Zoontje van bijna 3 'weigert' avondeten!!!

Het is heel normaal dat een kind rond die leeftijd weigert te eten.

TIPS:
- Met de pot mee laten eten
- Niet straffen, wel toetje geven
- Niet teveel opscheppen het moet overzichtelijk blijven voor je kind
- Na 15 min (of als iedereen klaar is met eten) bord weg halen

Uiteindelijk gaan de meeste kinderen na een tijdje weer eten.
Wat ook kan werken maar waar de meeste ouders geen tijd voor hebben is om je kind tussen de middag warm te laten eten. S'avonds zijn kinderen vaak te moe.
Ik gaf de kinderen altijd tussen de middag te eten en als ze in de fase kwamen dat ze niet meer wilde eten gaf ik het ze s'avonds gewoon weer. Het is altijd goed gekomen!

succes
 
Bij ons geen eetproblemen en ik heb het vermoeden dat dit komt door de volgende "regels"

- De kinderen gaan vaak mee boodschappen doen. Groenten halen we bij de groenteboer, die altijd erg aardig is en ze krijgen er altijd een appeltje.
- De kinderen helpen mee de avondmaaltijd gereed te maken. Ze zijn nog geen 4 jaar oud, maar willen altijd erg graag de sperzieboontjes doorbreken, de tafel dekken, vla uit de koelkast pakken e.d.
- Aan tafel wordt gegeten, met z'n allen. Niet op de bank voor de televisie eten, maar met het hele gezin aan tafel. Niet een kind van tafel laten gaan voordat iedereen klaar is. Maak het echter wel gezellig aan tafel: praat met elkaar ook al gaat het eigenlijk nergens over. Met peuters van 3 kun je hele leuke gesprekken voeren hoor!
- Ze mogen zelf bepalen wat, en hoeveel er op hun bord komt. Uiteraard kunnen mijn man en ik ze ook weleens lekker omkopen met "als je nog 3 boontjes eet, krijg je nog een stukje vlees".
- Als ze het echt niet lekker vinden dan krijgen ze een bruine boterham zonder boter/beleg. Want juist het beleg is de beloning voor ongewenst eetgedrag.
- We eten altijd een toetje, welke vaak zelfgemaakte smoothie is. Fruit dus.
- Mijn man en ik eten altijd ons bord leeg en we zeggen tegen elkaar dat het lekker is/was. (een goed voorbeeld geven dus)  Een kind dat lekker zit te eten krijgt aandacht: "Vind je het lekker jongen?" eventjes naar hem lachen, zeggen dat je het zelf ook lekker vind en dat je honger had.  Als er bij ons eentje slecht eet die avond, is hij/zij ook weleens te moe om (zelf) te eten.  Aanmoediging helpt dan weleens, maar je eet omdat het lekker is en niet omdat het moet.  Dus als er niks ingaat, so be it.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt.  Hier zijn de kinderen wel door een  "dat lust ik niet"- fase gegaan, maar hun nieuwsgierigheid omtrent eten en smaken wint het nogal vaak van hun koppigheid (en dus eten ze zonder veel moeite olijven en toast met blauwe kaas). Snoep en koek krijgen ze nagenoeg niet. Er wordt vaak  buiten gespeeld (krijgen ze honger van)

Succes!
 
 
Hallo, Ik zou wel proberen het gezellig te houden, dat is wel moeilijk soms maar probeer gezeur te negeren, zet je kind gewoon elke avond een bord met eten voor en ga zelf lekker eten en laat goed merken dat het je lekker smaakt. (Ook al vind je het niet zo). Als jezelf klaar bent haal het bord dan weg en ga gewoon door met het toetje. En probeer zoveel mogelijk op een vaste tijd te eten. Op een geegven moment merkt je kind vanzelf dat als het zn eten niet opeet, het dan honger krijgt.  Succes  
 
Probeer ze zo min mogelijk te laten drinken voor het eten(dus ook niet tijdens het eten)  dat vult ook heel erg! en schep niet teveel eten voor ze op doe de helft minder dan normaal als ze dan hun bordje leeg eten geeft ze dat een goed gevoel en zo probeer je steeds een beetje meer!

veel succes
 
Goedemorgen,

Iets wat bij onze dochter van 3,5 jaar goed werkt is belonen. Ze is bijvoorbeeld heel dol op pijnboompitjes (niet geroosterd). Als ze dan een aardappel op heeft gegeten krijgt ze bijvoorbeeld 2 pijnboompitjes. Voor een roosje bloemkool krijgt ze een pijnboompitje. Ze spaart ze allemaal tijdens het eten op en als ze dan voldoende heeft gegeten (volgens mijn idee, ze hoeft het bord niet leeg te eten) dan eet ze als extra's de pijnboompitjes achter elkaar op. Werkt heel erg goed en pijnboompitjes zijn ook nog eens gezond, als je het tenminste met mate eet. Iets wat ze wel lust levert overigens geen pijnboompitjes op. Ik gebruik het alleen bij eten wat ze niet zo lekker vind of eigenlijk niet lust.

Groetjes
Astrid
 
Alle tips zijn al bijna langs gekomen. Mijn tip is als je een nieuwe methode uit gaat proberen probeer het dan minstens 3 a 4 weken. Als je iedere keer een nieuwe tactiek toepast weet je kind ook niet wat nou de bedoeling is.

Liefs,
Stennie
 
hallo
ik vind dat je ,daar wel zorgen om mag maken onze zoon inmiddels 7 is ook jong begonnen met warm eten te weigeren ,en er werd ook mar gezegt mevrouw u moet niet zo zeuren het is een periode,nou ja julie zeggen het dachten wij,maar we zijn nu 4 jaar verder maar lopen bij kinderarts en jeugdzorg, om hem nu nog steeds aan het warm eten te krijgen,en niks heeft toto nu toe nog geholpen,en het gekke is hij heeft savonds best wel honger,geeft hij ook wel toe maar hoef niks te eten,zegt hij dan,
ik bedoel maar laat je niks aan praten van ze gaan vanzelf wel eten.
gelukkig eet onze dochter van 3 wel goed ,
 
Terug
Bovenaan