Zwanger en laten vaccineren corona

<p>Dag allemaal, </p><p>Zwanger en vaccineren tegen Corona, een gevoelig onderwerp. Zoveel 'boze' mensen die fel tegen het vaccin zijn, dat het lastig is om er met elkaar over te praten. </p><p>Is er iemand die tijdens de zwangerschap al het vaccin genomen heeft? Omdat je misschien tot de risicogroep behoorde? Ben benieuwd naar ervaringen. </p><p>Ik zag op het nieuws dat het advies is aangepast en dat zwangere vrouwen zich veilig kunnen laten vaccineren. Ik vind het een lastige keuze en voel me onzeker bij het maken van een beslissing. </p><p>Ik ben nu 23 weken zwanger en heb een beroep waarbij ik geen afstand kan houden (basisonderwijs). Ik ben in de afgelopen jaren meerdere keren met spoed opgenomen met 42 graden koorts door griep, ik reageer niet zo goed op virussen. Ben daardoor extra bang voor corona en twijfel of ik me dus niet beter kan laten vaccineren. </p><p>Ben benieuwd of iemand al ervaring heeft met zwangerschap en vaccineren. </p>

Zelf geen ervaring; niet zwanger en nog lang niet aan de beurt voor vaccinatie. 
Maar hier lees je meer over het advies wat de Nederlandse vereniging voor gynaecoloog nu geeft: https://www.nvog.nl/actueel/update-standpunt-vaccinatie-tegen-covid-19-rondom-zwangerschap-en-kraambed/
Misschien helpt dat je al wat. 

Hoi Droompje,
Begrijpelijk dat je twijfelt. Ik ben verpleegkundige en ik ben zeker niet anti vaccineren. Momenteel ben ik 32 weken zwanger. Ik ga me nu niet laten vaccineren, omdat ik over twee weken met verlof ga en ik mijn risico's kan beperken, zowel op het werk als prive. Mocht ik niet zover in mijn zwangerschap zijn zou ik ook twijfelen.

Gezien je vaker in het ziekenhuis hebt gelegen als gevolg van een virus, valt de afweging te maken wat voor jouw en de baby een groter risico is: de vaccinatie of corona. Denk dat het goed is om dit met je huisarts en/of verloskundige te bespreken, omdat zij jouw medische voorgeschiedenis kennen. Wellicht hebben zij goede argumenten waar jij je keuze op kan baseren.

Maak de keuze echt voor jezelf en je kindje, ongeacht wat anderen er van vinden of zeggen. Merk dat (niet zwangeren) collega’s het ook heel lastig vinden wanneer zij ervoor kiezen om zich niet te laten vaccineren omdat er veel ‘commentaar’ op is van anderen. Maar uiteindelijk bepaal je voor jezelf, én heb je ook gewoon recht op jouw privacy. Je bent niemand verantwoording verschuldigd.

Succes met de keuze!

Hi Droompje,

Ik werk ook in het basisonderwijs (groep 2/3 29 lln) en ben 12wk2d zwanger. Nu het advies is aangepast, en ook de Vereniging v Verloskundigen dit heeft ondertekend, wil ik mij wel laten vaccineren met alléén Pfizer of Moderna (vanwege de mRNA wat in het vaccin gebruikt is). Desalniettemin wil ik mij goed laten informeren bij mijn verloskundige. Daarnaast hangt het er misschien ook vanaf wanneer ik aan de beurt kom (31 jaar, verder gezond, geen verleden met hoge koorts zoals jij..). Verder volg ik erg mijn ‘buikgevoel’, er zijn immers zoveel uiteenlopende meningen..

Ik wil hier best 1 op 1 met je over spuien, maar zag geen mogelijkheid je persoonlijk een bericht te sturen..

Groetjes en sterkte! Eva

Dag droompje
Ik woon in België en daar geldt het advies al langer dat zwangere vrouwen zich mogen laten vaccineren. Nu zijn we zelfs een groep met voorrang. Ik ben nu 12 weken zwanger en heb enkele weken geleden mijn eerste prik laten zetten aangezien ik als zorgverlener mijn oproep al gekregen had. Ik twijfelde ook eerst maar zowel mijn huisarts als mijn gynaecoloog raadden me ten sterkste aan om het zeker te doen. Wanneer je als zwangere vrouw Corona krijgt, is de kans op een ernstiger verloop van de ziekte immers groter. Als jij je er goed bij voelt en je er veiliger door voelt, zou ik het zeker doen! Ik ben in ieder geval blij dat ik het heb laten doen.

Ben zwanger en 2x gevaccineerd.
Hier in Duitsland raden ze het zelfs aan, zwangeren zijn als ‘eerste’ aan de beurt. Voordeel- je kindje is dan ook al gevaccineerd.
Zo krijgen we Corona weg.

Ik twijfel net als jij ook.. werk in de gehandicaptenzorg en heb mijn eerste vaccinatie al gekregen. Mijn tweede staat over 2 weken gepland en dan ben ik 6 weken zwanger. Wel al overleg gehad met de gynaecoloog, ggd arts en huisarts en alle 3 zeggen ze hetzelfde. Vaccineren. Van mijn eerste vaccinatie totaal geen last, dus dat scheelt misschien ook wel. 
@mateke en @bohmi, welke vaccinatie hebben jullie gekregen en hoeveel weken waren jullie toen? 

@gebruiker Ik heb nog AstraZeneca gekregen, ik denk een week voordat de leeftijd daarvoor werd verhoogd. Ik was toen 9 weken. 24 juni zou ik mijn tweede prik moeten krijgen.
En zoals Bohmi zegt: je geeft je antilichamen via de navelstreng en later via borstvoeding door aan je kindje en dat vond ik persoonlijk ook echt wel heel waardevol! Dan is het meteen ook beschermd.

Terug
Bovenaan