Ik snap echt niet waarom iemand vrijwillig een dag minder zou gaan werken waardoor je minder inkomen hebt, als de reden is dat je niet meer al je uren kunt maken ivm zwangerschap. Als je je bijvoorbeeld 20% of 40% zou ziekmelden ten gevolge van zwangerschap (ik noem maar iets), krijgt je werkgever dat gewoon vergoed. (Ik werk in HR.)
Ik zou er zo in gaan dat je duidelijk wil maken dat je aanvoelt dat je het op deze manier niet meer volhoudt. Dus echt samen een oplossing zoeken, en laat je niet onder tafel praten (gebeurt nog te vaak). Het is alleen maar fijn als je dit netjes bespreekt zodra je het merkt, het is wel belangrijk dat je hierin duidelijk bent, hoe lastig het ook is. Je werkgever moet je namelijk wel serieus nemen, vaak gebeurt dat niet goed genoeg. Tot het te laat is. En daarnaast zou ik dus echt sturen op een oplossing mbt deels ziekmelden, vanaf een bepaalde week, bijv. over 2 of 3 weken (ik noem maar iets, wat je denkt dat je nog redt). De werkgever krijgt ervoor betaald, op deze manier hebben ze wat tijd om een oplossing te bedenken. Alleen maar fijn. Als je plotseling zou uitvallen (wat uiteindelijk zeker zal gebeuren als je over je grenzen heen gaat), dan missen ze je ook en dan bovendien zonder waarschuwing. Dat komt ook wel weer goed. Ik heb het overigens zelf ook meegemaakt de 2e zwangerschap, het ging echt helemaal niet meer vanaf een week of 32, ervoor al deels niet meer. Bevallen met 35+5 (de 1e kwam met 36+2) dus voor mij was 32 weken gewoon ook al echt "de laatste loodjes", zo voelde het ook en ik heb geluisterd naar mijn lichaam. Anders was ze misschien nog eerder gekomen, of zelfs waarschijnlijk. Dus luister naar ie lichaam idd, hoe vaak ben je nu eigenlijk zwanger..meestal niet vaak 😉