Zwangerschapcursussen wel/niet... (vertel)

A

Anoniem

Guest

Hoi mama's,

Wie heeft er van jullie een cursus oid gevolgt ter voorbereiding op de bevalling? Waar aan heb je deelgenomen en waarom?

Ik heb nergens aan deelgenomen omdat het gewoonweg niet bij me past. Het blazen en puffen met  andere mama's  zag ik al helemáál niet zitten.
Ik heb dan ook maar één keer deelgenomen aan zwangerschapszwemmen. Op zich wel aardig, maar had nog net niet mijn benen uit de kom geslingert haha..(bekkeninstabiliteit). Daar was ik dan ook snel klaar mee..

Nee, op een of andere manier trok me dat helemaal niet.. Al vind ik het wel helemaal geweldig om nieuwe mensen te ontmoeten, maar daar heb ik geen cursus voor nodig. Ik was ook van mening dat ik het wel voor elkaar kreeg zonder een cursus,..

Hier dus geen zwangerschapcursus gevolgd..

Esmé mv Kay

Hiya,
ik heb geen cursus gedaan om op het bevallen voor te bereiden omdat ik al vrij snel wist dat ik een keizersnee moest hebben...dus dat had niet zoveel zin. Maar ik heb wel een cursus gedaan voor borstvoeding, heb nog ff gedacht aan een algemene cursus (verzorging etc.) maar daar was ik te lui voor haha. Omdat hier geen kraamzorg bestaat leek het me een goed plan om vooraf een beetje voorbereid te zijn zodat je die eerste weken met je kindje een beetje zonder paniek kan doorstaan. Slaapgebrek en Zero ervaring leek mij geen goeie combo :)

Ajuus, ilja

Ik ben begonnen aan joga, opzich best interessant, want al je op een bepaalde manier op je ademhaling gaat letten enzo maakte je wat meer contact met je kleine.
Na 2 avonden moesten we op ons matje gaan liggen en kregen we een meditatie pff nou dat was niets voor mij, kreeg er de lachkick van zeg.  De 4de avond toch gegaan om te kijken of het eenmalig zou zijn, maar nee hoor weer op je matje pfffff Toen ben ik ermee gestopt Ik heb wel van het begin tot het eind gezwommen', iedere donderdagavond was het zwangerschapszwemmen hier. Ik vond het heerlijk en ontspannen. Ik heb verders geen contact met de andere meiden hoor, de een na de ander begon bij de ingang al te puffen en te miepen waar ze weer last van hadden en daar ben ik niet zo van.

Pauline

Oh ja cursus bv heb ik ook gevolgd, hihi alweer vergeten.
Dat vond ik wel leerzaam

Heey

Ik heb bij een soort zwanger fitness clubje gezeten omdat je tijdens de zwangerschap toch zo'n slechte conditie krijgt en omdat ik juist van mn bekken last had (ook bij fysiotherapie gezeten en die ook deze cursus aanbevolen). De laatste les mochten de partners mee en daar kregen we uitleg (met voorbeeldplaten, zodat je kon zien wat er in je lichaam precies gebeurde bij de bevalling) en wanneer je hoe moest ademen om t op te vangen. Moet zeggen dat ik daarvan veel heb geleerd en ook heb gebruikt tijdens  de bevalling! Verder niks extreem raar gepuf of wat ook..

Ik heb gekozen voor een mensendieck cursus (soort fysio), met het oog op klachten die ik in mijn puberteit heb gehad en daar heb ik toen ook mensendieck voor gehad. Ik ben ook geen tiep voor zo'n algemene cursus van de thuiszorg. We waren maar met zijn 3-tjes, maar het was super gezellig en we zien elkaar en de kleintje nog ongeveer 1x in de 2 of 3 maanden.
Inhoudelijk was het ook goed, oefeningen voor houding, ontspanning en 1x mochten de partners mee voor een theoretische uitleg over de bevalling (aangezien kerels niet vaak wat lezen over dat soort dingen en wij ons helemaal uitleven, wel handig...) en een paar massagetechnieken, maar gelukkig nauwelijks gepuf! Heb er overigens niks aan gehad want wilde helemaal niet puffen whahahahahahaha.
Er waren overigens nog 2 na-lessen, daar kreeg je echt wel goede oefeningen!

Groetjes Jenneke mv Ivar

Ik ben ook eerst gaan zwangerschapszwemmen met mijn vriendin (die 7 weken langer zwanger was dan ik). Maar dit was echt niet leuk.
Daarna heb ik wat rondgesurfd op internet voor zw.sch.cursussen en kwam toch bij die van het groene kruis uit. Koste toch bijna niks, dus wilde ik wel proberen. Zo gezegd, zo gedaan. En ik moet zeggen, het was echt absoluut een hele leuke cursus (hier ken ik petra paulissen dus ook van) gegeven door een zeer leuke (oudere) leidster. Heel interessant en niet overdreven met puffen. Niet dat ik daar tijdens de bevalling veel aan gehad heb, aan dat puffen maar wel wat de leidster heeft gezegd "het wordt zwaar, bevallen is hard werken! Hoe erger de pijn, hoe meer het vordert". En ook hele mooie uitleg met plaatjes erbij hoe het precies allemaal gaat. Dit vond ik dus wel errug prettig tijdens mijn eigen bevalling. Wist precies wat er stond te gebeuren. Erna hebben we ons met ons groepje ook opgegeven voor de na-lessen en die waren ook heel gezellig, maar niet meer dan dat.
Met de leidster had ik gesproken en gezegd dat ik een cursus voor fysio's wilde gaan doen voor vrouwen tijdens en na een zwangerschap te begeleiden. Deze cursus ga ik nu in het najaar doen. Paar maandjes geleden ging de telefoon... de leidster van de puf-cursus... of ik niet wilde invallen voor haar.... pfff... ik had de cursus toch nog niet gedaan??? Maakt niet uit, zei ze. Ik geef je mijn klapper met wat je moet vertellen. Okee... daar stond ik dan in 2 weken tijd 8 lessen incl. 2 partnerlessen! Pfff!! Ze hebben me wel in het diepe gegooid! Maar was erg leuk om te doen. De 24e moet ik weer invallen. Ik verheug me nu op de cursus dit najaar zodat ik om m'n werk ook iets ermee kan doen.
Mijn vriendin heeft uiteindelijk niks meer na het zwemmen gedaan en ook niet zoveel gelezen. Ze zei dat ze de bevalling heel zwaar had gevonden. Maar tov wat ze me tijdens de cursus verteld hadden, leek het me een standaard bevalling geweest te zijn (ik moest toen nog 7 weken wachten...). Tja, als je niet weet wat je te wachten staat, kan een bevalling behoorlijk tegenvallen. Daarom vind ik het toch goed om een of andere cursus te volgen. Maar of ik het bij een eventuele tweede weer zou doen...? Dan toch vooral voor de gezelligheid!

Terug
Bovenaan