Ik ben ook eerst gaan zwangerschapszwemmen met mijn vriendin (die 7 weken langer zwanger was dan ik). Maar dit was echt niet leuk.
Daarna heb ik wat rondgesurfd op internet voor zw.sch.cursussen en kwam toch bij die van het groene kruis uit. Koste toch bijna niks, dus wilde ik wel proberen. Zo gezegd, zo gedaan. En ik moet zeggen, het was echt absoluut een hele leuke cursus (hier ken ik petra paulissen dus ook van) gegeven door een zeer leuke (oudere) leidster. Heel interessant en niet overdreven met puffen. Niet dat ik daar tijdens de bevalling veel aan gehad heb, aan dat puffen maar wel wat de leidster heeft gezegd "het wordt zwaar, bevallen is hard werken! Hoe erger de pijn, hoe meer het vordert". En ook hele mooie uitleg met plaatjes erbij hoe het precies allemaal gaat. Dit vond ik dus wel errug prettig tijdens mijn eigen bevalling. Wist precies wat er stond te gebeuren. Erna hebben we ons met ons groepje ook opgegeven voor de na-lessen en die waren ook heel gezellig, maar niet meer dan dat.
Met de leidster had ik gesproken en gezegd dat ik een cursus voor fysio's wilde gaan doen voor vrouwen tijdens en na een zwangerschap te begeleiden. Deze cursus ga ik nu in het najaar doen. Paar maandjes geleden ging de telefoon... de leidster van de puf-cursus... of ik niet wilde invallen voor haar.... pfff... ik had de cursus toch nog niet gedaan??? Maakt niet uit, zei ze. Ik geef je mijn klapper met wat je moet vertellen. Okee... daar stond ik dan in 2 weken tijd 8 lessen incl. 2 partnerlessen! Pfff!! Ze hebben me wel in het diepe gegooid! Maar was erg leuk om te doen. De 24e moet ik weer invallen. Ik verheug me nu op de cursus dit najaar zodat ik om m'n werk ook iets ermee kan doen.
Mijn vriendin heeft uiteindelijk niks meer na het zwemmen gedaan en ook niet zoveel gelezen. Ze zei dat ze de bevalling heel zwaar had gevonden. Maar tov wat ze me tijdens de cursus verteld hadden, leek het me een standaard bevalling geweest te zijn (ik moest toen nog 7 weken wachten...). Tja, als je niet weet wat je te wachten staat, kan een bevalling behoorlijk tegenvallen. Daarom vind ik het toch goed om een of andere cursus te volgen. Maar of ik het bij een eventuele tweede weer zou doen...? Dan toch vooral voor de gezelligheid!