Zwanger en fibromyalgie

Hoi hoi,

Ik heb inmiddels 3 kindjes (jongste is 7 maanden) en tijdens alle 3 de zwangerschappen waren de klachten na 3 maanden totaal verdwenen, tot zo'n 3 maanden na de bevalling. Dan steekt het weer even hevig de kop op bij mij.
De eerste keer stond ik er niet zo bij stil, tot de fysiotherapeut me vroeg hoe het ging met mijn klachten. Toen bedacht ik me dat ik eigenlijk helemaal geen pijn had. Zo gek! Maar dat blijkt meestal zo te zijn.
Dus wat dat betreft hoeft het je niet tegen te houden.

Succes met zwanger worden!

Groetjes Suus
 
Hallo allemaal,

Ik weet nu zins een jaar dat ik fybromyalgie heb en lees vaak dat je in de zwangerschap minder last hebt, ik ben nu bijna 7 weken zwanger van de tweede maar mijn eerste zwangerschap was echt een hele!! Bij mij werd alles wel erger en heb ook last van darm en maag klachten en met de fybromyalgie werd het alleen maar erger ik hoop dat het nu wel goed gaat maar ben eigenlijk zo bang van niet. De eerste 13 weken had ik nergens last van daarna alleen maar overgeven elkedag tot dat mijn dochtertje geboren werd ging alles weer weg. Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren jammer genoeg?
 
Hallo

Ik zal mijn verhaal proberen kort te vertellen tot nu toe: het is namelijk zo dat ik eind Juni te weten ben gekomen onverwachts zwanger te zijn geworden. Maar ik loop al in het Z.H. omdat ik vanaf 2/2014 al in de ZW zit met enorme pijnklachten en vermoeidheid, half Juli kreeg ik dan ook de uitslag Fibro te hebben. Nou het is momenteel nog steeds onmogelijk en niet te bevatten mijn hele wereld staat op zijn kop en weet me soms echt geen raad meer met mezelf en de pijn. Loop ook al bij de Fysio en sinds vorige week wordt mijn rug gekraakt door een manuele therapeut (ik wil al zo lang gekraakt worden maar nu het zover is, zit ik er hard aan te denken om daar maar mee te stoppen want het kost me meer als dat het me oplevert). Kortom ik heb al zo lang, zo`n verschrikkelijke ondraaglijke  pijn voornamelijk in mijn onderrug, helaas ben ik al rugpatient door een aangeboren rugafwijking, scoliose en sta inmiddels 2cm scheef en heb een holle rug. Ons eerste zoon hebben we op 18/3/2002 gekregen 2wkn voor mijn 21ste is hij gehaald d.m.v een spoedkeizersnede, nu is het dus 13.5 jr later en ben ik nu 34jr en doe mijn eerste zwangerschap echt 10x liever over dan deze 2de zwangerschap want kan echt gewoon niet uitleggen hoe ik me echt voel. Alles lijkt zo onmogelijk, negatief, zo frustrerend en dat terwijl ik iemand ben die altijd bezig is en blijft want ken echt niet stil zitten maar heb nu gewoon geen andere keus meer dan soms gewoon dagen niks in mijn huishouding te kunnen doen omdat de pijn onmogelijk ondraagbaar is en zo verschrikkelijk vermoeiend maar ik geef ondanks alles toch niet op want ben en zal altijd een echte doorzetter blijven maar echt zwaar en moeilijk is het nu zeker. Dus als je het mijn vraagt de combi Fibro en een zwangerschap zeker na de 30ste zou ik niet willen adviseren maar eerder afraden zeker als de pijnklachten al heel erg aanwezig zijn want anders wordt het echt dubbel zo erg.



Nou ik wens iedereen succes maar zeker ook sterkte voor degene die toch graag nog zwanger willen worden met Fibro en houd kracht en moed en hoop op beste want wat ik nu meemaak en voel dat gun ik niemand te toe.



Groetjes de 34jarige zwangere vrouw met Fibro
 
Ik heb met onze dochter weinig last gehad van fibro maar dat kwam doordat het grootste deel mooi weer was. Nu ben ik zwanger van de 2e en blijf ik last houden, maar het weer is daar de grootste boosdoener van:) De ene dag gaat beter dan de andere maar de zwakke plekken blijven. Ik hoop dat je snel zwanger mag worden en kunt genieten van je zwangerschap;)
 
Ik ben nu 11+2 dagen zwanger en heb fibro.
ben 26 jaar en weet het nu ongeveer definitief 2 jaar. 
Heb zelf nog overal last van. Was het maar zo feest dat je spieren ineens rustig zijn door zwangerschap. Het voed elkaar allemaal want door de pijn heb je geen slaap .. oververmoeidheid extra want met je zwangerschap ben je al extreem moe. En als je dan niet kan slapen is een hel. 
 
Maar we doen het voor ons wondertje dat hou ik in mijn achter hoofd. 
 
 
 
 
Hoi allemaal,
Ik ben 27 weken zwanger van ons eerste kindje en ik ben 31. Ik merk dat de pijnklachten iets meer zijn toegenomen sinds ik zwanger ben, met name rugpijn en spierpijn in mijn benen. Ook ben ik sneller moe en heb ik minder energie in vergelijking met de andere meiden (zonder fibromyalgie) uit mijn zwangerfitness groepje bij de fysio. Meedoen aan zo'n zwangerfit groepje is trouwens echt een aanrader. Een stok achter de deur om actief te blijven, je hebt contact met andere zwangere meiden en je doet alles in je eigen tempo.
Maar ondanks de extra pijn vind ik dat het nog wel redelijk gaat. Ik doe het gewoon wat rustiger aan. En als je dan een echo krijgt en dat kleine mensje ziet bewegen of je voelt weer een schopje, dan is het het allemaal waard!
Wat mij helpt met de voorbereiding op de eerste jaren na de geboorte van ons kindje is dat ik praktische adviezen krijg van een ergotherapeut over hoe ik bepaalde taken aan kan pakken (baby optillen, verschonen, wassen, vervoeren etc.) en hoe ik het zo kan doen dat het mij minder kracht kost.
 
Ik heb zelf ook fibromyalgie en ben nu 9+2 zwanger. Ik ervaar veel minder pijn wat ervoor zorgt dat de overige klachten die bij zwangerschap horen en stuk dragelijker zijn. Ik heb er zelfs meer energie door gekregen ondanks dat ik erg slecht slaap! 
 
Hallo allemaal, 
Hebben jullie ook bekkeninstabiliteit tijdens jullie zwangerschap? Of echt alleen fibromyalgie?
Wij hebben een enorme wens voor een 3e kindje, maar ik heb zelf fibromyalgie en bij mijn 5e zwangerschap (3x een miskraam gehad vandaar 5e zwangerschap) had ik bekkeninstabiliteit en zenuwen die klem zaten door de zwangerschap. Eigenlijk wel zo erg dat ik uitval had in mijn linkerbeen en op een gegeven moment in een rolstoel zat als we weg gingen. Zelf ben ik toch wel bang dat dit bij een 6e zwangerschap dus weer zo erg word. Maar onze wens is echt enorm.
Dus vandaar ben ik benieuwd of jullie ook bekkeninstabiliteit hebben of gehad hebben
 
Terug
Bovenaan