Zwanger en erg bezitterige schoonmoeder

<p>Hallo,</p><p>ik zit een beetje met mijn schoonmoeder in Mn maag. Sinds bekend is dat ik zwanger ben probeert ze op alle mogelijke manieren zich te bemoeien met de zwangerschap en met de aankomende bevalling. </p><p>Ze dringt zich ontzettend op de voorgrond met het aanschaffen van een badje, box en ledikantje voor bij hun thuis! Ik kon mijn oren niet geloven toen ik dit hoorde, het was onze bedoeling niet om hun oppas opa en oma te maken en dit waren zij ook niet van plan zoals ze zelf zeiden. De reden waarom ze deze dingen hebben aangeschaft weet ik niet, maar vind het nogal storend. </p><p>Ook zou Mn schoonmoeder graag bij de bevalling zijn en heeft dit al meerdere keren duidelijk laten merken. Ikzelf zit hier helemaal niet op te wachten en zou graag alleen mijn partner erbij hebben.</p><p>wat zijn jullie ervaringen hiermee en hoe zijn jullie hier mee om gegaan?</p>
 
Geen ervaring mee maar ik denk dat een goed gesprek misschien wel veel kan oplossen. Ik weet niet hoe je partner erover denkt? Misschien kan die ook wel een gesprek aan.. of misschien samen? Ik denk dat als je je grenzen op een respectvolle manier aangeeft dat uiteindelijk wel goed komt. Ik doe ook veel dingen anders dan dat mijn schoonmoeder is gewend en heb meerdere keren dingen aangegeven aan haar. Deed het altijd wel met een glimlach zodat het voor mn gevoel wat minder hard aan kwam ?
 
Heel vervelend en dit word erger als het kindje geboren is. Dus  als ik jullie was zou ik nu al een gesprek met haar aan gaan dat het jullie kindje is en jullie beslissen.  Nu is het over de box enz straks over het kindje. En dat is nog vervelender. 
Dat je je schoonmoeder niet bij de bevalling wil is een keus van jullie zelf en daar hoort zij zich bij neer te leggen.
Jullie bepalen  ?
En ik vind  het ook wel  een beetje aan je vriend/man om even in gesprek  te gaan  met zn mams. 
Succes 
 
Bedankt voor jullie reacties! 
Helaas vind mijn partner het allemaal prima, en vind dat ik me hier te druk om maak. Ik was vergeten te vermelden dat ik alles meerdere keren heb aangegeven maar helaas gaat het bezitterige gedrag gewoon door en vind ze dat zij als oma het recht heeft om bij de bevalling te zijn en inspraak te hebben over de dingen die bij de zwangerschap komen kijken
 
Als je partner het met zijn moeder eens is dat ze bij de bevalling mag zijn dan mag je aan je partner vragen of hij even een paar uur lang in zijn blootje met zn benen wijd gespreid voor jouw moeder wil zitten. Kijken of hij het er dan nog mee eens is ? 
 
Haha, helemaal eens met Susannaaaa. Het is aan de vrouw wie bij de bevalling is. Jij moet je comfortabel voelen om de klus te klaren. Je man en schoonmoeder kunnen vanalles vinden, maar jij hebt een veto.
De box en ledikant zijn een ander verhaal. Als ze die willen aanschaffen, dan kun je ze niet tegenhouden. Het is wel aan jou en je man hoe intensief die spullen gebruikt worden. Dus als ze ze heeft gekocht voor niets, tja... 
 
Oh getsie, wat naar die opdringerige houding. Heel korte metten mee maken. De bevalling is zoiets speciaals en heftigs, als die begint moet je je helemaal niet druk hoeven maken over eventuele schoonouders die aanwezig willen zijn. 
Maar zoals hierboven gezegd... Als zij al die spullen willen aanschaffen: prima. Betekend niet dat ze intensief gebruikt hoeven te worden. Dat zou ik proberen los te laten. Maar als het over de bevalling of de opvoeding gaat, moet je je poot stijf houden. Dat is helemaal aan jou en je man.
 
Dit is wel een beetje herkenbaar voor mij. Sinds mijn zwangerschap is mijn schoonmoeder naar mij heel zorgzaam. Daar heb ik even aan moeten wennen en ik vraag me dan ook af wat er gebeurt als de kleine er is. 
Toen ik nog niet halverwege was kreeg ik ook de mededeling dat zij een babykamer gingen inrichten. Ik kreeg een marktplaatsadvertentie te zien. Toen ik zei dat we al een kamertje hadden uitgekozen reageerde ze: ‘ik had toch al verteld dat we hier ook een kamer maken?!’. Ik heb maar even gezwegen... 
eenmaal thuis heb ik mijn gevoel geuit naar mijn vriend. Ons kindje is er nog niet en het word me nu al ‘afgepakt’. Hij verzekerde me dat wij kiezen bij wie ons kindje is. 
Nu zijn we goed 10 weken verder. Ik heb er met mijn schoonmoeder niet meer over gesproken, maar ik heb wel laten weten dat ik mijn kind graag bij me heb. Ik heb geen baan meer en kan dus prima voor ons kindje zorgen. De kamer bij hen thuis is ‘ook voor kindjes in de toekomst’ zei mijn schoonmoeder laatst nog... 
over de bevalling moet je echt heel bod zijn. Jij maakt de keus wie er bij is, niemand anders. 
Ik kreeg al te horen: ‘ik hoop dat je 10 dagen te vroeg bevalt, dan zijn jouw ouders op vakantie en is mijn man weg dus ben ik de enige die kan langskomen’. Gelukkig staat mijn vriend er net zo in als ik: we bellen pas als wij behoefte hebben aan bezoek. Eerst hij, ik en onze dochter. 
De enige zorgen die ik nu nog heb is dat mijn schoonmoeder rookt bij hun in huis. Dat kan ik niet verbieden, maar ik heb er nog geen goed gevoel bij dat ik mijn kindje dan daar moet achterlaten. Ze rookt niet als ik er ben, maar die lucht hangt wel in huis... 
 
hou je poot stijf! Jij word mama, het is jou lichaam en jou bevalling.
 
Terug
Bovenaan