zwanger en paracetamol?

Hoi,

Dank jullie dames.
De gyn gaf ook aan dat het advies van 8 per dag, 4g dus mocht, maar ja, beter niets.
Ik hoop dat de pijn snel afzakt en ik minder kan gaan nemen.
Ben laatste dagen, sinds ik gevallen ben, en die paracetamol neem ook erg duizelig, suf en weer misselijk. Normaal kan ik er wel tegen(al vaker veel pijnstilling moeten nemen, maar dan buiten zwangerschap).
Dan denk ik, komt het van de paracetamol, en als ik me zo voel, wat met kindje.
Maar jullie hebben me gerustgesteld meiden.

Dank jullie wel.

Liefs

Hoi Bloemetje,
 Wat vervelend zeg, in het gips en zo'n pijn... Net nu je toch al wat minder mobiel wordt door je buik.
Wat je paracetamol betreft is 4 gr. voor alle volwassenen de maximale dosering. Wat men mij altijd heeft wijs gemaakt is dat paracetamol de placenta niet passeert en daarom geen gevaar voor je kindje is. En dus ook geen last van de bijwerkingen heeft.
Succes en beterschap!
X Siem

Hoi meiden,

Ook de verloskundige heeft mij vertelt dat paracetamol niet kwaad kan voor de baby, maar alleen paracetamol en geen ibprofen ( of hoe je dat ook schrijft hihih )

liefs masrya

hoi dames,

ik las toevallig in de zwangerkalender van jonge gezinnen bij week 10 het volgende:

'Paracetamol is de enige pijnstiller die je tijdens de zwangerschap mag gebruiken (maximaal drie paracetamols van 500 mgr. per dag). Niets slikken is natuurlijk beter.'

dus dat is hetzelfde als mijn huisarts ook zei: 3 paracetamol per dag.
maar goed, als  je eigen  artsen een ander, meer persoonlijk advies geven, dan zou ik me daar gewoon aan houden.

veel beterschap!

groetjes,
mama in amsterdamzuid

Ik ben apothekersassistente en wij adviseerden ook bij zelfgebruik zonder overleg mx 3 tabletten per dag
In overleg met een arts/verloskundige mag dat dus mx 4 gram zijn dus 8 tabletten

Ibuprofen mag absoluut niet
Ik heb kortgeleden een getrokken kies gehad en toen mocht ik in overleg met de verloskundige een andere pijnstiller, maar daar voelde ik me niet echt prettig bij
Ik heb toen zoveel mogelijk de paracetamol genomen en die andere zo min mogelijk, maar zonder ging absoluut niet

De tekst uit het naslagwerk wat wij altijd gebruiken:

Zwangerschap/Lactatie Bij oraal gebruik van paracetamol tijdens de zwangerschap zijn geen schadelijke effecten op de zwangerschap of op de gezondheid van de foetus of pasgeborene aangetoond. Klinische ervaring met de intraveneuze toediening is beperkt. Paracetamol passeert de placenta. In therapeutische doseringen kan paracetamol worden gebruikt tijdens de zwangerschap.

Paracetamol gaat in kleine hoeveelheden over in de moedermelk, maar bij therapeutische doses is tot nu toe geen schadelijke invloed op het kind gevonden. Paracetamol kan kortdurend worden gebruikt door vrouwen die borstvoeding geven; bij chronisch gebruik dient voorzichtigheid in acht worden genomen.

ik wil toch ook nog even reageren;
wat ik altijd geleerd heb (ben assistent drogist geweest) 3mg -> 6 tabletten is het max aan zelfmedicatie.
Mijn VK gaf aan dat ik dus mag nemen als hoofdpijn of andere pijn te erg is.

Junior:
Pas was ik bij een drogisterij en die adviseerde zelfs bij een niet zwangere mx 5 gram
Ik als wat hoger opgeleide ben me er toen mee gaan bemoeien en heb het die persoon ook afgeraden als ze zuinig is op haar lever
Als ik het advies geef op mijn werk met paracetamol 4 gram  zeg ik er altijd bij dat het kortdurend mag, al zijn er ook patienten die het iedere dag nodig hebben

Dus mijn advies aan iedereen: bij medicatie overleg met een deskundige dus: apotheek arts of verloskundige maar neem niet teveel voor waar aan bij de drogist
Ik ben er ook erg op tegen dat steeds meer middelen ook bij de drogist verkrijgbaar zijn, terwijl er een gebrek is aan deskundig advies!!!
(al zijn er ondertussen al middelen weer uitsluitend apotheek geworden, dus alleen verstrekking via apotheek en rara hoe komt dat???!!!!)

Terug
Bovenaan