Zwanger onder de 25

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben 23 en 6 weken zwanger. Dat is voor Nederlandse maatstaven behoorlijk jong. De meesten beginnen toch pas tegen de 30 serieus aan kinderen te denken.

Toch hebben mijn man en ik bewust gekozen voor het jong kinderen krijgen. We hebben al 8 jaar een stabiele relatie en daarnaast ben je jong het beste vruchtbaar en straks als je kinderen puber zijn ben je ook nog niet zo heel oud.

Ik merk in mijn omgeving dat het vaak nog raar wordt gevonden als je zo jong aan kinderen begint. Mijn collega's zullen erg verbaasd zijn als ze het horen:  aan hun uitspraken hoor ik wel eens dat ze het 'onverstandig' vinden om jong aan kinderen te beginnen. (Waarom is me niet duidelijk.)

Zijn er meer jonge moeders die dit soort ervaringen hebben? Vallen de reacties op je jonge zwangerschap mee of tegen? Waarom kies je zelf wel/niet voor jong ouderschap? Ik ben benieuwd!

Groetjes
Sarah

hai,
Hier nog een jonge as moeder. Ik ben 21 en bijna 10 weken zwanger van ons eerste kindje.Ik ben 22 als het kindje geboren word.
Er zijn een aantal mensen in mijn omgeving die het al weten, en die vinden het hartstikke leuk. Ik ben altijd gek geweest op kinderen en ik vind mezelf helemaal niet te jong.
Misschien zal ik straks ook wat minder positieve reacties krijgen, maar daar zeg ik dan gewoon iets van. Tegen een 35+er zeg je ook niet: Goh vind je jezelf niet al te oud.
En 23.... vind ik al helemaal niet te jong!! Probeer er lekker van te genieten, en laat je niet verdrietig maken door reacties van anderen!! Over 20 jaar ben je 43 (nog lekker jong) en is je kind 20, prachtig toch!!
Groetjes Dong

Hoi meiden,

Hier ook een jongemoeder:)
Ben ook 22 jaar en als het kindje geboren word inmiddels 23..
Ik weet wat je bedoelt..er zijn idd mensen die het raar vinden, maar ach dan maar toch?!
Tis idd niet leuk..maar wat dong al zegt je bent straks nog een heerlijke jonge moeder! lekker toch!? :)
Jij voelt dit zo, dus waarom niet? laat ze maar lekker, veel mensen weten het toch altijd beter! :) lekker van genieten meissie!

Liefs! 23 weken zwanger 1e kindje

hey meiden

Ik was 21 toen ik zwanger werd en 20 toen we ermee begonnen! Ik ben nu 22 en vandaag 34.1 week zwanger!   Bij mij op het werk zijn wel meer jonge meiden die zwanger worden, ik heb ook vriendinnen die al moeder zijn! Ach en tuurlijk zullen er mensen zijn die het te jong vinden maar als jij en je man/vriend erachter staan is het goed!!

gr cora

Hoi Sarah,

Ik vind juist dat je nu veel meer jonge mensen kinderen krijgen.
Er is een hele tijd geweest dat vrouwen eerst een carriere wilden en daarna kinderen en die zijn dan ook vaak rond de 30.
Ik zelf ben 26 en ga al 10 jaar met mijn vriend maar als het aan ons had gelegen hadden we ook al veel eerder kinderen gegkregen want in mijn omgeving hebben ze allemaal al kinderen!
Ook heeft het er denk ik mee te maken waar je woont in de grote steden zullen er wel veel meer jonge moeders zijn.
Maar ik vind wie zijn die mensen om te oordelen als je alles op een rijtje hebt hoort het op een gegeven moment erbij.
Je bent er dan allebei aan toe en wilt iets samen opbouwen en de een is daar eerder aan toe dan de ander.
Zo zijn er mensen die na een relatie van een jaar een kindje krijgen en mensen na een relatie van 10 jaar en het kan bij allebei net zo goed als fout gaan.

Maak je vooral niet druk, ik zeg altijd maar....

Ze kunnen beter over je lullen dan van je vreten!!!!!! (dat is haags hahaha!!)

Je leeft je eigen leven!!!!!!!!

Groetjes Francis

Hoi meiden,

Ik ben 20 en 33w5d in verwachting. Wij kijken er juist positief tegenaan. Je bent nog jong en fit en boordevol energie en dat kun je dus ook kwijt in je kind. Ik ken mensen die ook jong kinderen kregen en die zien er nog zo lekker hip uit! En ik ken ook mensen die nog laat kinderen kregen en die vind ik zo veel verder van hun kind afstaan. Hiermee wil ik niemand aanvallen, want ieder zal het toch anders ervaren.

Probeer de negatieve reacties langs je af te laten gaan en alleen naar  de positieve te luisteren. Bij mij in de familie reageerde ze gelukkig positief. Mijn zus heeft namelijk met haar 22e een kindje gekregen.

Geniet lekker van je zwangerschap en dadelijk van je kindje. Mensen zullen toch altijd commentaar leveren, ongeacht welke leeftijd je hebt!

Liefs Tineke

hoi

bij mijn eerste was ik 21 toen hij geboren werd
was ook een bewuste keus
we hadden allebei een vaste baan en hadden een eigen huis
kortom we waren er gewoon aan toe

de ene 20tiger is de ander niet

liefs ilona 14 wk zwanger van nummertje 2

hey ik vind 23 helemaal niet te jong.
Zelf ben ik 21 en 38 weken zwanger van de 2e.
Mensen zeggen wel eens dat ze me te jong vinden
en of ik we af en aan weet, maar iemand van 30 die zwanger is
weet toch ook nergens van!!!        
Ben blij dat we zo vroeg met kinderen zijn begonnen.

gr kirsten

Terug
Bovenaan