Zwanger zijn is niet zoals ik gehoopt had...

Beste allemaal,

Ik zit met veel vervelende dingetjes in mijn hoofd...nu 37 weken zwanger. Kan er weinig over vinden op internet dus hoop eigenlijk dat er vrouwen zijn die me begrijpen of dingen herkennen.

Het zwanger raken wilde niet zo goed lukken, uiteindelijk wel natuurlijk, maar de reacties van mensen waren niet leuk. Heel egoistisch, zo van: ah...en ik had het zo leuk gevonden lekker met jullie kleintje spelen.

Maak me nu al druk over hoe alles zal gaan. Wil straks die kleine lekker voor onszelf en delen met "leuke" mensen. Alle claimers enz. wil ik geen last van. Op dit moment verhuis ik het liefst naar de andere kant van de wereld. Weet zeker dat mijn vader een goede opa zal zijn, maar vind zijn huis vies, hem zelf eerlijk gezegd ook en hij rookt. Als ik er bij ben doet hij dat niet, maar hoe gaat dit als de baby straks een dagje daar is?

Bij het kopen van het kamertje was het al gelijk niet leuk omdat iemand zei: jeetje wat vroeg. En via Marktplaats kun je niet annuleren als het misgaat.

Iedereen komt nu al met adviezen...en hebben overal een mening over. Je geeft je kind toch geen speen he? Bijvoorbeeld.

Van jongs af aan wil ik moeder worden en had hier een bepaald beeld bij. Dit alles valt nu een beetje in duigen voor mij. Ook hebben 2 vriendinnen een jaar eerder een kindje gekregen waardoor ik er nu een beetje "achteraan"   loop en de neiging heb dingen JUIST anders te doen om niet te laten lijken dat ik hen nadoe.

De zwangerschap zelf loopt heel goed. Zo goed dat ik ook daardoor juist weer angsten heb, zo van: wat gaat er mis? Straks met de bevalling of is er iets met ons kindje wat na de geboorte naar voren komt?

Wat me verder nog dwars zit is dat iedere vrouw naar mijn idee emotioneel zou moeten zijn. Ik heb dat niet. Durf niet voluit blij te zijn en huil nauwelijks. Soms komen er wel eens tranen bij iets op tv en 1 keer heb ik een uur lang gehuild omdat mijn man een paar dagen weg was, vond mezelf heel zielig toen. Verder lijkt het wel of al mijn emoties weg zijn en ik op de automatische piloot leef.

Ik hoop dat er mensen zijn op dit forum bij wie ik mijn ei kwijt kan. Heb best veel mensen om me heen maar durf dit alles eigenlijk niet te bespreken. Ook mijn man weet niet alles van bovenstaande.

Groetjes,
Notemo.

Hoi Notemo,

Wat naar dat je je zo voelt. Maar een (groot) deel van je verhaal herken ik wel van mijn eerste zwangerschap. Het geclaim van je ongeboren kindje. Iedereen wilde erop passen, gelijk langskomen als het geboren was en ze wisten het allemaal beter. Inmiddels....met een derde zwangerschap weet ik dat het allemaal wel mee gaat vallen. Vooral als je je eigen plan gaat trekken en van je af bijt. Het klinkt een beetje bot maar wij hebben er echt voor gekozen het te doen zoals we zelf willen en mensen dus ook teleur te stellen. Dat was in het begin hard voora  anderen  maar wel erg duidelijk... Jij bent straks de ouder van het kind en bepaalt wat ermee gaat gebeuren!

Verder hoef je niet emotioneel te zijn in je zwangerschappen, dat kan....hoeft niet. Ik ben het de eerste 2 zwangerschappen ook niet geweest, nu ietsje meer maar ik loop echt niet de hele dag te janken hoor. Toch lees ik door de regels heen en de zorgen die je hebt veel hormonen....Met alle respect hoor, maar het is gewoon heel erg herkenbaar! Waarschijnlijk kan je over een paar maanden hartelijk om  jezelf lachen!

Mijn advies: trek jezelf lekker terug, je zit nog maar een paar weken voor de bevalling, ga niet denken over wat anderen willen en van je verwachten: jij gaat een kindje krijgen, voor jou is dat de eerste keer en jij gaat dat doen zoals jij dat wilt!

Succes en een fijne bevalling gewenst!
Ingeborg

Misschien nog als toevoeging: het is niet niks een kindje krijgen. Er verandert veel in je lichaam en alles is nieuw. Je weet niet wat je verwachten kan en mag en dat maakt het spannend tot een beetje eng. De twijfels die je hebt over gezondheid en dat het goed gaat straks met de bevalling en je kindje zijn ook heel gewoon en horen er ook bij. Het is het geestelijk voorbereiden op dat wat komen gaat en wat je niet goed kan inschatten.

Nog een tip: ga niet uit van een roze of blauwe wolk tijdens je kraamtijd...het kan zo zijn maar ik heb het altijd als erg zwaar ervaren. Heus een mooie periode maar wel hard werken. Als je je verwachtingen naar beneden bijstelt zal het waarschijnlijk erg  meevallen!  Dat is ook een beetje het probleem denk ik....alle boekjes die je leest geven aan dat je je  geweldig moet voelen als zwangere en jonge moeder maar per saldo is het gewoon  heel hard werken en kan je je af  en toe knap rot voelen. Mijn idee is dat de werkelijkheid gewoon anders is dan ze je willen doen geloven (enkele uitzonderingen daargelaten). Ik heb ook nooit zitten mijmeren met mijn handen op mijn buik met mijn hoofd in een roze wolk! En nu heb ik twee prachtige kinderen waar ik veel van hou en een fijne band mee heb....

En vraag aan je man/vriend of hij je steunen wil in het geclaim vanuit de omgeving. Samen van jullie afbijten!

Hallo meis,

Ik moet een heel klein beetje gniffelen. Dit is namelijk heel herkenbaar.
Ik denk ook voor een heleboel mama's. Jij zegt dat je niet zo emotioneel bent, maar al deze vragen en onzekerheden, is echt wel zwanger zijn en hormone hebben.
Ik heb dat claimende ook gehad en sterker nog, ik heb het nog steeds.
Ik heb nu een zoontje van 10 maanden. En mijn schoonouders hebben nog nooit opgepast en als het aan mij ligt, gaat dat voorlopig ook niet gebeuren. In mijn zwangerschap werd al duidelijk, dat ik ook zo claimend zo worden en toen de kleine net geboren was, mocht bijna niemand hem vasthouden. Ze konden toch ook naar hem kijken?? Ik gaf ook borstvoeding, dus als iemand hem dan zonodig moest vasthouden, zei ik gewoon dat hij gevoed moest worden, en nam ik hem snel terug!!  Dat is absoluut minder geworden en iedereen mag hem nu eten geven en vasthouden enzo, maar oppassen, nee hoor. De enige die oppassen zijn mijn ouders en binnenkort een oppasadres. Ik heb me hier echt een hele tijd schuldig over gevoeld, maar mijn man heeft dat uit mijn hoofd gepraat. Hij zegt ook dat het ons kind is en dat wij doen wat wij willen en denken dat het beste voelt. Hij staat gelukkig 100% achter mij.
En al die "goed bedoelde"opmerkingen ken ik ook wel hoor, maar bedenk dat mensen het echt niet zeggen om je te kwetsen. Luister wat ze zeggen en denk je er wat aan te kunnen hebben, dan neem je het in je op, en anders laat je ze lekker kletsen.

Ik ben nu zwanger van de tweede. Ja de ene vind het te snel de ander vind het zielig voor de eerste, of zeggen hoe druk we het wel niet krijgen,  en weer een ander vind het geweldig. Nou toevallig is het ons leven en wij doen wat wij willen.
En zo moet je er ook in gaan staan.
En over die roze wolk, ben ik het wel met mijn voorgangster eens. Het is niet zo roze hoor, maar wel geweldig.

Geniet ervan
Succes

Groetjes

Hoi Notemo,

Wat vervelend dat je je zoveel zorgen maakt. Hoe het straks zal gaan als de baby geboren is, kan je nog niet zeggen. Het is zo'n grote verandering en het ligt natuurlijk ook aan de baby.
Maar jij bent straks de moeder van dit kindje en jij, met je partner, beslissen straks wat er gaat gebeuren en hoe jullie het kindje opvoeden.
Je moet wel proberen een beetje een dikkere huid krijgen. Je krijgt nog zoveel "goede" adviezen over de opvoeding. Die krijgt iedere nieuwe moeder, ik luister er naar en soms probeer ik iets en anders leg ik het naast me neer.
Probeer te gaan genieten van de kleine dingetjes, het gaat heel snel voorbij.

Sterkte!! En succes met je bevalling.
(En je reactie op de opmerking van het kopen van een kamertje klinkt toch wel als een erg emotionele zwangere reactie.)

En mijn advies is om te praten met je man. Als jullie kindje geboren wordt dan gaat er zoveel veranderen en gebeuren, heeeel belangrijk dat je praat over je gevoelens.

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ben toch wel blij te lezen dat mijn zorgen "normaal" zijn. Ik ben tijdens mijn zwangerschap ook wel meer van me af gaan bijten dan mensen van me gewend zijn, maar naar mijn idee moet ik dit dus nog veel meer gaan doen.

Misschien moet ik ook maar eerlijk dingen gaan zeggen tegen iedereen...bijvoorbeeld tegen mijn vader dat ik hem niet echt hygienisch vindt ( vind het al erg dat ik dat moet vinden ). Ben gewoon bang dat iedereen "achter mijn rug"  om mijn regels aan de laars gaat lappen. Met roken bijvoorbeeld.

Echte rokers verzinnen namelijk echt iedere smoes om gewoon te kunnen roken en vinden mijn voorzichtigheid ook echt overtrokken. Ik ben superblij dat we geen familieleden als vaste oppas hebben aangenomen maar dit gewoon bij het KDV hebben geregeld. Heb ook al gezegd dat ie daar echt niet zomaar opgehaald mag worden door wie dan ook...een leuk middagje met de kleine prima, maar dan bij mij thuis ophalen als ik thuis ben. Ik wil graag regelmaat voor de kleine.

Wat is jullie ervaring met achter andere mensen aanhobbelen? Mensen die bijvoorbeeld 1 jaar eerder een kindje met hetzelfde geslacht hebben gekregen? Heel lief hoor maar nu krijgen wij alles tweedehands aangeboden. Ik vind het ook leuk om zelf dingen te kopen enzo!! Of is dat raar...?

Groetjes Notemo

Terug
Bovenaan