Hey, ik heb de laatste jaren ook wat overgewicht. Toen mijn man en ik voor onze eerste gingen proberen was het 1 maand na het stoppen met de pil al raak. De tweede waar ik nu 25 weken zwanger van ben was een soort cadeautje. 6 maanden na de geboorte van de eerste zat ik namelijk nog niet aan de pil, we wisten dat het kon gebeuren maar hebben verder niet specifiek geprobeerd. Toen bleek ik ook binnen een paar cyclussen zwanger te zijn. Het zwanger worden is hier in ieder geval dus geen probleem gebleken, al moet ik zeggen dat ik mijn leeftijd mee heb hierin. Ik ben nu namelijk 24.
wat betreft de zwangerschap zelf heb ik ook miet ervaren dat ik het zwaarder heb dan mensen zonder overgewicht. De eerste zwangerschap ging op wat misselijkheid en moeheid in de eerste weken na erg goed, pas op het eind rond 36 weken kreeg ik een hoge bloeddruk en bij 39 weken hellp waardoor ik direct ben ingeleid. Of dit ook iets met mijn gewicht te maken had weet ik niet maar ik kan natuurlijk niet ontkennen dat dit onmogelijk is. Wel ben ik na de eerste zwangerschap al heel snel wet hersteld en was ik gauw weer op de been.
Nu ik zwanger ben van de tweede gaat de zwangerschap (tot nu toe) nog “makkelijker” dan de eerste. Op wat misselijkheid na heb ik eigenlijk nergens last van. Wel werk ik er hard aan mijn conditie en uithoudingsvermogen op pijl te houden zodat ik de bevalling beter aankan straks en ook na de bevalling sneller herstel. Ik wandel nu elke dag een uurtje met mijn jongste in de wandelwagen. Wel in een slakkentempo maar de beweging krijg ik wel elke dag nu. Dat had ik in mijn eerste zwangerschap niet gedaan en ik merk wel echt dat ik deze keer een betere conditie heb.
Maar goed, ookal gaat het bij mij allemaal heel voorspoedig. Ik ben me er wel van bewust dat overgewicht wel degelijk het zwanger kunnen worden en de zwangerschap gezond doorkomen moelijker kan maken. Als ik het overnieuw kon doen zou ik zeker proberen nog wat gewicht kwijt te raken voordat ik zwanger werd. Al is het alleen maar om niet ontzettend veel gewicht mee te hoeven slepen als je hoogzwanger bent. Mijn tip is dan ook om zolang je toch nog aan het proberen bent en nog niet zwanger bent te proberen ondertussen wat gewicht kwijt te raken. Puur uit voorzorg.
Heel veel succes met proberen, hopelijk mag je snel zwanger worden.
Liefs