Zwanger en fulltime leerkracht

Ja hier ook een kleuterjuf. Mn dochter inmiddels 2 maar het lukte mij ook niet meer jb de klas. Had het overzicht niet meer en kon me niet meer zetten om taken te doen. Kleuterklas is ook echt een ander verhaal dan midden/bovenbouw. Je kunt niet echt even zitten../blijven zitten..

Ik ben vanaf 30 weken uit de klas gegaan en ging in de ondersteuning. Kinderen kwamen naar mij toe en eigenlijk ging ik RT geven.
Consequentie is dat je dan wel met 34 weken met verlof moet gaan omdat je minder bent gaan werken. Maar dat vond ik toen heerlijk! Met m'n grote mond zei ik aan het begin ik blijf werken tot 36 weken maar dat ging echt niet. Het was even een proces van anders denken ? maar ik zou het (mocht het gegeven zijn) zo weer doen met 34 weken. Uiteindelijk kwam dochter met 39 weken

Succes met aangeven. Maar wat hierboven ook zeiden luister naar je lichaam.
Nu kan je die tijd nog nemen. En vergeet niet dat je ook "uitgerust" moet zijn om de bevalling in te gaan. En het is oon heerlijk om thuis even niets te hoeven:)
Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust

Als je nu al bang bent het niet vol te houden, zal je je wens van werken tot 36 weken moeten opgeven. Het is niet voor niets dat je ook met 34 weken met verlof mag. Zeker met beroepen zoals de zorg of onderwijs of kinderopvang die lichamelijk meer vragen dan een “zitbaan”.
Je kunt ook niet een dag minder werken, betaald krijgen en pas met 36 weken met verlof, uwv meldt je dan ziek en gaat je verlof automatisch in met 34 weken.
Iedereen wil tot 36 werken omdat ze dan langer verlof hebben als het kindje er is. Maar je weet nooit precies wanneer je kindje komt en vanuit onderwijs en zeker het basisonderwijs heb je geluk dat je al je vakantie terug krijgt en dus in wezen allanger verlof hebt als de meeste mensen. En die ene week op het einde gaat het verschil niet maken, het is hoe dan ook weer lastig weer te starten na je verlof!

Hi @KB het mooie van duurzame inzetbaarheid is dat je die dag gewoon betaald krijgt om werkzaamheden voor je klas te doen zonder dat je zelf in de klas zit zoals bijvoorbeeld je administratie en lesvoorbereidingen. Als startende leerkracht heb je recht op 80 uur per schooljaar en op dit moment heb ik daar nog niets van opgenomen. Als ik hiervoor toestemming krijg ga ik er qua inkomen dus niet op achteruit en red ik het precies om 1 dag minder voor de klas te staan totaan mijn verlof. Het is niet dat ik niet wil werken maar een kleuterklas vraagt fysiek nogal wat van je gedurende de dag, laat staan een hele week.

[quote quote=10545034]Ja hier ook een kleuterjuf. Mn dochter inmiddels 2 maar het lukte mij ook niet meer jb de klas. Had het overzicht niet meer en kon me niet meer zetten om taken te doen. Kleuterklas is ook echt een ander verhaal dan midden/bovenbouw. Je kunt niet echt even zitten../blijven zitten..

Ik ben vanaf 30 weken uit de klas gegaan en ging in de ondersteuning. Kinderen kwamen naar mij toe en eigenlijk ging ik RT geven.
Consequentie is dat je dan wel met 34 weken met verlof moet gaan omdat je minder bent gaan werken. Maar dat vond ik toen heerlijk! Met m'n grote mond zei ik aan het begin ik blijf werken tot 36 weken maar dat ging echt niet. Het was even een proces van anders denken ? maar ik zou het (mocht het gegeven zijn) zo weer doen met 34 weken. Uiteindelijk kwam dochter met 39 weken

Succes met aangeven. Maar wat hierboven ook zeiden luister naar je lichaam.
Nu kan je die tijd nog nemen. En vergeet niet dat je ook "uitgerust" moet zijn om de bevalling in te gaan. En het is oon heerlijk om thuis even niets te hoeven:)
Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust[/quote]Wat een fijne oplossing dat je uit de klas mocht voor andere werkzaamheden!
Misschien is dat inderdaad ook een idee, dankjewel!

Lees je even goed in wat je rechten als zwangere is.. ik las dus dat je ook recht hebt op een uur extra pauze. Dat is in het onderwijs wel een dingetje maar wellicht is er een oa die dat uurtje voor je kan doen zodat jij echt even tot rust kan komen. Ik werk ook als kleuterjuf. En in mijn eerste zwangerschap kreeg ik last van veel harde buiken vanaf 28 weken... ben met 30 weken het werk gaan afbouwen met gesprekken van de arbo arts en met 34 ben ik met verlof gegaan..

nu ga ik echt staan op mijn rechten en wil echt dat uur extra pauze straks ergens inlassen, want de meeste (collegas en directie) hebben niet door hoe fysiek belastend werk de kleuters zijn... en ik ga gwn weer met 34 weken met verlof.. en misschien wel eerder ben begin nov uitgerekend en zou dan nog 5 weken moeten werken.. denk zelf dat ik ouderschaps verlof ga opnemen van mijn oudste nog en als dat niet voldoende is onbetaald verlof. Vind zwanger zijn bij de kleuters echt heeel heftig. Naja laat iig biet over je heen lopen. Weet hoe weiniv speling er is in het onderwijs.

Op dit moment is het nog zo dat je vanaf 28 weken andere werkzaamheden moet krijgen omdat je als kleuterjuf geen afstand kunt houden. Ik ben docent in het VO en heb ook andere werkzaamheden gekregen, omdat ik wel een beetje afstand kan houden maar de ventilatie in mijn werkruimtes zwaar onder de maat is. 
zie site van de RIVM, daar komt onderstaande info vandaan. 

Voor overige beroepen buiten de zorg gelden de uitgangspunten zoals beschreven bij extramurale zorgmedewerkers waarbij de duur van de zwangerschap in de context van social distancing de hoofdrol speelt. Wanneer afstand houden ≥28 weken niet goed mogelijk is krijgt de zwangere werknemer in het derde trimester passende werkzaamheden aangeboden.

[quote quote=10545991]Lees je even goed in wat je rechten als zwangere is.. ik las dus dat je ook recht hebt op een uur extra pauze. Dat is in het onderwijs wel een dingetje maar wellicht is er een oa die dat uurtje voor je kan doen zodat jij echt even tot rust kan komen. Ik werk ook als kleuterjuf. En in mijn eerste zwangerschap kreeg ik last van veel harde buiken vanaf 28 weken... ben met 30 weken het werk gaan afbouwen met gesprekken van de arbo arts en met 34 ben ik met verlof gegaan..

nu ga ik echt staan op mijn rechten en wil echt dat uur extra pauze straks ergens inlassen, want de meeste (collegas en directie) hebben niet door hoe fysiek belastend werk de kleuters zijn... en ik ga gwn weer met 34 weken met verlof.. en misschien wel eerder ben begin nov uitgerekend en zou dan nog 5 weken moeten werken.. denk zelf dat ik ouderschaps verlof ga opnemen van mijn oudste nog en als dat niet voldoende is onbetaald verlof. Vind zwanger zijn bij de kleuters echt heeel heftig. Naja laat iig biet over je heen lopen. Weet hoe weiniv speling er is in het onderwijs.[/quote]Ik heb inderdaad ook het idee dat niemand beseft hoe zwaar een kleuterjuf het fysiek heeft, vooral tijdens de zwangerschap.
Ik geniet elke dag van mijn werk en ga met veel plezier er naartoe maar je bent wel gewoon de hele dag actief in de weer, wat in de midden- en bovenbouw toch wel heel anders is. Ik ga er zeker over in gesprek wellicht ook arboarts inschakelen wanneer er niet met mij mee gedacht wordt vanuit de directie. Dankjwel! En succes met je zwangerschap!!

Terug
Bovenaan