een normale manier hun bord niet leeg aten. Daarnaast: bord niet leeg is geen toetjes en te lang mieren met eten is zonder filmpje of bad naar bed. Daarmee lukt het op het moment zelf natuurlijk niet altijd om ze zover te krijgen dat ze eten, maar een volgende keer weten ze weer dat het menens was.
Mijn neefje eet thuis erg slecht, maar bij ons erg goed: hij weet dat er consequenties zijn als hij er een drama van maakt en dat helpt. Thuis heeft hij die consequenties niet: zijn moeder geeft hem dan ook maar alternatieven of vindt het goed als hij alleen de stukjes vlees/kaas enzovoort eruit vist... Heel slecht, want hij krijgt gewoon niet voldoende voedingsstoffen binnen...
Daarnaast: nooit laten snoepen als ze niet gegeten hebben en zorg dat je van eten ook iets leuks maakt. Als we ze mee laten helpen met koken, tafel dekken, wat dan ook, ze betrekken bij het eten en ze af en toe zelf mogen kiezen wat er 's avonds gegeten wordt, geeft dat dat ze er plezier in hebben.
Wij zorgen verder ook dat fruit als een lekkernij ervaren wordt, (als ze goed gegeten hebben, mag fruit altijd, snoep krijgen ze eenmaal per dag).
En, ook een beetje nuchter wezen: het gaat met fases. We hebben tijden gehad dat mijn stiefdochter erg goed at, (meer dan ik) en dan weer erg slecht. Met m'n stiefzoon precies hetzelfde, (stukje extremer nog), maar ook in zijn geval: als hij honger krijgt en hij krijgt geen alternatieven buiten de maaltijd om, gaat hij echt wel weer een keer eten, (tenzij het eten zo'n negatief moment wordt).
Je kunt er een beetje een feestje van maken door bijvoorbeeld eten te verstoppen onder gekleurde bordjes elke keer dat hij een bordje leegheeft, mag hij de volgende omdraaien. (En natuurlijk wissel je dan af met gezond en lekker, zodat hij niet na het tweede bordje denkt: hmm, alleen 'vieze dingen&apos
.
Daarnaast heeft de moeder van m'n stiefkinderen ooit een groente-proef-feestje gehouden, (omdat mijn stiefzoon een fase had van: groente lust ik niet). Hij bleek alles lekker te vinden en dat konden we hem toen ook elke keer voorhouden: je hebt het bij mama geproefd en toen vond je het lekker.... Werkte uitstekend ook!