Zwanger na miskraam

Hoi Kikik,
Wat fijn dat je weer zwanger bent, dat op zich is natuurlijk al heel mooi. Als je eenmaal een miskraam hebt gehad is een intacte zwangerschap niet meer vanzelfsprekend en is dat genieten ook lastiger. Mij hielp het om te accepteren dat die spanning erbij hoorde want ik was het deels nog aan het verwerken. Toen ik eenmaal de termijn gepasseerd was waarbij de eerdere zwangerschap mis was gegaan kon ik steeds meer ontspannen. Het genieten kwam pas geleidelijk aan (maar het komt zeker!). Ik denk dat ik hier bij een volgende zwangerschap ook tegenaan zal lopen en ook dat is oké. Je kleintje groeit vast goed, ik ga in ieder geval voor je duimen

Hee Kikik,
Ik doe dit normaal nooit maar wil er graag over meepraten.
Wij hebben zelf een kleine 5 jaar geleden ook een miskraam gehad,op ruim 11 weken,van een tweeling.Ontroostbaar waren we.
Een goed half jaar erna weet zwanger geraakt,en ook hier ging het fout.Na 6 weken kreeg ik ineens immense pijn aan mijn lies,en toen ik een beetje bloed ging verliezen en pijn hield,wist ik dit is niet goed.Verloskundige zei dat het te vroeg was om naar een hartje te luisteren,ik moest contact blijven houden.Moeder op de hoogte gebracht en die reed me gelijk naar de verloskundige,zag hoeveel pijn ik had.’Zorg maar dat er iemand zit want we komen er nu aan!’ Eenmaal daar aangekomen was het duidelijk,ze zag geen hartje,ook geen baby’tje maar wel iets wat niet goed was.Ik had een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en moest gelijk naar het ziekenhuis!Ik uiteindelijk naar huis en de week erna was uiteindelijk het hormoon zo hoog dat ik met spoed werd geopereerd.Tijd was er niet voor opname bespreking,bij de lift vroeg de anesthesist nog gauw hoeveel ik woog..Dit was trouwens ook een tweelingen zwangerschap,1 in de baarmoeder en 1 in mijn eileider die is geklapt en verwijderd is.
We hielden het even voor gezien,hadden even genoeg van alle pijn,zorgen en vooral onbekommerdheid.Niks meer spontaan,ik ben er wel door veranderd.
Nu 4jaar verder,en 29 weken zwanger van een jongen.Ik heb het er heel moeilijk mee gehad,en af en toe nog.Wat mij de eerste 12 weken erdoor heeft getrokken is een mantra,wat ik meerdere malen per dag herhaalde.
Ik ben nu zwanger en er trots op.Ik ben nu zwanger en er blij mee.Dingen die in het verleden zijn gebeurd,gebeuren nu niet meer.Ik krijg een goede,gezonde zwangerschap en een gelukkig en gezond kindje.Dit zijn letterlijk mijn woorden geweest,en ze hebben mij in tijden zeker geholpen.
Ik weet dat ik me met tijden zorgen blijf maken,want eerlijk gezegd na al dit heb ik weinig vertrouwen in mijn lichaam over.Alle symptomen die je leest bij een inwendige bloeding had ik niet.Ik ben ook maar een mens,en dat mag.Soms als ik het moeilijk heb ermee,merk ik dat mensen over iets anders beginnen,en dan kom ik er zelf ook wel uit.

ik wens je heel veel succes en alle geluk toe! 

Hier ook een eerste zwangerschap die een miskraam werd. Bleek bij de eerste echo met 8/9 weken toen.
3 maanden later weer zwanger en vanaf ongeveer 18 weken kon ik het beter loslaten en genieten, maar bleef het toch moeilijk vinden af en toe. Vooral tegen het einde ook weer als ik dan iets voelde.. Tja, het was niet anders dus heb geprobeerd het los te laten zoveel mogelijk. 
Onze dochter is nu 5 maanden ?

Een miskraam is een vorm van trauma. Als je er meerdere hebt dan kan dit echt psychisch wat met je doen. Ik ben nu 20 weken zwanger na 4 miskramen, waarvan 1 bbz. Het wegstoppen van het trauma lukte me niet meer dus ik heb psychische hulp gezocht. Schaam je hier niet voor en vraag om hulp als je dit nodig hebt! 

Hoi kikik 

Als eerst gefeliciteerd..

Ik heb zelf 2 miskramen gehad en daar ging de angst wereld open toen ik weer zwanger werd. Ik wil je ook niet bang maken maar ik heb gewoon mijn gedachtegang op "het kan altijd mis gaan" gezet en heb mijn zwangerschap zonder problemen doorlopen. Inmiddels een prachtige meisje van 7 maanden 

Terug
Bovenaan