Zwanger en Wintersport

Hoi,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Chantal en ben net 6 weken zwanger van een eerste kindje. Ik wil graag in januari op wintersport...dat stond eigenlijk al gepland en in mijn ontwetendheid of naieviteit ging ik er eignelijk van uit dat als ik me goed voel dat ik eind januari nog wel kan skieen. Iedereen om mij heen geeft eigenlijk aan dat ze dat zelf nooit zouden doen....ik ga nu erg twijfelen.

Ik heb dus de VK gebeld en die zegt dat je het zelf moet weten maar dat het nog wel moet kunnen....

Wat zouden jullie doen ik ben tegen die tijd 12 a 13 weken zwanger.

Hoi Chantal,
Ik ben Stella en ik ben 7 weken zwanger. Ik heb hetzelfde als jou. Wij gaan de laatste week van januari op wintersport, ik ben dan dus 13/ 14 weken zwanger. Wij hebben de vliegreis al geboekt. Ik zit er ook wel mee, ik ski al wel een paar jaar, maar ik val toch ook nog wel af en toe. Stel dat je net een stok in je buik krijgt. Je zal het jezelf nooit vergeven als er iets gebeurd. Of je moet alleen wat blauwe pistes gaan nemen ofzo.
Ik denk toch niet dat ik het doe,
groetjes Stella

Dag dames

Ik ben nog nooit op wintersport geweest en ben het tijdens mijn zwangerschap niet van plan, maar afgelopen zomer wilden wij naar oostenrijk op vakantie naar de bergen. Omdat ik iets gelezen had over hoogtes en zwangerschap, maar het niet meer precies wist, heb ik het aan mijn VK gevraagd. Zij moesten het opzoeken, maar het wordt zwangere vrouwen afgeraden om boven een bepaalde hoogte te komen.   (ik weet het zelf niet meer precies...) Er is me vaag iets blijven hangen van 2000 meter, maar je zou het na moeten vragen voor de zekerheid. De reden is dat er dan te weinig zuurstof in de lucht zit. Voor ons niet schadelijk, hooguit even wennen, maar de beeb kan zuurstofgebrek krijgen.
Natuurlijk zijn er dan altijd van de pientere mensen die zeggen "daar worden toch ook gezonde baby's geboren...". Precies! de lichamen van de vrouwen die op die hoogtes wonen zijn aan dat zuurstofgehalte gewend. Wij niet.

Nu moet ik zeggen dat ik merk dat er veel verschillende meningen zijn over wat je wel en niet mag bij zwangerschap, misschien is dit ook zoiets. Maar mij is het afgeraden. Wat de sport betreft: er is het risico om te vallen, maar als je goed kan skien zal dat toch wel meevallen?

Kijk maar wat je met deze info wil doen, ik heb het risico niet genomen en we hebben een andere, lagere, bestemming gekozen voor dit jaar.

Ik ben zelf ongeveer 11 weken als ik op wintersport ga.
Ik zie niet in waarom je niet kunt skien. Je kind zit goed beschermt, je hebt nog helemaal niet een dikke buik, dus dat zit ook niet in de weg en gaat niet pijn doen ofzo ivm overbelasting.
Zelf ski ik al 29 jaar (elk jaar twee weken, nog nooit overgeslagen!) Dus ff rekenen: ja ik was 2 jaar toen ik voor het eerst op ski's stond, nu ben ik 31. Ik kan me niet meer herinneren dat ik de afgelopen 20 jaar gevallen ben. Je kind kan ook wel tegen een val hoor!
Ik zal wel rustig aan doen, en misschien voel ik me er wel helemaal niet prettig bij, dat zou   maar zou kunnen. Het zit toch tussen je oren he, zo'n zwangerschap!

Groetjes!

Hee meiden,

Wij zouden in december gaan skien met de kerst. Ik zou dan 11 weken zijn. Wij hebben dit geannuleerd omdat we helaas een verhaal dichtbij ons (buren) kennen waarbij het niet goed is afgelopen. Mijn buuf kan zelf erg goed skien maar er is een snowboarder met grote snelheid tegen haar aangebotst. (dit kan dus altijd gebeuren ook al ski je zelf nog zo goed). Helaas heeft zij een miskraam gehad en zij denkt zeker te weten dat het door de klap kwam. 100% zeker weten doe je het natuurlijk nooit maar ik neem het risico zeker niet. Van de trap vallen als je zwanger bent is gevaarlijk dus een fikse klap met skien ook. Enne wat is nu belangrijker....die skivakantie of het kindje in je buik? In de meeste skioorden zijn er ook nog wel andere dingen te doen zoals zwemmen en de sfeer proef je toch wel.

Succes met het nemen van je beslissing!
gr.Ing

Hee meiden,

Wij zouden in december gaan skien met de kerst. Ik zou dan 11 weken zijn. Wij hebben dit geannuleerd omdat we helaas een verhaal dichtbij ons (buren) kennen waarbij het niet goed is afgelopen. Mijn buuf kan zelf erg goed skien maar er is een snowboarder met grote snelheid tegen haar aangebotst. (dit kan dus altijd gebeuren ook al ski je zelf nog zo goed). Helaas heeft zij een miskraam gehad en zij denkt zeker te weten dat het door de klap kwam. 100% zeker weten doe je het natuurlijk nooit maar ik neem het risico zeker niet. Van de trap vallen als je zwanger bent is gevaarlijk dus een fikse klap met skien ook. Enne wat is nu belangrijker....die skivakantie of het kindje in je buik? In de meeste skioorden zijn er ook nog wel andere dingen te doen zoals zwemmen en de sfeer proef je toch wel.

Succes met het nemen van je beslissing!
gr.Ing

Hoi,
moeilijke beslissing. Zeker als je al geboekt hebt. Mocht dat niet zo zijn, dan zou ik echt geen wintersport boeken. Het is inderdaad zoals Inge hierboven zegt. Je kunt dan zelf nog zo goed kunnen skiëen, maar je weet nooit wat er gebeurd. Vallen kan altijd en je bent niet alleen op de piste. Stel iemand anders botst tegen jou aan. Ik zou het risico niet willen nemen. Maar dat is ieders eigen keuze.
Succes.
Groetjes V.

Als je rond de 12-13 weken zwanger bent, ligt je baarmoeder nog beschermd achter je schaambeen. Daarnaast ligt je kindje in een hoop vruchwater, dus de kans dat er iets gebeurt is niet heel groot. Je kan toch gewoon gaan en eerst rustig kijken of je je prettig voelt op de ski's. Als dat niet zo is, kun je ook flinke wandeltochten maken. Niet hetzelfde als skiën, maar je krijgt de sfeer wel mee en je bent er lekker uit. Hoogte mag vls mij ook max 2000mtr zijn, omdat lucht daarboven ijler is , er minder zuurstof inzit. Ik ken meerdere meiden die zelfs tot 20 weken zijn gaan skiën en een gezond kindje hebben gekregen!
Succes met maken van keuze, mira (36 wkn)

Terug
Bovenaan