Zwanger worden en Overgewicht

A

Anoniem

Guest
Dag lieve allemaal,

Mijn man en ik zijn sinds kort bezig om zwanger te worden. Wel heb ik sinds kleins af aan flink overgewicht. Ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Hebben jullie moeite gehad met zwanger worden? Hoe was je zwangerschap?

Groet,

Hey, ik heb de laatste jaren ook wat overgewicht. Toen mijn man en ik voor onze eerste gingen proberen was het 1 maand na het stoppen met de pil al raak. De tweede waar ik nu 25 weken zwanger van ben was een soort cadeautje. 6 maanden na de geboorte van de eerste zat ik namelijk nog niet aan de pil, we wisten dat het kon gebeuren maar hebben verder niet specifiek geprobeerd. Toen bleek ik ook binnen een paar cyclussen zwanger te zijn. Het zwanger worden is hier in ieder geval dus geen probleem gebleken, al moet ik zeggen dat ik mijn leeftijd mee heb hierin. Ik ben nu namelijk 24.

wat betreft de zwangerschap zelf heb ik ook miet ervaren dat ik het zwaarder heb dan mensen zonder overgewicht. De eerste zwangerschap ging op wat misselijkheid en moeheid in de eerste weken na erg goed, pas op het eind rond 36 weken kreeg ik een hoge bloeddruk en bij 39 weken hellp waardoor ik direct ben ingeleid. Of dit ook iets met mijn gewicht te maken had weet ik niet maar ik kan natuurlijk niet ontkennen dat dit onmogelijk is. Wel ben ik na de eerste zwangerschap al heel snel wet hersteld en was ik gauw weer op de been.

Nu ik zwanger ben van de tweede gaat de zwangerschap (tot nu toe) nog “makkelijker” dan de eerste. Op wat misselijkheid na heb ik eigenlijk nergens last van. Wel werk ik er hard aan mijn conditie en uithoudingsvermogen op pijl te houden zodat ik de bevalling beter aankan straks en ook na de bevalling sneller herstel. Ik wandel nu elke dag een uurtje met mijn jongste in de wandelwagen. Wel in een slakkentempo maar de beweging krijg ik wel elke dag nu. Dat had ik in mijn eerste zwangerschap niet gedaan en ik merk wel echt dat ik deze keer een betere conditie heb.

Maar goed, ookal gaat het bij mij allemaal heel voorspoedig. Ik ben me er wel van bewust dat overgewicht wel degelijk het zwanger kunnen worden en de zwangerschap gezond doorkomen moelijker kan maken. Als ik het overnieuw kon doen zou ik zeker proberen nog wat gewicht kwijt te raken voordat ik zwanger werd. Al is het alleen maar om niet ontzettend veel gewicht mee te hoeven slepen als je hoogzwanger bent. Mijn tip is dan ook om zolang je toch nog aan het proberen bent en nog niet zwanger bent te proberen ondertussen wat gewicht kwijt te raken. Puur uit voorzorg. 

Heel veel succes met proberen, hopelijk mag je snel zwanger worden. 

Liefs

Bedankt voor je reactie! 
Wat fijn dat het bij jullie allemaal snel en voorspoeding ging/gaat! 
Ik ben bijna 22, ben al een keer eerder zwanger geweest maar deze zwangerschap liep helaas uit op een miskraam. Dit kwam overigens niet door de overgewicht zei de verloskundige, dat had iedereen kunnen overkomen. 
We zullen zien in de toekomst! 
Jij nog sterkte met de laatste loodjes! 

Hey hier ook mijn hele leven overgewicht. Bij ons is het met een half jaar gelukt om zwanger te worden. Tijdens mijn zwangerschaps werd er in het begin door een verloskundige (een ouderwetse vrouw die gelukkig met pensioen ging) er vreselijk op gehamerd dat ik te zwaar was en niks mocht aankomen. Nou ben ik dus afgevallen, ik af eigenlijk nog het zelfde alleen wat meer fruit en dronk nog meer water dan dat ik al deed. Verder weinig kwaaltjes gehad. Op het eind was mijn bloeddruk te hoog en werd ik vaak gecontroleerd op zwangerschapvergiftiging. Maar of dat echt door het overgewicht komt vraag ik mij af, ik denk wel dat de kans hoger is. 
Hopelijk lukt het bij jullie ook snel! Succes.   

Ik heb zwaar overgewicht, bmi rond 38. Ik ben nu zwanger van de tweede, 39 weken. Overgewicht hoeft geen problemen te veroorzaken. Als je cyclus normaal is, heb je elke maand net zoveel kans als iemand met een normaal bmi. Door overgewicht kan je cyclus onregelmatig zijn, maar dat hoeft niet. Bij mij was het allebei de keren de derde ronde raak. Verder heb je tijdens de zwangerschap een grotere kans op hoge bloeddruk en zwangerschapssuiker. Ik heb last gehad van lage bloeddruk en suiker ook niet gehad. 
Is je gewicht echt hoog, moet rekening houden dat je in het ziekenhuis moet bevallen. Ik wou vroeger altijd thuis bevallen, maar kreeg het gelukkig voor de zwangerschap te horen dat dat bij mij niet mogelijk was en heb toen mijn gedachtes kunnen aanpassen.
Dus zwanger worden met overgewicht is goed mogelijk. Je hebt alleen hogere kansen op complicaties.

Bedankt voor je reactie! 
Ik word iig blij van jullie reacties en hoop dat 2018 voor ons het jaar mag zijn dat onze droom werkelijkheid wordt! 
Complicaties zijn helaas een risico, maar ben me bewust dat iemand zonder een te hoog bmi ook complicaties kunnen krijgen. 
We zullen zien! 
Succes met de laatse weken! 
Liefs, 

Ik ben 22 jaar en heb ook overgewicht en bij ons was het in de 5e ronde gelukt. Een regelmatige cyclus dus kon ook wel bedenken wanneer mijn vruchtbare dagen waren. 
In de eerste 14 weken van mijn zwangerschap 9,5 kilo afgevallen. Was niet misselijk, niet overgegeven.  Puur omdat ik zo bewust met gezond eten bezig was. En ik zat snel vol dus moest meerdere kleinere porties op een dag eten. Was niet erg zei de verloskundige zolang het niet dieten was. En dat heb ik ook niet gedaan. Ik wilde ook absoluut niet al overgewicht hebben en dan nog 15 kilo bij miin zwangerschap erbij komen. 
Nu 33 weken zwanger en ondertussen van die 9,5 kilo, 5 kilo aangekomen. Dus nog steeds 4,5 er af. En ben zeker gemotiveerd na mijn zwangerschap door te zetten wat ik doe. Alleen dan misschien iets meer sporten erbij. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen. Maar die 9,5 kilo verliezen was eigenlijk vrij makkelijk
hoop dat het bij jullie snel raak mag zijn. 

Ik ben 32 en een BMI Van 48,... nadat ik vorig jaar gestopt was met de pil was ik binnen ern maand zwanger maar ook dat liep na 6 weken mis. Het heeft een jaar geduurt, maar nu ben ik 8 weken en gaan we morgen kijken of het hartje klopt. 
Ik ben erg moe en misselijk, maar verder niks. Geen overgeven of andere pijntjes. Ik eet wel meer nu dan voorheen, maar dat komt ook omdat ik toevallig 8 weken truk ook gestopt ben met roken. Ik loop wel elke dag een half uurtje en dat gaat allemaal prima, ben altijd actief geweest en ga ik nu niet anders doen als dat niet nodig is.

morgen maar eens horen wat de verlokundige allemaal te vertellen heeft,

ik hoop dat jullie ook weer gauw zwanger zullen zijn!

Terug
Bovenaan