MrN, ik vond inderdaad ook heel weinig info online. Zeker in het Nederlands. Als je in het Engels zoekt, dan vind je wel meer. Het is alleen wel goed op de bron letten. Er gaan veel claims van mensen rond die zelf het wiel proberen uit te vinden, en ik hou voor wat betreft de veiligheid van mijn ongeboren kind toch wel van wetenschap. Maar dat is nou net het probleem denk ik, er is zo weinig onderzocht voor wat betreft plantaardig eten en zwanger zijn. Van wat ik ervan begrepen heb is het gewoon: als je zelf al verantwoord vegan at en geen tekorten hebt, dan is het gewoon dat plus een beetje extra. Ik heb deze info een beetje als leidraad gebruikt: https://www.veganisme.org/informatie/levensfasen/zwangerschap/
Ik ben nu voor de tweede keer zwanger en nog geen enkel tekort aan iets gehad. Ik slik wel een multivitamine, en DHA en extra calcium, omdat dat niet in mijn multi zit.
mijn dochter is nu 16 maanden en krijgt ook een multi vitamine druppel omdat ze erg kieskeurig eet, geeft me toch een fijner gevoel. Maar ik werk tegelijk aan diversiteit aanleren.
Jonilse, zoals jij het doet sta ik er ook in voor mijn dochter en straks deze baby in mn buik. Zolang ze te jong zijn om er vragen over te stellen eten ze wat ik eet: grotendeels veganistisch. Alleen buitenshuis wil ik voorkomen dat ik te streng doe, want dan valt ze vast op sommige momenten buiten de groep, en dat is geen leuk gevoel. Waar ik kan zorg ik voor de vegan optie, of ik geef het mee. Maar als er een keer een feestje met taart is, ga ik haar niet verbieden om er een stukje van te eten. Familie let altijd wel goed op gelukkig ja. Sterker nog, die zijn door hoe mijn man en ik leven ook wat vaker op de plantaardige toer geslagen. Al is dat helemaal niet ons doel.
ik hou ook wel van katoenen en rekbare kleding. Maar wel van leuke kleurtjes en printjes. Ik koop wel vaak van verantwoorde merkjes zoals bijvoorbeeld Frugi. Maar of het dan vegan is weet ik niet.
Toiletspullen check ik wel altijd. Ik gebruik voor de kleine de shampoo/douchecreme van weleda, en eerder toen ze nog heel klein was creme badje van Weleda. De billenzalf vond ik niet zo prettig van dat merk. Je kan je wat ecologisch verantwoord betreft nog veel meer uitleven dan dat hoor 🙂
Ik ben sowieso vrij minimalistisch met toiletspullen en make-up. Geen hele voorraden en verschillende geurlijnen enzo.