[quote quote=10193576] Ik snap zeker dat je zo een kleine ondernemer kapot kunt maken en ik raadde dit ook aan in vertrouwen dat dat niet de intentie is van de gebruiker. Er zijn zeker veel vrouwen die hier misbruik van maken en dat vind ik ook echt heel erg slecht! Wat ik alleen óók heel slecht vind is de “discriminatie” vanwege de zwangerschap. Ik werk in het arbeidsrecht en het is absurd hoeveel dingen wij, als vrouwen en als maatschappij, normaal vinden als het gaat om zwangerschap. Wat jij ook zegt: “je weet niet of het alleen de zwangerschap is”, natuurlijk weten wij dat niet en kunnen we daar niet over oordelen. Maar het zegt eigenlijk toch al heel veel dat we er met z’n allen toch impliciet een beetje vanuit gaan dat zwangerschap best als factor mee kan wegen? Ik ben hartstikke voor het blijven werken tijdens de zwangerschap en solliciteren als je kunt. Hoewel voor iedereen de zwangerschap anders is en de één meer klachten ervaart dan de ander, vind ik wel dat je altijd (binnen je eigen kunnen dan) je best moet blijven doen zo lang en goed mogelijk te blijven werken en dat werk hebben/vinden altijd beter is dan je ziek melden. Dat gezegd hebbende vind ik het alleen gewoon niet normaal hoe werkgevers zich nog (veel te!) vaak opstellen tegenover zwangere vrouwen. Het ís geen ziekte, het is gewoon heel belangrijk om samen met de werknemer die zwanger is naar goed passende oplossingen te zoeken en afspraken te maken. Als je het als werkgever op die manier aanpakt wordt haar werk ook voor de zwangere werknemer juist een zekerheid, in plaats van dat de angst dat je misschien wel je baan verliest omdat je zwanger wordt de overhand krijgt. Volgens mij krijg je dan veel minder ziekmeldingen ivm zwangerschap dan wanneer je als werkgever spastisch reageert op een zwangerschap. Want belangrijk om te onthouden is dat in eerste instantie de werkgever alles gewoon 100% vergoed krijgt.[/quote]
Ik snap wat je zegt.
Eigenlijk komt het erop neer dat het “oneerlijk” is dat wij als vrouwen zo worden behandeld als het gaat om zwangerschap.
Misschien is dat op bepaalde vlakken zo, alleen ik ben van mening dat dit is hoe de vork op dit moment in de steel zit.
Wat zegt het eigenlijk dat wij er “met z’n alle” van uit gaan dat zwangerschap een rol speelt in de beslissing van de werkgever? Zegt dat iets over ons of over de handelswijze van de werkgever?
Wij zijn er inderdaad niet bij geweest, ik lees ook trouwens niet dat er expliciet gezegd is dat het contract niet verlengd wordt wegens ziekte door zwangerschap. Ik lees dat werkgever aangeeft dat er “gelukkig een vangnet bestaat bij het UWV” waaruit ts opmaakt dat haar contract niet zal worden verlengd. Is dit iets waar zij vanuit gaat of heeft ze dit vermoeden.
Wat jij zelf al aangeeft is dat je op de hoogte bent van het feit dat veel vrouwen hier misbruik van maken. Dit is waarschijnlijk een oorzaak dat een werkgever “spastisch” reageert op een ziekmelding met betrekking tot zwangerschap.
Er zouden, naar mijn mening, veel strengere regels aan dit soort ziekmeldingen verbonden moeten worden. Dit om ook de werkgever te beschermen.
Ontslag of niet verlengen van contract mag in dit geval niet, want een werkgever heeft in vergelijking met een werknemer zeer weinig rechten, jij als een persoon werkzaam in het arbeidsrecht weet daar ongetwijfeld alles van.
Dat iemand zich onterecht voor afloop van contract ziekmeldt mag ook niet.. alleen een werkgever kan daar weinig aan doen.
snap je wat ik bedoel?
Dit is natuurlijk heel krom en zorgt voor onrust bij een ondernemer, met alle gevolgen van dien. Dit zorgt er ook voor dat werkgevers steeds vaker op deze manier reageren.
Naar mijn mening zegt het een heleboel dat men zo makkelijk omgaat met ziekmelden.
Een werknemer heeft zoveel rechten dat als contract van ts, een gezonde jonge vrouw van 24, niet zal worden verlengt er voldoende vangnet is in de vorm van uitkeringen.
Daarbij komt ook nog dat ts en vriend in dat geval een zodanig “laag” inkomen hebben dat zij ook recht hebben op (verhoogde) toeslagen vanuit de belastingdienst.
Voor een werkgever is die er echt niet!
Niemand kan de werkgever de garantie geven dat haar ziekmelding” direct wordt opgeheven na einde zwangerschap. De werknemer heeft wel alle zekerheid dat een werkgever gewoon doorbetaald bij zo’n ziekmelding.
Dit gaat naar mijn mening te makkelijk.
Ts moet als je het mij vraagt even gaan kijken wat haar opties zijn. Ziekmelden zou voor mij in ieder geval geen optie zijn.
Maar iedereen staat hier anders in.