Zwanger: hoe voorzichtig zijn jullie met corona?

<p>Hoi,</p><p>Ik ben 18 weken in verwachting en vroeg me af hoe voorzichtig andere zwangeren zijn met corona? Dus bijv alleen met de trein reizen als het nodig is, niet met meer dan 3 mensen afspreken, afstand houden etc.</p><p>Ik hoor het graag</p><p>Groetjes A</p>

Ik was vorig jaar zwanger, ik was totaal niet bang en heb ook niks gelaten of extra gedaan. Gewoon zoals ik deed voor corona bestond.

Ik was zwanger toen corona uitbrak. Door alle lockdowns me overal aan gehouden, ook omdat er toen nog weinig over bekend was. Zou doen waar je je prettig bij voelt. Zo zou ik bijv mensen minder snel 3 zoenen geven of een hand geven als ik nu zwanger was geweest. Maar verder gewoon lekker met mensen afspreken en bij onbekenden wel afstand houden, maar bij familie/vrienden niet meer.

De corona die nu weer rond gaat schijn je minder ziek van te worden. Het is vooral vervelend voor jezelf als je het krijgt, je baby zit veilig in je buik.

Ligt eraan hoe ver je in de zwangerschap bent. Ben nu 19 weken zwanger. Rond de 6 weken hebben we thuis allemaal corona gehad en ook wel allemaal 3 dagen flink ziek van geweest (ws de omikronvariant). Lijkt erop dat de kleine er totaal geen last van heeft gehad.
Uit onderzoeken naar de eerdere (gevaarlijkere) varianten, blijkt dat sommige zwangere vrouwen daar in hun laatste trimester heel ziek van werden, soms hun kindjes ook of 1 van beiden kwam zelfs te overlijden.
Ik wil vanaf het 3e trimester daarom voorzichtiger zijn. Nu werk ik af en toe op kantoor (moet daarvoor ruim een uur treinen) of op een flexwerkplek. Tegen die tijd wil ik dat om zeker te zijn beperken. Maar ja, manlief gaat naar kantoor en zoonlief naar de kleuterschool, 100% zekerheid is er nooit.

Ik ben nu bijna 20 weken en met het laatste nieuws vind ik het wel iets spannend, maar uiteindelijk is er echt een hele kleine kans dat het ernstige gevolgen heeft. Ik heb twee vaccinaties en in oktober corona gehad. Ik twijfel wel of ik de booster alsnog ga halen in de zomer. Hoogzwanger en corona lijkt mij ook niet zo fijn.

Ik heb erg voorzichtig gedaan. Hoe klein de kans ook is dat er iets mis gaat, hij is er wel. Mijn moeder werkt in het ziekenhuis en heeft een zwangere zien overlijden aan corona. De baby moest te vroeg gehaald worden. Daarnaast kan corona de placenta erg beschadigen. De baby zit dus niet zonder meer veilig in de buik!
Mijn credo was better safe than sorry.

Terug
Bovenaan