Zwanger & veganist

Hi ladies,

Ik ben op zoek naar zwangere vrouwen die veganist zijn en waarmee ik onderling tips en tricks kan uitwisselen op het gebied van zwanger zijn, kledingmerken tips en eventueel de opvoeding. Ik ben nu 6+6 weken zwanger en sinds ik de 6 weken ben gepasseerd erg misselijk. Heeft iemand nog een gouden tip (naast gemberthee). Ik ben op zoek naar natuurlijke oplossingen.

Ik wens jullie allen een fijne zwangerschap!

Veel liefs

 
Ik heb niet officieel het label veganist. Ik eet wel verreweg het grootste deel veganistisch, en we voeden onze dochter ook zo op. Maar ik ben er wel wat flexibeler in, dan echt 100% vegan. Ook voor wat betreft lifestyle. 
Wat is je vraag precies? Voor nu wat je tegen de misselijkheid kunt doen denk ik? Bij mij hielp gember niet zo. Thee kan ik helemaal niet drinken, terwijl ik een onwijze theeleut ben. Wat mij helpt is extra boterhammen of tomaatjes, citroenzuurtjes (even letten op dat er geen dierlijke producten in zitten), een kommetje soja-ijs (als je al dagelijks veel soja eet, mee oppassen), zoet en sappig fruit zoals watermeloen, aardbei, druiven. Ik bleef op een gegeven moment maar overgeven, en sindsdien slik ik emesafene. Dat helpt bij mij veel beter dan gember, cola, rijstwafels etc. Maar of die pillen verantwoord voor veganisten zijn weet ik niet. 

Heb je een goede multivitamine gevonden? 
 
Bedankt voor jullie berichten! Ik heb een hele goede multivitamine die geschikt is voor veganisten, dus dat is heel fijn!

@Lewis: Thanks voor de uitgebreide tips! Ik ga ze eens uitproberen. Thee drinken lukt mij ook absoluut niet als ik misselijk ben. Jouw opmerking over soja is wel een goede! Dat zit in zoveel vegan producten. Ik ontbijt meestal met plantaardige yoghurt en in de avond eet ik af en toe een vleesvervanger waar soja in zit. Verder gebruik ik geen soja producten en probeer er bij de aankoop ook vaak op te letten om iets te kiezen zonder soja. Heb jij je tijdens de zwangerschap ook nog ingelezen over plantaardig eten? Zo ja, heb je tips waar ik nog aanvullende info vandaan kan halen? Ik vind de info die ik online vind tot nu toe nog erg beperkt.
 
Oh wat fijn. Ik dacht de enige te zijn haha!
Hier al jaren veganist. Ja zo'n extreme ??
Ben nu 34 weken zwanger en onze kerel groeit als een malle.
Bij verloskundige en inderdaad online is niet zo veel te vinden.
Maar ik weet gelukkig zelf heel goed wat we nodig hebben. En ik krijg vaker bloedonderzoek om te kijken of m'n waardes nog goed zijn. En die zijn dik in orde.

Wat betreft tips misselijkheid... Bij mij hielp altijd een geroosterde boterham met plantaardige boter ( lekker gesmolten ) en een klein beetje zout er op.
Ik heb een lage bloeddruk dus dat zout is geen probleem. ;)
Ook maakte ik alvast in de avond een smoothie zodat ik smorgens niet misselijk in de keuken hoefde te staan en gelijk iets zoets kon "eten".
Ik ben altijd erg alert geweest op m'n voeding en nu al helemaal natuurlijk.

Qua vitamine slik ik magnesium, algenolie en Prénatal vitamine.

Als ik kleertjes koop, koop ik ze altijd 100 % katoen. Verder komt hier eigenlijk niks anders in huis.

Wassen van de kleertjes uiteraard zonder toevoegingen van parfum en alle troep wat er bij komt kijken.
Zelf gebruik ik daarvoor dit merk.
https://www.biggreensmile.nl/products/eco-max-vloeibaar-wasmiddel-baby-parfumvrij-50-wasbeurten/emxbabylq50.aspx?productid=emxbabylq50&utm_source=google&utm_medium=merchant_centre&utm_campaign=merchant_centre&gclid=Cj0KCQjws4aKBhDPARIsAIWH0JXYhihjXWoN3mD5q3AuzKftHYdsFv_0-yAlote7JgjOMsOa4Ei7meUaAlr9EALw_wcB

En dan heb je nog deze site, daar bestel ik de verzorgingspulletjes.
www.ecco-verde.nl
Heel veel keus in verschillende prijsklassen.
Vegan, zonder toevoegingen....

Nu klinkt het net alsof ik de meest vegan mama muts ben van het land ?
Maar ik houd gewoon van natuurlijke geuren.
Ik heb op.de baby kamer bijvoorbeeld een bos lavendel gezet. Nou, dat ruikt heeeeeerlijk.
Ik maak zelf buideltjes met kruiden voor in de.kleerkast. Ook echt lekker.

Anyway, nou heb ik een heel verhaal getypt uit enthousiasme zonder antwoord te geven op je vraag geloof ik!
?

Ik kom ze gewoon zo weinig tegen. Vegan en dan ook nog eens zwanger!!!!

Oh en ik heb ook een dochter van 9.
Zij eet bij mij thuis plantaardig en ik geef haar mee dat als ze ergens is, dat ze mag aangeven dat ze plantaardig eet, maar dat het oke is als ze t niet doet. De keus laat ik aan haar , maar thuis geef ik het (voor mij) goede voorbeeld. Zij is nog te jong om zich druk te maken daarover.
Met deze grote vent in m'n buik ga ik precies hetzelfde doen.
Familie en vrienden weten dat ik vegan ben dus houden daar rekening mee.
Voor zover ze dat kunnen.
Want ja, voor sommige is pizza tonijn toch gewoon vegan? ?
En als mensen het weten en mijn kinderen bewust toch vlees of zuivel voorschotelen dan zeg ik daar wat van. Maar dan moet ik er wel bij zijn.

Mijn vriend is overigens niet vegan, maar respecteert alles en weet dat iedereen in het gezin alle voedingstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben.
Ben best wel een crea kok dus ze hebben niks te klagen.
Alleen komt er echt niks dierlijks in huis.
En als m'n vriend uit eten gaat dan besteld ie de allergrootste biefstuk die je ooit gezien hebt ?

En weer ga ik verder met m'n ellenlange verhaal hahaha!!!! Sorry....

Heb ik nou antwoord gegeven op je vraag? ????
 
MrN, ik vond inderdaad ook heel weinig info online. Zeker in het Nederlands. Als je in het Engels zoekt, dan vind je wel meer. Het is alleen wel goed op de bron letten. Er gaan veel claims van mensen rond die zelf het wiel proberen uit te vinden, en ik hou voor wat betreft de veiligheid van mijn ongeboren kind toch wel van wetenschap. Maar dat is nou net het probleem denk ik, er is zo weinig onderzocht voor wat betreft plantaardig eten en zwanger zijn. Van wat ik ervan begrepen heb is het gewoon: als je zelf al verantwoord vegan at en geen tekorten hebt, dan is het gewoon dat plus een beetje extra. Ik heb deze info een beetje als leidraad gebruikt: https://www.veganisme.org/informatie/levensfasen/zwangerschap/
Ik ben nu voor de tweede keer zwanger en nog geen enkel tekort aan iets gehad. Ik slik wel een multivitamine, en DHA en extra calcium, omdat dat niet in mijn multi zit. 
mijn dochter is nu 16 maanden en krijgt ook een multi vitamine druppel omdat ze erg kieskeurig eet, geeft me toch een fijner gevoel. Maar ik werk tegelijk aan diversiteit aanleren. 

Jonilse, zoals jij het doet sta ik er ook in voor mijn dochter en straks deze baby in mn buik. Zolang ze te jong zijn om er vragen over te stellen eten ze wat ik eet: grotendeels veganistisch. Alleen buitenshuis wil ik voorkomen dat ik te streng doe, want dan valt ze vast op sommige momenten buiten de groep, en dat is geen leuk gevoel. Waar ik kan zorg ik voor de vegan optie, of ik geef het mee. Maar als er een keer een feestje met taart is, ga ik haar niet verbieden om er een stukje van te eten. Familie let altijd wel goed op gelukkig ja. Sterker nog, die zijn door hoe mijn man en ik leven ook wat vaker op de plantaardige toer geslagen. Al is dat helemaal niet ons doel. 

ik hou ook wel van katoenen en rekbare kleding. Maar wel van leuke kleurtjes en printjes. Ik koop wel vaak van verantwoorde merkjes zoals bijvoorbeeld Frugi. Maar of het dan vegan is weet ik niet.  

Toiletspullen check ik wel altijd. Ik gebruik voor de kleine de shampoo/douchecreme van weleda, en eerder toen ze nog heel klein was creme badje van Weleda. De billenzalf vond ik niet zo prettig van dat merk. Je kan je wat ecologisch verantwoord betreft nog veel meer uitleven dan dat hoor :)
Ik ben sowieso vrij minimalistisch met toiletspullen en make-up. Geen hele voorraden en verschillende geurlijnen enzo. 


 
oh en de verloskundige weet niet dat ik vegan eet. Ze vroeg er niet naar en ik ga het niet vertellen als het niet gevraagd wordt. Dan zit ik daar straks een uur uit te leggen hoe ik vind dat je geen voedingsstoffen tekort komt. Helaas probeer ik wat dat betreft het onderwerp vaak te mijden. Uit de verschillende checks die je krijgt blijkt wel of het goed gaat met jou en de baby. En ik kan online toch wel meer vinden dan dat de verloskundige ervan weet. 
 
Haaaa Jonilse,

Wat ontzettend leuk om zo’n uitgebreide en enthousiaste reactie te lezen! Ik ben zo blij dat er nog iemand is, die veganist is! Ik vind het zo lastig om echt goede tips en adviezen hierover te vinden. Mega bedankt voor de linkjes, ik heb ze meteen even bekeken en ga daar binnenkort ook bestellen!! ?

Wat goed dat je het met je dochter zo aanpakt! Ik wil het zelf ook losjes houden en het niet voor mijn kinderen heel erg moeilijk maken als ze ergens anders eten. Ik kan me voorstellen dat kinderen zich dan ‘anders’ gaan voelen dan de rest (waar op zich niks mis mee is, mits ze zich er fijn bij voelen), al merk ik wel dat er langzaamaan steeds meer mensen overstappen op plantaardig eten.

Mijn grootste angst tijdens de zwangerschap is wel dat ik onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijg voor ons kindje, vooral vanwege de beperkte info die te vinden is. Ik voel me (buiten de kwaaltjes om) goed bij deze lifestyle en eet nu al zo’n 2 jaar volledig plantaardig. Ik slik b12, D, omega-3 en een multi vitamine voor zwangeren (Essential Organics, heel puur). Verder probeer ik veel groente, fruit, volkoren producten en bonen (kikkererwten etc) te eten. Het liefst heb ik een handboek voor zwangere veganisten, maar goed dat is er helaas niet. Misschien moeten we dat zelf maar gaan schrijven, haha.

Ik zou het heel leuk vinden om contact te houden en ideeën en tips uit te wisselen!

Liefs
 
Terug
Bovenaan