Zwanger en roken help!

Een beladen onderwerp.

Wie is er in het eerste trimester gestopt met roken?

Een vriendin van mij is nu 17 weken zwanger en net gestopt met roken. Ze maakt zich nu wel heel erg zorgen dat het te laat is...  

Ze heeft nog 5 maanden te gaan en hoopt dan dat dat ze gerookt heeft in het eerste trimester niet te merken was/is bijv. aan de placenta etc....

Hoe kan ik haar geruststellen? Ze rookte per dag zo'n 3 sigaretten en nu dus niet meer.

Liefs Allemaal.

Pffff,

Zeker een heel beladen onderwerp.......weet waar je aan begint! ;-)

Ik heb tot de 22ste week gerookt. Nu ben ik inmiddels al 7 weken een trotse niet-roker en dat hoop ik nog heel lang te blijven. Wat de gevolgen zijn? Geen idee, de één heeft geluk, de ander pech. Volgens de VK zit ik op schema qua groei, maar het is natuurlijk toch nog steeds afwachten als de baby er straks is. (astma, geboortegewicht, andere aandoeningen) je weet het niet.

Dus geruststellen?? Denk niet dat dat kan en  misschien ook niet goed is. Misschien is geruststelling wel een motivatie om weer te beginnen. Daarentegen, prijzen dat ze nu gestopt is en het stimuleren om het vol te houden heeft denk ik veel meer zin. Als ze het volhoudt is ze het grootste gedeelte van de zwangerschap een niet-rookster geweest, dat is een mooie gedachte lijkt me zo.

Wens je vriendin heel veel sterkte en ze kan het! Ik weet hoe moeilijk het is, maar volhouden!!

groet
kameraadsel

Hallo,

In ieder geval hartstikke goed dat ze is gestopt ook al lukte het de eerste periode niet. Ik zou als ik haar was de  ongerustheid bespreken met de vk/gyn. Misschien dat die haar wat gerust kunnen stellen. Ze zullen zo wie zo tevreden zijn dat ze alsnog is gestopt.  

Groeten pinklady  

Hoi Aicha,

Ik kan me voorstellen dat je vriendin zich zorgen maakt. Maar het is nu denk ik heel belangrijk, dat zij zich daardoor niet van haar doel laat afleiden. Die eerste paar maanden zijn voorbij, dat kun je niet meer terugdraaien. Maar ze kan nu het heft in handen nemen en ervoor zorgen, dat het vanaf dit punt alleen maar beter wordt. Daarom zou  ik proberen het om  te draaien, dus haar de positieve kanten ervan laten zien: Kijk eens, naar wat  jij wél hebt bereikt door nu te stoppen met roken! Dat is gewoon zo'n verstandige en krachtige beslissing geweest, super hoor!  Daar heeft haar kindje profijt van, daar doet ze het voor!

Wat fijn dat je vriendin op jou kan terugvallen, ze kan je steun nu goed gebruiken .

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia

Ik rookte voor mijn zwangerschap 20 sigaretten, toen ik erachter kwam dat ik zwanger was ben ik meteen naar 5 sigaretten per dag gegaan, maar na 7 weken zwangerschap ben ik geheel gestopt. Je doet het toch voor je kindje! Persoonlijk denk ik dat 3 sigaretten per dag niet super veel kwaad kunnen maar geheel stoppen is natuurlijk het best! In het begin is het lastig maar nu gaat het goed.
Succes met je vriendin!

Groetjes Mickey (12 wk)

Terug
Bovenaan