Zwanger van ex, eist nu moslim opvoeding!?

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik 7,5 maand zwanger en zoon 3 weken geleden ben ik erachter gekomen dat de vader van het kind vreemd is gegaan.

Ik hoop dat ik mijn verhaal duidelijk kan maken aan jullie want het is nogal een ingewikkeld verhaal. Zelf weet ik niet goed wat ik moet doen (of voelen wat dat betreft) omdat voor mijn gevoel alles waar ik van had gedroomd mij is ontnomen en ik nu in een hele korte tijd sterk moeten worden voor een klein wondertje wat er binnenkort aankomt.

Ik heb mijn nu ex leren kennen zoon anderhalf jaar geleden. Dat het wat werd tussen ons heeft nog een tijdje geduurd. Toen wij eenmaal iets kregen bleek ik na 2 maanden door de pil heen zwanger te zijn. Ik schrok hier erg van. Op de eerste plaats natuurlijk omdat we pas zo kort bij elkaar waren maar ook vooral omdat hij moslim is en ik niet goed wist wat zijn reactie zou zijn. Gelukkig pakte hij het heel goed op, en beloofde er voor ons te zijn en voor ons te zorgen.

Rond dezelfde periode vertelde hij mij ook dat hij een ex had die hem lastig viel. Zij zou niet kunnen accepteren dat hun uit elkaar waren en zou waarschijnlijk als ze de kans kreeg ook ervoor zorgen dat ik ging geloven dat zij nog met hem was. In de afgelopen maanden is er dan ook veel voorgevallen wat betreft de ex. Telkens als wij ruzie hadden over zijn ex en dat ik hem niet vertrouwde dan zei hij dat ik hem geen eerlijke kans gaf en dat ik niet spoorde om telkens ruzie te maken over iets dat niet was. Na al die maanden bleek mijn gevoel dus wel degelijk te kloppen en zijn we dus nu op het punt belandt dat ik er dus echt alleen voor sta.

In de maanden dat wij samen waren hebben we veel gepraat over de opvoeding van onze zoon en hoe die zou gaan moeten verlopen. De basis was geen probleem. We dachten er allebei hetzelfde over en zaten echt op 1 lijn. Maar voor mijn ex was nog iets anders heel belangrijk: de islam. Daar kwam nogal het 1 en ander bij kijken: een besnijdenis, halal eten, leren dat god bestaat (ik geloof niet in god), bidden en niet te vergeten alle feestdagen zoals carnaval, sinterklaas, kerst en zelfs nieuwjaar zouden de deur uit moeten. In het begin heb ik behoorlijk gestreden om een middenweg maar al snel zag ik dat dat niet mogelijk was. De afspraak werd een moslim opvoeding met als uitzondering de feestdagen die ik dan met hem bij opa en oma kon vieren.

Maar nu komt mijn enorme dilemma. Sinds dat wij uit elkaar zijn hebben wij elkaar zo goed als niet gesproken. De keren dat we elkaar wel spraken ging het voornamelijk over dat ik vond dat er een gesprek moest komen over hoe nu verder. Want, hoe moet ik nu verder? Hij verwacht namelijk dat ik als Nederlandse “ongelovige” zijn zoon islamitisch ga opvoeden. Dat ik halal eten maak voor ons kind en hem stimuleer in de islam. Ook wil hij de in de weekenden onze zoon meenemen. Mijn angst is nu dat hij alleen maar contact houd om te zorgen dat mijn zoon een moslim word en niet omdat hij een vader wil zijn. Op de lange termijn maak ik mij enorm druk over dat ons kind in een soort loyaliteitsconflict terecht komt. Als moslim leer je namelijk bijvoorbeeld dat alle ongelovige slecht zijn en naar de hel gaan. Dit zou betekenen dat hem indirect geleerd word dat ook ik daar terecht kom. Hoe kan een kind daar later in hemels naam mee om gaan?

Van de ene kant wil ik hem in het leven van ons kind, ik wil hem ook niet zijn zoon ontnemen, maar zijn eisen zijn super onrealistch en ben heel bang dat als ik zeg dat het hele “islam feest” niet doorgaat hij er ook niet zal zijn. Aan de andere kant als ik alles wel toelaat, hoe gaat het dan over 10 jaar? Heb ik dan een zoon die het idee heeft dat hij moet kiezen tussen islam, vader en moeder?

Ik weet het, een heel verhaal. Maar ik hoop dat het enigszins duidelijk is en dat hier misschien mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt of ervaring hebben met iemand die ook een kind heeft met een moslim. Zijn mijn zorgen gegrond of moet ik hem als vader een kans geven?

Hoi,

jeetje.. dat is wel een situatie ja.. ik weet zelf niet hoe ik zou handelen in zo een situatie, maar ik vind dat je moet doen wat je moeder gevoel zegt dat je moet doen. Misschien een beetje cliché, maar als moederzijnde weet jij natuurlijk wat het allerbeste is voor je kind. Ik vind persoonlijk, als ie alleen in het leven van z'n kind is om grofweg alleen te controleren of zn kind moslim word opgevoed dat ie er niet is om de juiste reden.. voor mij een reden om het niet te doen. Als jij zelf vind dat hij toch wel wat moet mee krijgen van de islam, zou je misschien bepaalde gewoontes ect kunnen aanhouden. En als ie eventueel ouder is kan ie altijd nog zelf een keuze maken over welke religie hij wilt aanhouden.

ik hoop dat je wat hebt aan m'n advies.

Wat een vervelende en moeilijke situatie zit je. Het 1e waar ik aan denk is dat ik in jouw situatie mijn ex sowieso geen gezag zou geven.

Ik voel natuurljk niet wat je voor die man voelt, maar ik zou mijn kinderen nooit islamitisch op (laten) voeden. Zoals je schrijft is hij redelijk streng en volhardend over zijn geloof. Grote kans dat je kind opgroeit tussen strijd tussen jullie opvoedingsideeen en hij zal zeker niet bijtrekken wat zijn geloof betreft. Ik zou het alleen doen, hoe zwaar het ook is.

Meid, heel veel sterkte de komende tijd en probeer heel goed bij jezelf te blijven. Hopelijk heb je veel lieve mensen om je heen die jou helpen.

Hallo,

Ik ben zelf een Ex Moslim ik weet wat je nu door moet maken. Ik ben juist weg gegaan doordat mijn ouders deze dingen eiste als ik kinderen zou krijgen inmiddels moeder van een zoontje en die eiste islamitische naam, besnijdenis, dat hij arabisch zou leren, de Quran zou leren kennen en noem maar op. Ik ben getrouwd met een Nederlandse man. Ik ben streng opgevoed in de islam.

Mijn advies aan jou is. Jou ex zal er alles en echt alles aan doen om jou kind uiteindelijk helemaal in de islam te pushen. Geloof me uiteindelijk zal je als "vrouw" niks te zeggen hebben. Ik zou als ik jou was hem geen erkenning geven. Islamitische mannen zijn dominant. Hij zal er alles aan doen om jou kind zo te vormen in de islam hoe hij zelf wil als hij erkenning en voogdij heeft.

Gr

Zolang jij je kind niet door hem laat erkennen, is het kind wettelijk niet van hem en sta jij in je recht het kind alleen en op jouw manier op te voeden. Nou ben ik geen jurist, dus zou je wel even na moeten kijken. Het gaat om de veiligheid en opvoeding van jou kind. Ik snap dat je hem geen vader wilt ontnemen. Maar kijk wat beter is voor het kind: een vader die totaal iets anders wil san de moeder waardoor er evt ruzies ontstaan of het missen van een vader maar wel heel veel liefde krijgen?

Hallo ..

Wat je mee maakt is te veel voor je en moeilijk om mee om te gaan.
Bij je ex terug te gaan is moeilijk, waarom?  Omdat jullie probleem met zijn ex vriendin nog niet eens opgelost is. Nu is er een tweede probleem en dat is alles op zijn manier willen doen voor jullie aanstaande kindje. Als je voor deze beide problemen niet klaar voor staat moet je niet terug. Wel zou je hem later niet moeten verbieden om zijn kind te zien.. uiteindelijk is het zijn vader hoe dan ook. En hij zal het ook niet laten en zal alles doen om zijn kind te kunnen zien. Voed je kind op hoe jij denkt dat het goed is, maar hij mag ook papa zien. Maak het ook dan duidelijk of je terug bij hem wil of gewoon helemaal niet. En maak ook duidelijk dat als je baby in jou huis is dat de opvoeding in jou handen is. Alles moet uiteindelijk besproken worden en hopelijk komt het goed met jou en de baby.

Groetjes Sara

'Als vader erkennen' en 'vader zijn' zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen. Erkennen als vader kan altijd nog, ook als jullie zoon ouder is.

Ik heb wen vriendin die van haar moslim vriend is af gegaan nadat hun zoon 2 maanden was: wel erkend als vader, maar konden het absoluut niet eens worden over de opvoeding. Nu uit elkaar en dagelijks roept hij dat hij nu rechten heeft en hem mee gaat nemen naar zijn geboorte land.

dus pas op en zoek hiervoor hulp. Een huisarts kan je naar de juiste mensen helpen.

heel veel sterkte!

Terug
Bovenaan