Zwangerschap en geen contractverlenging

Ik ben 24, ben 2 jaar geleden geslaagd met diploma, dus ik heb geen lang arbeidsverleden. Ja gewerkt in een kledingwinkel als bijbaan maar dat zijn geen jaren geweest. Ik moet wel zeggen dat ik hier van in de stress schiet ?

Als je het op papier kunt krijgen of een audiobericht kunt krijgen (door een gesprek op te nemen) waarop ze toegeven dat het komt door zwangerschap, heb je ook recht om dit bedrijf aan te klagen. Dit heet namelijk zwangerschapsdiscriminatie en daar mogen bedrijven zich niet schuldig aan maken. Je moet alleen wel bewijs hebben, en niet jouw woord tegen hun woord, want dan kom je nergens. Wellicht dat je ze op een slinkse manier kunt vragen dit op papier te zetten, zodat je dit mee kunt nemen bij volgende sollicitaties of zo? Uit goede wil dat je niet om andere reden (bijv. wangedrag) eruit gebonjourd wordt en je hier dus bewijs voor hebt bij een ander bedrijf of zo? Ik heb dit ook gehad, helaas geen bewijs dus uiteindelijk geen poot om op te staan. Terwijl mij ook verteld is dat het vanwege zwangerschap was, maar ik had het niet op papier... uiteindelijk met 36 weken nog ergens sollicitatie gehad en aangenomen, mocht na mijn verlof daar beginnen. Dus er zijn gelukkig ook nog fijne werknemers ;) Bedenk maar of je er werk van wilt maken, maar contractverlenging niet doorzetten wegens zwangerschap is tegen de wet, dus je staat in je recht!

Je moet je ziek melden voor afloop van jouw contract, zodat je een ziektewet-uitkering kunt ontvangen van het uwv. Een aantal maanden/weken na de bevalling kun je dan op zoek naar een andere baan.

Als je zo kort recht heb op ww en je zeker weet dat je contract niet verlengd word puur door de zwangerschap dan zal ik ook ziekmelden vlak voor einde dienstverband. Niet netjes maar je bent wel gegarandeerd van inkomen dan, wat hun doen is ook niet moet je maar bij jezelf denken dan. En ja zwangerschap gaat nou niet altijd van een leien dakje maar daar zijn ze gewoon voor verzekerd.

En ziekmelden vlak voor einde dienstverband vind ik een hele laffe streek... vind het heel bijzonder dat daar zo makkelijk over wordt gedacht. Je bent 24, je vindt echt wel wat

Ziekmelden vlak voor einde dienstverband is misschien niet netjes, maar een contract niet verlengen vanwege een zwangerschap is dat ook niet. Dit mag zelfs niet eens. Het is lastig te bewijzen dat ze je contract niet verlengen vanwege de zwangerschap, maar gezien de reactie van je baas tegen jou al lijkt dat wel wat er gebeurt. Normaalgesproken zou ik ook nooit zeggen dat iemand zich ziek moet melden, maar kan me zo voorstellen dat deze onzekerheid ook stress geeft. Prima dat de kans groot is dat je iets vindt, maar wat nou als dat niet lukt of je écht ziek wordt door de zwangerschap? Het is een risico en het is niet voor niets verboden op zwangerschap te discrimineren. Ik zou me dus ook ziek melden, gerelateerd aan de zwangerschap, voor einde dienstverband.

[quote quote=10193265]Ik ben 24, ben 2 jaar geleden geslaagd met diploma, dus ik heb geen lang arbeidsverleden. Ja gewerkt in een kledingwinkel als bijbaan maar dat zijn geen jaren geweest. Ik moet wel zeggen dat ik hier van in de stress schiet [/quote]
Dan Nog kun je solliciteren... Ik snap dat het veel stress geeft maar het is de enige weg naar een nieuwe baan. En zoals ik al zei.. er zijn genoeg werkgevers die mensen ook zwanger gewoon aannemen. Niet geschoten is altijd mis 

Terug
Bovenaan