Zorgverzekering

Ik heb zelf voor meerdere zorgverzekeringen gewerkt en ik kijk altijd uit naar deze periode van het jaar haha! 
In principe heeft bijna iedere verzekering een aanvullend pakket waarin de geboorte kosten grotendeels vergoed worden. Ik raad wel iedereen aan om goed uit te zoeken of je op dit moment bij een gecontracteerde zorgaanbieder (verloskundige, gyn) zit. Is dit niet zo, kan dit namelijk tot onverwachte kosten leiden. 
Ookal heb je vrije zorgkeuze, dit betekent alsnog dat wanneer je naar een niet gecontracteerde zorgaanbieder gaat, je maximaal 100% van het Nederlandse markconformetarief vergoed krijgt. Een voorbeeld:
VK pratijk is niet aangesloten bij je ZV. Marktconforme tarief voor een echo is 50 euro.  (voorbeeld uiteraard) Maar, jou verloskundige vraagt 70 euro.  Dit is een verschil van 20 euro dat jij zelf zal moeten betalen.
Dit lijken misschien kleine bedragen, maar met bijvoorbeeld een dagje opname, wil dit flink aantikken. Ik waarschuw mensen hier liever voor. Het is echt even de moeite waard om te gaan zitten en vergelijken. Ik vindt het iig altijd erg leuk om te doen  :)

Ik zou ook goed kijken naar de vergoeding van cursussen.. Ik dacht bij FBTO afgelopen jaar goed te zitten, omdat ze wel lactatiekundige en kraamzorg etc vergoeden bij de gezinsmodule.. Maar geen enkele cursus. 
Bij de cursussen (Samen Zwanger & Fijn zwanger) zeiden ze telkens; ja bijna iedereen krijgt het hele of grootste deel van het bedrag terug! Maar bij FBTO niet hoor ;)
Dat gaat snel om 200€

Misschien een stomme vraag. Ik ben nog niet zwanger, zit nu in ronde 3. Positief denkend er van uitgaande dat dit ergens aankomende maanden lukt zal ik dus wel aanvullend pakket nodig hebben in 2019.
Is het handig om deze voor 2019 af te sluiten ondanks dat ik nog niet zwanger ben? 

Verkijk je niet op al die aanvullende pakketten!.. Het kan nl niet altijd uit. Ik had een basis verzekering bij Zekur, en werd snel zwanger. Moest dus zelf kraampakket aanschaffen en eigen bijdrage kraamzorg betalen. Maar toen ik ging rekenen, bleek dat het vrijwel geen verschil maakte met een verzekering die wel een pakket en vergoeding gaf. 
Alles rondom je zwangerschap qua controles wordt gewoon vergoed. Je kindje is straks ook gewoon verzekerd, dat is standaard gratis voor kinderen. De luxe van een pakket maakt daarbij ook niet uit, want tandarts hebben kinderen bijv ook altijd. 
Dus om de puzzel nog wat ingewikkelder te maken ? Oja, over een paar weekjes zal de consumentenbond wel weer een goeie (onafhankelijke!) vergelijker online hebben staan. Vond ik altijd erg handig! 

@Pareltjuhh, Ik zou eht wel doen, puuur omdat je tot februari 2019 aan kan passen. (je moet voor 31-12-2018 hebben opgezegd wil je van maatschappij switchen). Maar na 31-01-2019 kan je niet meer wijzigen. 

Ik ben morgen uitgeteld maar ga me na de bevalling oriënteren op een gezinspolis. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik het ook graag. 

Ja dacht ik ook, maar het voelt zo voorbarig.
Ik zat net even te kijken maar stel je wil in het pakket :
- kraamzorg (anders €4 per uur eigen bijdrage)
- bevallen in ziekenhuis of geboorte centrum (anders rond €350 eigen bijdrage)
- cursus zoals zwanger fit (tussen €100 en €200)
Kom ik op een totaal van €600 of te wel €50,- per maand. Die aanvullende pakketten zijn toch veel goedkoper dan dit?
Conclusie is dan toch eigenlijk dat als je niet thuis wil bevallen het altijd handiger is een aanvullend pakket af te sluiten? 

Pareltjuuh, check even bij je verzekeraar of je in geval van zwangerschap ook in het jaar zelf mag switchen. Bij de meeste verzekeraars mag dat namelijk eenmalig bij zwangerschap. Dus als je er dan begin 2019 achterkomt dat je zwanger bent, kun je halverwege 2019 je pakket aanpassen.

Terug
Bovenaan